bubbles.reismee.nl

Marokko 2017: Marrakech 2

Op maandag 4 december alweer een zonnige dag na een erg koude nacht, rond middernacht was het 6 graden. Na een heerlijk warme douche aan het werk. De camper moet opgeruimd, een wasje moet gedaan en vervelend, de zomerkleding moet weer omgewisseld voor winterkleding in de kast. Ook maar een deken bijgelegd op bed. Morgen nog een hopelijk mooie dag en dan op weg naar het noorden waar het een stuk frisser is. Het bijzondere deze keer is dat we steeds opnieuw mensen tegenkomen die we eerder deze reis ook al ontmoet hebben. Zo kwamen we vandaag de reisleider van de Seabridge tour tegen, we spraken hem eerder in Fes. Zijn reisgroep is naar huis en hij knoopt er enkele weken privé aan vast. De beheerder(baas?) van ZigZag camperverhuur (gevestigd op deze camping) en sinds kort ook de manager van de camping, belooft bier voor ons mee te brengen vanuit de stad, de bier voorraad van de mannen is bijna uitgeput. De mannen zelf gaan op de fiets naar de 5 km hier vandaan gelegen Marjane supermarkt voor de laatste boodschappen voor de reis naar Spanje. Als ze hun boodschappenlijstje hebben afgewerkt en buitenkomen zijn hun fietsen weg; de fietsen stonden nochtans aan elkaar vast met een ketting. Na wat rondkijken zien ze de fietsen een eind verderop staan, ze blijken verplaatst door de beveiliging, de fietsen stonden op een plaats waar ze niet mochten staan. Er is echter geen fietsparking en er stonden ook nergens fietsen. Later In de middag nog even een borrel en dan snel naar binnen, om 18.00 is het donker en fris. Op Het nieuws zien we dat er zelfs in zuid frankrijk en aan de spaanse kust sneeuw is gevallen.

Dinsdag 5 december: We besluiten naar het nabij de camping gelegen dorp te fietsen voor brood en water. Onderweg zien we twee dromedarissen met begeleider en twee toeristen die blijkbaar een dromedaristocht maken. Dicht bij het dorp staat een enorme plas water, er is hier een week geleden heel veel water gevallen en dat water trekt niet overal even snel weg, dus het voetbalveld van het dorp staat nog steeds blank en ook het broodwinkeltje tegenover de camping is nog steeds gesloten door de wateroverlast. De verharde weg houdt op waar het dorp begint, we vinden onmiddellijk een brood winkeltje dat ook water verkoopt(of andersom), we fietsen verder het dorp in, hier en daar staan nog grote plassen water. We komen uit op een zanderig plein met aan de rand de dorpssouk. Een kleine souk met wat huishoudelijke spullen en veel groenten en fruit. Als we doorfietsen komen we aan de doorgaande weg; de school is uit en er staan zelfs een soort klaarovers om de kinderen veilig te laten oversteken. Een eind verder staat een bord naar “Fantasia”, het terrein waar elke avond een grote spektakelshow wordt opgevoerd voor toeristen. We fietsen erheen en komen langs een enorm mooi gebouw, een voormalig hotel, nu gesloten en bewaakt. We vragen de bewaker of we een kijkje mogen nemen op het terrein, evt in het hotel, maar de goede man heeft geen sleutel, jammer. Ook het Fantasia terrein mogen we niet op: gesloten, vanavond weer open voor de show. Tja, dan fietsen we maar terug naar de camping. Nog even genieten van de zon.

Ben

Mooie beschrijving van onze avonturen en jullie persoonlijke belevenissen Martine.