bubbles.reismee.nl

benidorm naar Barcelona

Op zondag 2 april waren we al snel in het 30 km noordelijker gelegen Benidorm.

De uitgekozen camping ligt dicht bij de stranden en bleek meer dan genoeg lege plaatsen te hebben. Er zijn bij Benidorm maar een paar campings die honden toelaten. We moesten vooraf betalen en mochten daarna een plek uitkiezen.

Nadat we ons geinstalleerd en een broodje gegeten hadden zijn we per fiets naar de boulevard gegaan.

Het was erg druk op de boulevard en op het strand, alle terrassen goed gevuld en veel engelsen aan het bier.

Tegen zessen waren heel wat engelsen dronken, dat was duidelijk te horen. De engelse pubs waren trouwens overvol.

Tegen achten ontstond er blijkbaar een opstootje bij een van de engelse pubs, binnen een paar minuten waren er acht politieauto’s en 6 motoragenten ter plaatse; tien minuten later was de rust weergekeerd.

Een ober vertelde dat er vanuit engeland weekendreisjes worden georganiseerd voor heel weinig geld, deze weekendtoeristen kennen geen maat wat betreft alcohol, mede omdat de alcohol in Spanje veel goedkoper is dan in Groot Brittanie.

In een aantal supermarkten staan lange schappen sterke drank aan het begin van de winkel.

Op maandag was het heel wat rustiger bij de boulevard en op het strand, al waren sommige engelse pubs weer erg goed bezocht.

Toen we terugkwamen op de camping vertelde een ietwat pissige engelse buurman dat bubbles een tijd geblaft had. Vervelend, want normaal gesproken blaft zij niet tijdens onze afwezigheid,(vaak nagevraagd aan buren), mogelijk heeft ergens een hond geblaft en is ze gaan meedoen.

Op maandag heeft bubbles niet meer geblaft tijdens onze afwezigheid.

Een Belgische dame vertelde dat men Benidorm op de Unesco werelderfgoed lijst probeert te krijgen. Volgens haar omdat de veelheid en diversiteit van de zeer hoge gebouwen uniek is.

Op dinsdag zijn we vroeg vertrokken uit Benidorm, met als doel een plaatsje bij Barcelona, ruim 500 km noordelijker dan Benidorm.

Het was rustig op de weg, alleen druk rondom Barcelona.

De camping in Mataro ligt bij de zee en was verrassend goed bezet. De camping verzorgt elke dag gratis busvervoer naar Barcelona. Je moet wel de dag ervoor een plaatsje in de bus reserveren.

Heel apart, de uitchecktijd op deze camping is om 20.00, meestal loopt het verblijf op een camping tot 12.00.

Op deze camping wonen erg veel mussen en zuid europeesche kanaries, een klein druk vogeltje met groen/gele buikjes.

Op woensdag begon de dag bewolkt en vielen een paar regendruppels. We zijn we om 11.00 met de campingbus naar Barcelona gegaan. We werden op place de Cataluna in het centrum gedropt en daar om 17.00 weer opgehaald. Precies om 17.00: de bus mag 10 minuten in of uitladen, dus wie er niet op tijd is moet ander vervoer zoeken.

In Barcelona was duidelijk eerder die morgen een bui gevallen. De camping had het droog gehouden,maar er was wel eel bewolking.

Barcelona was heel erg druk, Op de Rambla, de hoofdstraat kon je bijna over de hoofden lopen, er zijn straatartiesten en winkeltjes. Losse straatverkoop mag niet: we zagen meerdere keren handelaren hun laken met spulletjes opvouwen en verdwijnen als er politie in zicht was.

Er zijn heel erg veel restaurantjes langs deze straat, een glas bier kostte ons ruim 9 euro, 2 glazen wijn kostten 15 euro, helaas stonden de drankprijzen nergens vermeld. De Mercado central ligt ook aan de Rambla, een grote markthal met versprodukten. Het was daar zo druk dat we verder zijn gelopen.

Op het plein voor de cathedraal staan stalletjes met oude antieke spulletjes zoals een telefoon van bakeliet en oude sieraden.

We hebben een broodje gegeten in een soort broodjes mcdonalds; best lekker en niet duur.

Voor de cathedraal stond een file van bezoekers en veel bedelaars. Er stond ook een bellenblazer en een dame bekleed met bloemen. Zij ging tegen betaling met toeristen op de foto.

De Cathedraal is een mooie grote kerk met veel zij-kapelletjes, elke nis gewijd aan een andere heilige, In het midden een altaar en een ruimte met de wapenschilden van de diverse kardinalen. Er zijn veel oude schilderingen en panelen, allen versierd met goud.

Je kunt naar de kloostertuin waar oude grafstenen zijn, je kunt met een lift naar het dak van de cathedraal waar je een aardig uitzicht over de stad hebt.

Er zijn in het centrum veel grote oude gebouwen en smalle straatjes met winkeltjes. Uiteraard zijn er veel pleintjes met terrasjes en fonteinen.

Er zijn veel bedelaars in Barcelona, bij elke toeristische atrractie zie je er wel een paar.

Ergens bij een standbeeld in een nis had een zwerver zijn kartonnen doos en een zak spullen opgeborgen tot de volgende nacht.

De dag was snel voorbij en terug op de camping viel er een flinke bui.

In het campingrestaurant was het druk, je kunt er lekker eten en vanavond was er spaans voetbal op tv, er hing een groot scherm, maar er waren maar enkele belangstellenden voor die voetbalwedstrijd.

Donderdag was weer een zonnige dag. In de middag tolde er een stuurloos bootje op de zee, het heeft nog een tijd geduurd voor men het bootje kon afvoeren; we weten niet of er nog iemand in het bootje zat.

Onze Deense buren zijn hun bankpasje kwijtgeraakt, ze weten niet precies waar. Ze beginnen morgen aan een 7 daagse middelandse zeecruise en de deense man is helemaal van slag.

Gelukkig heeft de vrouw een eigen rekening met bankpasje, dus ze kunnen wel verder reizen.

Nellie

Ja Bacelona is een prachtige stad. Je hebt meerdere dagen nodig om de belangrijkste bijzonderheden te kunnen zien. Geniet ervan. Gr.