bubbles.reismee.nl

Marokko 2017:Meknes2

Tot kort voor middernacht bleef het wat onrustig rond de parkeerplaats, maar daarna doodstil. We hebben goed geslapen. Op zondag 5 november worden we op tijd wakker omdat er weer mensen rond de parkeerplaats in actie komen. De zon staat aan een stralend blauwe hemel; goed begin van de dag. Om 09.00 worden bij de parkeerplaats al twee bussen toeristen uitgeladen. Vanuit de parkeerplaats zijn we naar de voormalige koninklijke graanschuren en stallen gereden, een complex gebouwd in de 18e eeuw, Je rijdt langs het koninklijk paleis over pleinen en door diverse smalle bogen, maar het lukt. Naast de koninklijke graanschuren is een terrein met kermisattracties, zo vroeg in de morgen nog gesloten. Op een groot plein naast de kermisattracties is veel jeugd aan het voetballen. Er duikt onmiddellijk een man op die ons vertelt waar de ingang van de graanschuren is: dank U wel.Bij de ingang zegt de bewaker dat het zijn privewoning is, dat we binnen mogen, maar dat we ons moeten melden bij zijn vrouw. Blijkt er een man achter de kassa te zitten. De graanschuren zijn grote ruimtes met halfronde daken op 9 meter hoogte, er is een ruimte met een groot gat met een rooster over, maar omdat er geen verlichting is, kunnen we ook niet zien wat er onder het rooster zit. Mogelijk water, want in vroeger tijden stroomde er water onder de vloer van de graanschuren om de temperatuur constant te houden, dat in combinatie met de dikke muren. Buiten de schuren is er een tuin met muren met bogen, heel veel muren met bogen, het lijken we kleine aquaducten, het zijn geen aquaducten maar de ruines van de paardenstallen. Vervolgens langs het enorme waterbassin dat bij de graanschuren hoort op weg naar Fes. Aan het eind van het bassin zien we in de verte op oude gebouwen veel ooievaars zitten, heel erg veel ooievaars, maar bijna geen nesten. W.S zijn het ooievaars op weg naar het zuiden die hier een rustpauze inlassen. Het is druk op de weg rond het oude centrum van Meknes, mede doordat er ergens een hele grote markt gaande is. De autoweg is rustig en rond de middag komen we aan op de mooie camping bij Fes. De receptie is niet al te vriendelijk, wil dat we maar gelijk beslissen hoeveel nachten we blijven en moeten vooraf betalen. Als dat zo moet, blijven we alvast twee nachten en boeken later wel weer bij. Het is best druk op de camping, maar we vinden een mooie plek. het sanitair ziet er nog steeds mooi uit, maar er ontbreken kranen en douchekoppen en warm water krijgen we er niet uit. De mannen gaan op zoek naar brood want het is inmiddels lunchtijd. Op de camping ontmoeten we ook een Fransman die we in jaren geleden op dezelfde camping hebben ontmoet en later ook nog in Marrakech hebben gesproken. We blijken afgelopen nacht in Meknes op dezelfde parkeerplaats te hebben overnacht. Tegen de avond koelt het snel af en de kachel moet weer aan. Als ik terugkom van de toiletten struikel ik over iets dat beweegt, het blijkt een hele grote bruine pad en gele strepen te zijn.

Godelive

Gelukkig dat het donker was en dat die pad niet bij onze camper zat dat was niet goed gegaan bij onze katten
?