bubbles.reismee.nl

Marokko 2017: weer thuis

14 december 2017 Donderdag: Prima geslapen op die rustige plek achter de kerk. Wel luidde de kerkklok al om 7.00 uur de dag in. Het is droog en het verkeer is rustig, Parijs doorkomen kost minder dan een uur en om 11.00 rijden we voorbij vliegveld Charles de Gaulle. Voor we Lille bereiken begint het flink te regenen, maar na Lille is het weer droog. We hebben geen zin in files bij de Kennedytunnel in Antwerpen, dus bij Gent rijden we via Zelzate naar de Westerscheldetunnel. Tom tom heeft andere idee-en en wil echt niet naar die tunnel, maar wij zijn de baas en dus rijden we door de Westerscheldetunnel naar Goes en vervolgens naar huis. Als we uit de tunnel komen regent en hagelt het. Welkom in Nederland.

Om half vijf zijn we thuis, de verwarming hadden we gisteravond al via de app geactiveerd(ja, luxe) dus komen we in een lekker warm huis. De buurman komt gelijk een “welkom thuis” borrel drinken.

Samenvattend: We hebben een heerlijke reis gemaakt, Spanje en Portugal waren heel mooi. Aansluitend Marokko, reizen met een ander stel was een nieuw spannend avontuur voor ons, maar is goed bevallen en was heel gezellig. Wel zien we Marokko langzaam veranderen, betere wegen, meer auto’s en minder ezels, veel nieuwbouw, maar de kloof tussen arm en rijk blijft. Wat technische probleempjes waren en zijn er ook: de omvormer legde het loodje, maar is in Portugal vervangen; de afvoer van de douche was losgeschoten, met als gevolg een waterballet in de bergruimte, weer opgelost onderweg; het deurslot van de bestuurder sloot niet meer, wd40 bood de oplossing; deed de koelkast het in het begin van de reis nog af en toe op 12 volt, de laatste weken werkt de 12 volt voor de koelkast niet meer, staat op het “to do” lijstje; waterlek via doorvoer zonnepaneel, misschien opgelost, toch op “to do” lijstje; raam bestuurderskant wil niet meer open, herhaling van eerder probleem, dus weer op het lijstje; slangetje ruitensproeier doormidden, moet gerepareerd, en dan nog een uitzetsteun van het keukenraam die niet meer (dicht) wil zoals het hoort. Vooralsnog genoeg kluswerk te doen.

We reden in 75 dagen 10.100 km, doorkruisten 6 landen en sliepen op 34 verschillende kampeerplekken. We hadden in Marokko 1 regendag.

Ben

Ondanks alle uitdagingen tijdens de trip toch weer veilig op de thuisbasis aangekomen en dat is het belangrijkste nietwaar? Bedankt voor de fantastische trip door Marokko. Wij vonden het ook een uitdaging, maar we hebben samen een leuke reis gedaan. Veel gezien en beleefd, dus voldoende om op terug te kijken.