bubbles.reismee.nl

Errachidia

Zaterdag 15 november 2014

Gisteren op ons gemak opgeruimd in Midelt. De beheerder van de camping kwam vragen of we kleding hadden voor de mensen in de bergen, dan konden we misschien ruilen : kleding voor hem, een tapijt voor ons. We habben kleding en gaven hem wat warme truien, een tapijt hoefden we niet, dat soort ruil is altijd nadelig voor ons hebben we eerder ervaren. Hij wilde toch wat teruggeven en kwam even later met een armbandje. Rond het middaguur komen we op een kale hoogvlakte bij een uitzicht punt, er ligteen restaurantje bij. We stoppen en inderdaad, diep beneden in een kloof ligt een oase. Een onverwacht mooi uitzicht in deze vlakte. Als we zitten te lunchen arriveren er nog 3 nederlandse meiden met een marokkaanse gids om het uitzicht te bewonderen, zij zzijn op weg naar Fes. Er komt ook nog een Nederands stelletje in een huurauto, zij komen lunchen. De beheerder van het restaurant vertelt dat november altijd erg rustig is. We rijden verder en komen uit in de oase. De camping die we opzoeken ligt eveneens in deze oase, 30 km zuidelijker dan het uitzichspunt. Als we op de camping aankomen is er helemaal niemand aanwezig, we zoeken een plekje (makkelijk als we de enige gasten zijn) en installeren ons. Tegen vieren verschijnt de campingeigenaar met de mededeling: het is vrijdag, dus ik was even thuis eten. Daarna zet hij thee voor ons en worden de formaliteiten geregeld. We bestelden een brood voor morgen, dat wordt een homemade brood, dus is pas gaar rond de middag want in de ochtend moet eerst de oven opgestookt worden.

Vandaag was het heerlijk zonnig weer, dus maar weer eens de was gedaan, rond de middag werd het bestelde brood bezorgd: een rond brood van ong 60 cm doorsnee. Het grootste brood dat we ooit in Marokko hebben gezien. Vanmiddag naar het dorpje gefietst. Op de terugweg zaten we even te pauzeren bij de rivier toen er een auto stopte. De man die naar ons toekwam maakte zich bekend als leraar in een naburig dorp en hield in het engels een vurig pleidooi voor de marokkaanse cultuur. Volgens hem ging Marokko erg snel voorruit, de vooruitgang bracht ook vele onnodige dingen met zich mee en dreigde de cultuur daardoor verloren te gaan. Hij wenste ons nog welkom in Marokko en vertrok naar huis.

Sinds gisteravond heeft de omvormer kuren: onze huishoudaccu wordt niet meer opgeladen via elektriciteit, alleen nog via de zonnepanelen. Hier geen probleem, maar bij terugkeer naar huis kan het wel eens lastig worden.

Ton

fijn dat t weer nu beter is, maar alleen op de camping is ook wel eenzaam niet?
word de huishoud accu dan niet geladen tijdens het rijden?
fijne voortzetting verder

martine

Huishoudaccu zal wel geladen worden tijdens rijden, daar gaan we wel vanuit. Als je 2 dagen niet rijdt schiet dat niet op. We hebben blijkbaar een stroomslurper aan boord.
Alleen op de camping valt wel mee, gebeurt hier regelmatig in dit seizoen.