bubbles.reismee.nl

Marokko 2017: Chefchaouen

Dinsdag 31 oktober zijn we vanuit Conil de La Frontera via een “toeristische” route naar Los Barrios gereden. De weg was eerst 2 baans, maar na een dorp met een tiental heuvels in de weg werd de weg smaller. Een wat heuvelachtig landschap met veel vee en omgeploegde akkers was het zicht. Zeer dun bevolkt. Veel mooie pijnbomen. De weg zou langs 2 stuwmeren lopen, maar we hebben geen stuwmeer gezien. Weer op de autoweg zagen we wel armen van het stuwmeer, maar er stond erg weinig water in, op het drooggevallen deel groeide gras en liep rundvee. We waren vroeger dan afgesproken op de parkeerplaats van de Lidl in Los Barrios. Dan maar even de chinese bazaar bezocht, gelegen naast de Lidl. Die chinese bazaar is een giga action-winkel.Toen Godelieve en Ben ook gearriveerd waren zijn we eerst tickets gaan halen, dat ging snel, maar net op tijd ontdekten we dat we tickets voor een andere maatschappij hadden gekregen dan bedoeld, volgens de medewerker in het reisbureau had ik niet verteld welke maatschappij de voorkeur had. Desondanks werden de tickets netjes omgeruild voor tickets van de gewenste maatschappij. Daarna de laatste boodschappen gedaan bij de Lidl en naar de camperplaats bij de jachthaven van La Linea de la Concepcion gereden. De jachthaven ligt tegen Gibraltar aan, we zagen en hoorden verschillende vliegtuigen van dichtbij opstijgen, gelukkig wordt er in de nacht niet gevlogen. Boven de top van Gibraltar hing heel de middag en avond een grote mistwolk, terwijl het enkele honderden meters verder, waar wij stonden stormde.

Woensdag 1 november: het heeft heel de nacht gestormd. Om 07.00 zijn we richting haven van Algeciras gereden. Voor de ferry naar Tanger-med zagen wij een hele lange file staan. Er waren geen wachtenden voor de ferry naar Ceuta en na ons ticket ingewisseld te hebben voor een “boarding”pas mochten we de Ferry oprijden. Een goed uurtje later reden wij Ceuta binnen. Ook bij de grens naar Marokko was het rustig, vandaag was in Ceuta alles gesloten ivm Allerheiligen, dus ook maar een enkele Marokkaanse smokkelvrouw bij de grens. Gelijk natuurlijk weer ongevraagde hulp voor de grensformaliteiten, die hulp een paar maal afgewezen, maar de man bleef zich melden met ongevraagde adviezen. De paspoorten waren snel gestempeld, Thieu had een nieuw paspoort en kreeg een nieuw politienummer. Toen Godelieve bij de paspoortman kwam viel het computersysteem uit, dus dat duurde even langer. Vervolgens het kantoortje voor invoer camper; ging deze keer vlekkeloos, geen gezeur over een zogenaamd 4 jaar geleden ingevoerd voertuig, waarschijnlijk omdat dat voertuig gekoppeld was aan Thieu’s vorige politienummer. Vervolgens de douane die een vluchtige blik wierp in de camper, vroeg of we wapens vervoerden. Handtekening, stempeltje en rijden maar. Later bleek dat de advies gever 2x om geld voor zijn ongevraagde diensten was komen vragen bij Thieu. Bij Godelieve en Ben zag de douanier de poezen toen hij in de camper wilde kijken en toen hoefde hij niet meer naar binnen. Met een uurtje waren we door alle grensformaliteiten heen, niet slecht. Het is in Marokko een uurtje vroeger dan in Europa, dus om half tien reden wij richting Tetouan. Daar bij de Marjane supermarkt internet geregeld, marokkaans geld gepind en wat boodschappen gedaan. Vervolgens naar Chefchaouen gereden. Een groot deel van de N2 is inmiddels 4 baans, dat schoot goed op. De stuwmeren onderweg waren nagenoeg leeg, blijkbaar lange tijd te weinig regen gevallen in die regio. Na de lunch via een trap vanuit de camping die op een heuvel boven het stadje ligt, naar het stadje gelopen. Door de medina gedwaald en een terrasje gepakt bij de waterval. Bij de waterval was blijkbaar een evenement bezig. Meerdere terrasjes langs de waterkant en in het water, stalletjes met traditionele kleding en vrouwen in traditionele kleding, die tegen betaling gefotografeerd wilden worden. Toen het donker begon te worden hebben we wat gegeten in een restaurantje, 4 euro per persoon waren we daarna armer, vervolgens voor 1,5 euro een taxi terug naar de camping.

Donderdag 2 november. Het was marktdag in Chefchaouen, kilometers lang inde straten stonden stalletjes met van alles te koop. Het begon met een grote groenten- en fruitmarkt, maar ook vis, kleding, huishoudelijke artikelen en levende kippen en alles wat je nog meer kunt verzinnen behalve dieren, werd verkocht. Heel veel vrouwen van buiten de stad probeerden kleine hoeveelheden groenten en fruit te verkopen. Veel vrouwen waren in zeer traditionele plattelandskleding gekleed: een rok, daarover een kleurige doek, een trui, daarover een kleurige doek of badhanddoek en dan een strohoed met kleurtjes tegen de zon; sommige vrouwen droegen nog weer een doek of badhanddoek over hun hoed. De meeste dames waren echter in een lang gewaad en een hoofddoek gehuld. Na ruim 1,5 uur door de straten met marktkramen gedwaald te hebben was het tijd om terug te gaan naar de camping voor de lunch. Er is nogal wat hoogteverschil in Chefchaouen en we waren al die tijd gedaald. We wisten ook niet precies waar we waren, dus we wilden terug met een taxi. Deze keer vonden we een 4 persoonstaxi: witte oude Suzuki busjes die in grote getale aanwezig waren. We vonden een busje dat ons voor omgerekend 3 euro naar de camping wilde brengen: deal! De chauffeur had haast en wilde te snel vertrekken, Godelieve wilde net instappen toen hij al begon te rijden. Uiteindelijk kwam alles goed en werden we netjes bij de camping afgeleverd. De middag besteed aan zon en geknutsel om alle internetmogelijkheden van onze vrienden werkend te krijgen. Intussen probeerde een van de wilde katten in onze camper te komen wonen, na een keer of vijf de kat uit de camper gejaagd te hebben, de deur maar dicht gedaan. Tegen de avond nog maar eens naar de stad gelopen om te eten, daar was het nog steeds erg druk, opvallend veel westers geklede tieners ook. We hebben genoten van een heerlijke kebabschotel.