bubbles.reismee.nl

Marokko 2017: Essaouira

Woensdag 29 november 2017: We wilden vanmorgen per bus naar Essaouira gaan, maar als we willen vertrekken naar de bushalte komt de campingbaas aanrijden en zegt dat we mee kunnen rijden, hij moet toch naar Essaouira. We maken graag gebruik van zijn aanbod en een half uur later staan we bij de vissershaven in Essaouira. Het is druk bij de vissershaven, veel verse vis verkoop, veel bezoekers en marokkanen die verse vis willen kopen, tevens veel karretjes en bestelwagens die vis komen halen. We zien hele bijzondere vissen, krabben en schelpdieren, ook bijvangst wordt verkocht. Er zijn ook mensen die een kleine vangst aan de man/vrouw proberen te brengen.

Achter de stalletjes worden de materialen(vislijnen) voor morgen klaargemaakt.

Als we de vissershaven verlaten komen we een schoenpoetser tegen, de schoenen van Godelive kunnen wel een poetsbeurt gebruiken. Na de poetsbeurt zien Godelives schoenen er weer netjes uit en is ze 10 dirham armer. Ook Thieu's schoenen krijgen voor hetzelfde bedrag een poetsbeurt.In en om de haven is het druk met meeuwen en katten, er is veel visafval voor deze beesten.

We lopen door wat straatjes in de Medina en bezoeken dan de stadswallen. Helaas is maar een klein deel van de wal te bezoeken, de rest is gesloten ivm. renovatie werkzaamheden.

Godelive bezoekt nog een argana winkeltje waar ook Amandelen worden uitgeperst.

Een oude man maakt miniatuur motoren van rest- en afvalmateriaal, zo heeft hij een miniatuur motor gemaakt van o.a een veer, 2 lagers, een belknop etc. Heel leuk om te zien.

Later zien we nog ergens een ezelgemaakt van eetlepels.

We lunchen ergens op een terras en tijdens de lunch komen bedelaars en artiesten voorbij, allen willen natuurlijk wat muntgeld.

Na de lunch slenteren we door de straatjes via de joodse wijk de medina uit. Op het plein staat een overvolle lijnbus klaar voor vertrek naar Ounara; we besluiten dan met een “grandtaxi” terug te gaan. Kosten 150 dirham voor 4 personen.

Terug op de camping genieten we nog even van de zon, maar er staat een stevige wind en het wordt al snel te koud om buiten te zitten. We ruimen onze spullen op want er is regen voorspeld. Geen zin om te koken, we bestellen eten bij de camping kok. Dat eten wordt precies om zes uur bezorgd bij de camper: een grote schaal met rundvleesspies, frietjes en groenten van de dag(de menukeuze was zeer beperkt), prima verzorgd en lekker.

Donderdag 30 november 2017: Afgelopen nacht is het gaan regenen, er is al veel gevallen als we wakker worden; overal staan plassen. Na het ontbijt vertrekken we richting Marrakech, Overal staan plassen op de weg, de afwatering is niet in orde. Er zijn soms wel rioolputten, maar na een lange droge periode zijn de putten gevuld met vuil.

Ook op de vlakten staat veel water, kleine riviertjes vervoeren kolkend modderwater. Waar de wegen niet geasfalteerd zijn staan grote poelen water en langs de hoofdweg stroomt veel water, huisjes en winkeltjes zijn soms nauwelijks bereikbaar.

Enkele kilometers buiten Ounara worden we verrast door een kudde geiten in een argana boom. Allemaal witte geiten deze keer. Het blijft een apart gezicht.

We rijden ook door enkele dorpjes met de gebruikelijke bedrijvigheid: onverwacht overstekende mensen, auto’s dubbel geparkeerd, wegrijdend verkeer dat geen rekening houdt met ander verkeer, brommertjes fietses en natuurlijk schoolkinderen.

Eerst is het landschap nog heuvelachtig, maar al snel wordt het vlak, een grote zandvlakte met hier en daar een olijfboom plantage. Ergens in zo’n boomgaard hingen zoveel olijven aan de bomen dat de bladeren amper te zien waren. Blijkbaar is olijven telen een winstgevende zaak, er staan grote mooie huizen op de plantages. Het grootste deel van de rit verloopt gelukkig in droog weer. Als we Marrakech naderen wordt het drukker op en langs de weg. We stoppen bij de Marjane voor wat boodschappen en de campers hebben dorst.

Het is inmiddels siesta tijd en op de weg is het redelijk rustig, dus de rit door Marrakech naar de camping ten zuiden van Marrakech verloopt soepel.

Op de camping is het rustig, slechts enkele gasten. Wel vanmiddag weer af en toe een enorme hoosbui. De mensen hier zijn er blij mee, gewassen en bomen kunnen flink wat regen gebruiken.

Godelive

Zonde dat die geiten ineens opdoken. Het was een prachtig gezicht. Groene boom met allemaal witte geiten. Ogen te kort!!!!!