bubbles.reismee.nl

Boedapest

Een erg onrustige nacht naar vrijdag toe, donderdag om 23.00 kwamen er nog meerdere campers voor een plekje, uiteindelijk parkeerden ze voor de nacht op een pad. Midden in de nacht reed er ook nog iets over het kiezelpad. Om 07.00 begon een groep fransen luidruchtig op te ruimen.

Dus op tijd naar het centrum met een stel andere nederlanders. Via een automaat moesten kaartjes voor het openbaar vervoer gekocht worden. Na enig gepuzzel hadden we allemaal een kaartje  en binnen een half uur stonden wij met gebruik van bus en Metro in het centrum. De hop on hop off bus was snel gevonden, maar er was geen plek, alle voorbijkomende bussen waren vol. Na een half uur kwam er een bus die ons meenam. We zijn meegereden tot de donaukade en zijn daar op een boot gestapt voor een rondvaart van een uur, daarna naar Budda, het oude centrum op een heuvel. Graag hadden wij de Mattiaskerk bezocht in Budda, maar er stond een erg lange rij wachtenden voor de kassa. In 1255 werd de bouw van de Matthias kerk voltooid. Naast de Mattiaskerk ligt het vissersbastion, een muur met meerdere torens met uitzicht op de Donau en het Parlementsgebouw, dat parlementsgebouw is het grootste van europa. Op weg naar beneden was er een grote markt met lokale produkten en muziek. Na enig gepuzzel reisden we per bus en metro weer terug naar de camping. Op de camping is het nu opvallend rustig en niet alle plaatsen zijn bezet.

Nu de regen gestopt is wordt de camping opgepoetst; alle blaadjes worden weg geharkt, spoorvorming wordt ge-egaliseerd en op de kale plekken is graszaad gestrooid.

Boedapest heeft een enorme hoeveelheid aan oude en monumentale gebouwen. De meeste gebouwen zijn goed onderhouden. Er zijn erg veel verkeersvrije straten en een ontelbare hoeveelheid restaurantjes en terrasjes, met meestal heerlijk eten tegen betaalbare prijzen, zells een belgisch cafe. De stad is erg groot en gezellig druk. Het openbaar vervoer is prima geregeld, je kunt overal komen met de metro en/of de bus. De metro en de bussen rijden vaak om de 5 minuten, je hoeft nergens langer dan een kwartier te wachten.

Op zaterdag liet de zon verstek gaan, temperatuur rond de 20 graden. De grootste basiliek van Boedapest bezocht en het heldenplein. Het heldenplein wordt bewoond door de 7 aartsvaderen van Hongarije: de leiders van de stammen die in het jaar 896 het land in bezit namen.. Achter het Heldenplein begint het enorme stadspark, met daarin een burcht. Hij is gemaakt door 7 architectuurstijlen uit heel Hongarije te combineren. Heel bijzonder om te zien.

We hebben erg weinig bedelaars gezien in de stad.

Vandaag (zondag) zijn alle winkels gesloten, ook de supermarkten. De Australiers zijn naar Krakow vertrokken, de Finnen naar het Balaton meer De nederlander in onze buurt blijft nog een week, hij doet deze week mee aan de wk boogschieten hier 10 km vandaan. Sinds gisteren staan er heel veel Duitsers op de camping, Onze nieuwe buurman is op weg naar Bulgarije, hij gaat daar werken als leraar wiskunde en duits. Hij heeft een bestelautootje vol spullen bij en rijdt morgen via Roemenie naar Sofia. De drukte van enkele dagen geleden op de camping lijkt voorgoed voorbij.

We hebben opgeruimd en zijn daarna in de stad gaan eten, Morgen vertrekken wij richting Belgrado.

Wim

Bedankt voor het goede verslag zo reizen we ook mee vanuit huis!!! Goede reis.