bubbles.reismee.nl

Alicante 2017

Op maandag is poets en wasdag, zo ook op de camping. De campingwasmachine draaide overuren, dus toen maar een handwas gedaan. Toen ik terugkwam van de wasruimte vroeg onze engelse buurman of de was nog gecentrifugeerd moest worden, dan zou de was eerder droog zijn.

Bleek de man een oude centrifuge in zijn schuurtentje te hebben staan; de centrifuge kreunde en rammelde en bonkte, maar perste alle water uit de was.

Vervolgens mochten we de was op zijn waslijn hangen. Hij had tussen twee bomen een lijn gespannen, het ene uiteinde vastgemaakt hoog aan de boom, het andere uiteinde hangend over een tak met aan het eind van de draad een gevulde 5 liter waterfles. Je hangt de was op, kort de lijn in met een haakje in een lus en het gewicht van de fles trekt de waslijn strak, en voilà de was kan drogen.

Op woensdag zijn we via de kust en met de nodige stops vanwege de mooie plekken langs de kust naar het noordelijker gelegen Alicante gereden.

Net ten zuiden van Murcia kweekt men veel koolsoorten, op sommige velden was men de kolen handmatig aan het oogsten.

We zijn terechtgekomen op een mooi camperpark ong. 10 km ten noorden van Alicante. Toen we aankwamen waren er 3 plaatsen vrij, een half uur later waren alle plekken bezet. Ook hier staan sommigen al wekenlang.

We hebben een franse achterbuurman die heel de dag praat, engels en duits horen ook tot zijn vaardigheden. Gelukkig slaapt hij ’s-morgens lang, hij is wel erg aardig.

Het metro/tramstation ligt op korte afstand en we hebben Alicante een bezoek gebracht.

Openbaar vervoer in Spanje kost binnen een bepaald gebied altijd hetzelfde: 1,50 per rit.

In Valencia hebben we nooit controle gezien, maar hier wordt er veel gecontroleerd op een geldig kaartje, de boete is niet mals, 50 euro. We waren gewaarschuwd en hebben eerst maar een paar rittenkaarten gekocht in een lokaal dagbladwinkeltje. Later bleek dat je in elke tram bij een automaat een kaartje kunt kopen. Behalve in Alicante zelf, kun je op de stations geen kaartje kopen.

Alicante vonden we niet zo bijzonder; een mooi strand met boulevard en restaurantjes, dat wel. De oude gebouwen zien er wat sober en saai uit, er is op een heuvel een eeuwenoud kasteel, maar dat hebben we niet bezocht.

Er is wel een grote overdekte centrale versmarkt: op de bovenverdieping wordt door de slagers vlees en vleeswaren verkocht. De benedenverdieping is voor de vis en groenten verkoop. Bij de ingang zijn er ook wat bakkers.

We hebben inmiddels nederlandse buren, zij zijn bezig aan hun allereerste europeesche camperreis na al meerdere keren met een huurcamper door Amerika te hebben gereisd.

Heel gezellig allemaal en ook Bubbles lijkt tevreden, ze ligt al enkele dagen onaangelijnd buiten zonder stiekum aan de wandel te gaan.

Met de fiets naar het 3 km verder gelegen dorp gegaan. Je kunt over de boulevard fietsen, vogens de borden mag dat niet, maar daar stoort niemand zich aan.

Het is weekend en dat is duidelijk te zien, veel mensen op de boulevard en mensen op het strand. Ook in het dorp was het druk.

Net voor El Campello is een brede droge rivierbedding. Naast die rivierbedding loopt een smalle weg, er stond een tiental campers achter elkaar, duidelijk langer verblijf. Tja, vast een goedkope plek, maar allesbehalve een mooie locatie.

El Campello heeft heel veel leuke restaurantjes en terrasjes langs de boulevard.

Op een terras waar we een glas bier dronken heeft een spaanse mevrouw zich zeer enthousiast en luid met bubbles bezig gehouden. Ze had overigens zelf een soortgelijk hondje bij zich.

Daarna zijn we op een ander terras een broodje gaan eten, daar werd bubbles aangehaald door kinderen. Soms lijkt het of spanjaarden zelf geen honden hebben, maar het tegendeel is waar.

Het camperpark is nog steeds helemaal vol, elke lege plek wordt onmiddellijk ingenomen door een reeds wachtende camper.

We gaan morgen 30 km noordwaarts, komt er hier weer een plekje vrij.

wim

Hoi, weer bedankt voor de mooie beschrijving van jullie reis!
Goede reis verder.