bubbles.reismee.nl

Marokko 2017: Fes 2

Dinsdag 7 november: Een rustdag, maar niet echt. Om 8.00 uur klopte de campingboy op de deur, ons gisteravond bestelde brood was gearriveerd. Het was buiten 10 graden, brrr. In de achterste bagageruimte bleken spullen nat, er had iets gelekt. Alles eruit en droogmaken, blijkt de douche gelekt te hebben en dat is niet best. Blijkt uiteindelijk de afvoer los geschoten te zijn. Die heeft Thieu dus gerepareerd, hopelijk nu geen lekken meer. Bij de campingreceptie 2 dagen bijgeboekt, de camper wat opgeruimd en schoongemaakt: dat mocht wel weer een keer. Er moest ook schoon water getankt, 60 liter per gieter aangevoerd: we kunnen er weer even tegen. Daarna per fiets om boodschappen naar de Marjane-supermarkt. En toen was de dag weer om, dus tijd voor een borrel. Er staat een grote duits/zwitsers georganiseerde reis-groep op de camping, ook zij hadden vandaag een rustdag. Tegen de avond hadden ze een informatieve groepsbijeenkomst naast onze camper. Morgen gaat die groep verder. Vandaag arriveerde ook een groep met Jeeps en woestijnbuggy’s. 2 zwitserse jongens zijn vanmorgen vertrokken, een van de jongens heeft een nederlandse moeder een spreekt nederlands. Beide jongens zijn op dit moment werkloos en trekken 6 maanden door Marokko in een oud volkswagenbusje.

Woensdag 8 november. Geen broodbezorging om 08.00 vandaag, de campingboy heeft een vrije dag. De groep woestijnbuggy’s die gisteren gekomen is vertrekt en ook de duits/zwitserse reisgroep vertrekt; de camping raakt leeg. We hebben weer een taxi genomen naar de medina, de ritjes worden met de dag goedkoper. Aangekomen bij de medina ingang onmiddellijk weer een gids die zich aanbiedt. Zijn aanbod wordt weer afgewezen. We gaan met behulp van google maps op zoek naar de leerlooierijen. Al snel komt een man die zich aanbied om ons naar de looierijen te brengen, we nemen het aanbod aan, deal 3 euro.We worden door een wirwar van steegjes geleid, onderweg vertelt de man, dat we wel geacht worden wat te kopen in de zaak waar hij ons naartoe brengt. Uiteindelijk gaan we een leer producten winkel binnen. Wij krijgen eerst mintblaadjes om tegen onze neus te houden, de leerlooierijen stinken enorm. Een personeelslid brengt ons naar het dakterras vanwaar wij een goed zicht hebben op de looierij en vertelt iets over de produktie. De Looierij is een co-operatie van 5 families, niemand werkt elke dag, er wordt afgewisseld. Het werken in de looierijen is erg ongezond.

Daarna mogen we naar alle leerprodukten kijken; tassen, jassen e slippers vormen de hoofmoot. Wij zien niets wat we willen, maar Godelieve en Ben laten hun oog vallen op een paar tassen en een leren broekriem. Daarna volgt onderhandelen en en als de koop gesloten is wil onze gids meer geld. 3 euro is 3 euro, al haalt hij er heel zijn familie bij. Hij vindt dat bedrag te weinig en wil nog naar een argana producent of zijde atelier. Wij willen hem kwijt en zeggen dat we naar huis willen. We moeten toch zeker wel lunchen? Nee ook niet, we hebben eten in de camper. Dan laat hij ons in een van de steegjes staan, vertelt nog in welke richting we bij de uitgang komen en weg is ie. Gelukkig vinden we al snel de hoofdstraat en gaan lunchen bij een restaurantje. Daarna via een bezoek aan de “cave alcool” van de carrefour terug naar de camping. De taxirit terug naar de camping was de goedkoopste in Fes tot nu toe. Nog even wat opruimen, een borrel en het is weer donker en fris. Morgen staat een flinke rit naar Midelt op het programma.

Wim

Bedankt, mooi verslag, goede reis verder