bubbles.reismee.nl

Straatsburg 2018

Zaterdag 16 juni zijn we vertrokken richting Frankrijk, deze keer niet met de camper, maar met de caravan. We hebben dan de auto ter beschikking als we een streek of iets anders willen gaan bezichtigen.

Het was zaterdag, dus erg rustig op de weg. De eerste overnachting in Mamer, Luxemburg. De camping ligt in een dal en had nog last van de vele regen die eerder gevallen was., maar het was mogelijk op het gras te gaan staan, alleen een paar grote campers moesten overnachten op het verhardde pad.

Vanuit Mamer via Metz landinwaarts naar Straatsburg, een leuke route, deels glooiend, vaak vlak, maar altijd erg veel landbouw akkers en heel veel wilde bloemen in de bermen. Een enkel slaperig dorpje. Hier en daar lag een doodgereden egel, marter of konijn langs de weg, ergens lag zelfs een dood wild zwijn. Alleen de laatste kilometers tot Straatsburg waren afwisselender. Je kon aan de dorpjes duidelijk zien dat we in de Elzas reden, overal bakken met bloeiende geraniums en huizen in Duitse stijl met een vleugje Franse invloed. Heuvelachtiger ook.

De camping in Straatsburg ligt ook echt in Straatsburg, in een park, maar naast een spoorbaan, dat dan weer wel. De camping is groot met veel groen, maar wat verwaarloosd uitziende, afgebakende kampeerplekken, en heeft buiten toerplaatsen ook veel verhuurobjecten: tenten, chaletjes, pipowagens. Een groep Duitse jeugd bezet minstens 15 huisjes.

Onze Belgische buurvrouw voor een paar dagen, begon bij aankomst onmiddellijk met het snoeien van de struiken op haar plek.

Vanuit de camping kun je ook per fiets door het bos in 5 minuten naar een dorpskern vlakbij, daar liggen een paar banken, bakkers en supermarkten.

Voor je het dorpje bereikt kom je langs een enorm grote verwaarloosde begraafplaats. De grafstenen staan schots en scheef en het gras is lang. Er staan wel heel veel verschillende grafstenen, van marmer, maar ook van beton, in de vorm van een zuil of een toren, maar ook traditionele vormen en familiegraven. Meestal is de tekst op de grafstenen onleesbaar, maar soms is de tekst nog duidelijk. De laatste graven lijken te dateren uit 1917. Aan de nog leesbare namen te zien liggen er ook Joden begraven, hun grafstenen hebben een aparte vorm: lang, smal en spits toelopend.

Het is half juni en de camping is elke dag al voor 17.00 helemaal vol.

Met de fiets ben je binnen een kwartier in het historisch centrum via een mooi aangelegd fietspad. Ook in de stad zijn overal fietsstroken.

Ondanks dat het maandag was, was het druk in de stad, heel veel groepen en klassen schoolkinderen, maar ook veel individuele bezoekers.

Heel de stad is gevuld met winkeltjes, terrasjes en restaurantjes; ziet er gezellig uit, mede door de mooie vakwerk huizen, vele bloemen en smalle straatjes.

Voor elke kerkdeur zit wel een bedelaar en op het plein bij de kathedraal lagen twee vrouwen languit op de grond met een bekertje voor muntjes in hun hand. Sommigen bedelen niet maar proberen actief wat te verdienen, een paar straatmuzikanten en heel leuk, een man die heel veel bellen tegelijk de lucht in blies.

De kathedraal is een enorm kerkgebouw, met enkele mooie details zoals een fraai bewerkte preekstoel en een astronomisch uurwerk. Het uurwerk stond in de steigers, dus helaas kwamen de 12 apostelen niet in beweging om 12.30.

Straatsburg bestaat ook uit veel pleinen en pleintjes en je kunt er een rondvaart per boot maken. Op een van de pleintjes(Place Marche Gayot), bestaat de ene kant uit drinkgelegenheden, de andere kant uit restaurants. Er worden rond de middag in elk restaurant in de stad vooral complete menu’s geserveerd, maar niet iedereen is daarvan gediend zagen we al snel. Je haalt dan in een winkel in naburige straat een salade, belegd broodje of een ander lunchhapje, dat neem je dan mee naar een van de cafeetjes op Place Marche Gayot, je bestelt er koffie of thee en eet lekker je meegebrachte lunchpakket op, niemand die daar raar van opkijkt of er iets van zegt.

Er was een klas schoolkinderen bezig met een enquete, ze werkten in groepjes van 3, ze wilden weten of we naar het wk voetbal keken, welk land we steunden en welk land volgens ons de wk gaat winnen. We werden door een fransman gewaarschuwd dat dit een manier was om zakken te rollen, maar wij denken dat deze schoolkinderen alleen bezig waren met hun schoolopdracht.

Maandag blokkeerde de ME een straat, dinsdag was er in heel het centrum veel politie aanwezig. Op achterafpleinen in het centrum kan geparkeerd worden tegen betaling, het is er druk. Zelfbenoemde parkeerhulpen wijzen bezoekers op een vrije plek en geven aanwijzingen bij het uitrijden, tegen vergoeding uiteraard. Maar deze praktijken zijn illegaal en we zagen de politie een van deze illegale parkeerhulpen wegsturen. Een ander maakte zich snel uit de voeten toen hij politie zag.

We bezochten een kerk net buiten het toeristisch centrum, een heel bijzondere kerk, met heel veel muurschilderingen en een bijzondere afscheiding tussen het koordeel en de rest van de kerk. De oorspronkelijke kerk is gebouwd rond het jaar 1000 na chr. als katholieke kerk, later in gebruik door de protestanten. De protestanten deelden op zeker moment de kerk met de katholieken, maar maakten een afscheiding tussen het koor( katholiek) en de rest(protestant). Die afscheiding is nog intakt. Heel de kerk en alle schilderingen moeten nodig gerestaureerd worden, maar toch vonden wij dit gebouw een bezoek waard. De entree is vrij, maar men is wel heel erg blij met een vrijwillige bijdrage voor de restauratie die vele miljoenen euro’s gaat kosten.

In de nacht is op de camping de fiets van de Belgische achterburen gestolen, bij de Franse buren zaten 2 fietsen vast met een stalendraad, die draad heeft men geprobeerd door te knippen en branden, een pakje camel cigaretten uit Nederland lag naast de fietsen. Gelukkig stonden onze fietsen al op de auto, die stonden nog op hun plek.

Nellie

Weer een goed begin van jullie reis. Mooi dat jullie via een andere kant Frankrijk bereiken. Zo zie je nog wat. Geniet ervan groetjes Nellie en Bert van Lumig

Els Bogers

Het ziet er al goed uit wat jullie gezien hebben ik wens jullie een hele fijne vakantie
Groetjes Els

Ben en Godelive

Weer een leuk verhaal over Straatsburg. Fijne vakantie en geniet ervan. Groetjes van ons vanuit Kalamba Meteora.

Wim

Bedankt voor het duidelijke verslag van jullie eerste paar dagen.
Goede reis verder.