bubbles.reismee.nl

Spanje voorjaar 2018: frankrijk

Woensdag 4 april naar Capmany gereden, 10 km ten zuiden van de Franse grens. Toen we vanaf de autoweg de provinciale weg opdraaiden stond er bij een zandpad een schaars geklede dame, wachtend op werk. Een stuk verder sprong opeens een nog schaarser geklede dame voor het tegemoetkomend verkeer de weg op, ook zij wachtte op werk. Even later bereikten we de camping. Een heel mooie camping in een bergachtig gebied, enkel een klein dorpje in de buurt. Zonnig weer, dus we konden nog even buiten zitten, maar even na vijven betrok de lucht, we werden getrakteerd op regen, onweer en zelfs hagel. Het heeft tot laat in de nacht wat geregend.

Donderdag begon gelukkig zonnig, altijd prettig, zeker bij verder reizen. Net voor de Franse grens zijn veel tankstations en een erg groot winkelcentrum. De brandstof in Frankrijk is duurder, dus nog even de tank volgooien in Spanje en dan naar Frankrijk..  Bij de grensovergang stond aan Spaanse kant erg veel politie om het inkomend verkeer te controleren, er stond dan ook een lange file vrachtwagens. De Fransen hadden zich voor het inkomend verkeer opgesteld achter de tolpoortjes, ze hielden alle verkeer nauwlettend in de gaten. De camping in Agde waar we heen zijn gegaan ligt aan de rivier de Herault en was pas 5 dagen open na de wintersluiting. Er was dus plaats genoeg.

We zijn langs de Herault naar het strand gefietst, maar ook daar was weinig te beleven, wel waren veel visrestaurantjes open. Vanuit het strand naar het centrum van Agde. Onderweg kwamen we voorbij een kerk ter ere van de Notre dame du Grau. De kerk was gesloten maar een kapel was open.

Op een pilaar op een plein stond een levensgroot beeld van een knielende Maria.

Op het pleintje voor het beeld werd Jeu de boule gespeeld door een paar ouderen uit die buurt.

Verder naar Agde centrum, dat bestaat uit smalle straatjes en wat oude gebouwen, niet echt bijzonder. De Kathedraal heeft een bijzonder mooi altaarstuk en aan de rand van het centrum staat nog een stukje oude stadsmuur.

Vanaf het centrum kun je langs de Herault weer terugfietsen naar de camping waar wij verbleven.

Vrijdagmorgen 6 april naar Palavas om flamingo’s te zien, er waren inderdaad meerdere flamingo’s in de meren, daarna via binnenwegen naar Arles, daar in een grote supermarkt boodschappen gedaan want onze koelkast was leeg.

Daarna naar de camping in Tarascon, een mooie, maar eenvoudige camping aan de Rhone en bij het kasteel.

De slagboom van de camping reageert alleen op voertuigen die de camping willen verlaten,Als je de camping op wil moet iemand de slagboom openen. Daar hebben ze wat op gevonden: een brandblusser op een karretje wordt voor het poortoog gehouden, en voila, de slagboom gaat omhoog. Nou ziet een brandblusser op een karretje wat vreemd uit, dus heeft het campingbeheer de brandblusser aangekleed.

Bij het waterpas zetten van de camper op de oprijblokken ging wat mis: gevolg een kapot oprijblok en een kapotte gasflessen kast.

Later die middag een bezoek gebracht aan Pierre en Harriet die een kilometer van de camping vandaan met een boot liggen.

Zaterdag 7 april het kasteel van Beaucaire bezocht. Er is weinig meer over van het oorspronkelijke kasteel uit de 13e eeuw, maar je kunt wel nog zien dat het een groot complex is geweest.

In het dorp Beaucaire is dit weekend een agricultuur markt, heel leuk opgezet. Op het plein voor het gemeentehuis zijn boxen met daarin dieren, vader, moeder en kind van geiten, schapen, runderen, ezels pony’s etc. Tevens werden er producten verkocht die gerelateerd waren aan de diersoort in de naast gelegen box.

Er verscheen een orkestje, maar dat werd verwezen naar een andere kant van het plein omdat de paarden onrustig werden van muziek.

Op een plein in de buurt van de haven stonden allerlei oude landbouw werktuigen, heel oude trekkers en liepen mensen in middeleeuwse klederdracht; er stonden stalletjes met drank en voedsel en nog meer stalletjes met regionale produkten zoals fruit, groenten en wijn.

De markt was leuk opgezet en werd in de morgen al goed bezocht. Wel was er naar ons idee erg veel politie op de been.

Later op de dag nog geprobeerd een klooster te bezoeken, maar een zeer vriendelijke zuster-portierster vertelde dat alleen de kapel bezocht kon worden. Helaas was de kapel de volgende 2 uur in gebruik voor een gebedsgroep. Zo lang wilde ik niet wachten.

Zondag 8 april: er is regen voorspeld en een fikse temperatuurdaling, dat is voor ons het sein om te vertrekken.Na ontbijt en een lauwwarme douche vertrekken wij uit Tarascon in de regen, maar gelukkig wordt het al snel droog.

In Remoulins nemen we de autoweg naar het noorden. Het is echt lente: de bomen krijgen bladeren, de velden zien er fris en groen uit en er zijn opvallend veel velden met bloeiend koolzaad. Alleen de druiven hebben nog geen blad. In Spanje hebben we hier en daar wel uitspringende druivenstruiken gezien. Het is enorm druk op de tolweg, blijkbaar eindigt voor veel vakantiegangers de paasvakantie. In Lyon staan we rond de middag al in de file en als we bij een wegrestaurant stoppen voor een broodje en koffie lijkt het daar wel een mierennest. De parkeerplaats is overvol, overal lopen en zitten gezinnen en in Burger King staat een grote rij wachtenden. Gelukkig is de belangstelling voor de broodjesbar matig en zijn we snel aan de beurt.

In Chalon-sur-Saone zijn we gestopt voor een overnachting, het is bewolkt, (nog)droog en 21 graden. Ook hier wordt regen en een fikse temperatuurdaling voorspeld, dus morgen maar weer op weg naar Nederland.

10 april: Na nog een overnachting in Luxemburg weer veilig thuis gekomen. De hele tour was 5130 km.

Ben

De trip loopt ten einde, maar zo te lezen en te zien hebben jullie weer veel beleefd. Jammer van die kleine schade, maar als je thuis blijft gebeurd daar ook wel wat haha. Goede reis verder. Wij staan nu in een zonnig Dresden. Groetjes van ons