bubbles.reismee.nl

onderweg

We werden weer wakker van de ballonnen, deze keer toen ze weer terugkeerden. Een ballon had wat moeite met de landing en dreigde op de camping bij onze camper te landen. Er schoot onmiddellijk grondpersoneel te hulp en terwijl de piloot de ballon van de grond hield, duwde het grondpersoneel hem weg van de campingmuur en bleef duwen tot de ballon boven de kar hing waarop de piloot hem hem neer kon zetten.

Toen ik ging douchen ontdekte ik nog een tent met fiets kampeerders, die waren blijkbaar de avond ervoor aangekomen en vouwden nu hun tentjes weer op.

Toen we Goreme uitreden kwamen we langs een tapijtwasserij, een reuzentrommel van open gaas stond te draaien met daarin een tapijt.

Tussen Nevsehir en Aksaray stonden ergens nog wat oude huisjes van leem met een strodak, ze werden nog bewoond.

Hier en daar werden zonnebloemen machinaal geoogst; een soort combine maait de bloemen van de stelen. De gekleurde plastic zakken over sommige zonnebloemen diens w.s om de pitten op te vangen.

In de morgen worden er ook hier en daar koeien en schapen uitgelaten, altijd met herder en hond. Vandaag stak er zo’n oude grote hond net voor ons over; hevig remmen en uitwijken maakte dat wij en de hond het overleefden.

De route van vandaag bestond voor een groot deel uit de vroegere zijderoute. Om de 40 km was een overnachtingsplaats voor de reiziger en zijn dieren( kamelen/ezels/paarden) Het waren altijd ommuurde gebouwen zodat de dieren en koopwaar op de binnenplaats gestald konden worden, zo’n overnachtingsplaats heette karavansarai. De meeste zijn vervallen, sommigen nog in gebruik als restaurant of hotel.

Rond Aksaray was veel industrie, daarna een lange 4 baans weg door dor en droog landbouwgebied met veel boerderijen en grote stromijten. De weg loopt voor een groot deel aan de zuidkant van het zoutmeer dat we eerder zagen. Konya staat bekend als erg conservatief, de meest conservatieve islamitische regio van Turkije. Toch zagen we ook daar vrouwen in shirts met korte mouwen en zonder hoofddoekje. Konya is d 2e grootste stad van Turkije met 1,1 miljoen inwoners, toch viel de verkeersdrukte mee en na een kwartier waren we de stad weer uit, al was de bewegwijzering niet erg duidelijk. Na Konya werd het heuvelachtig, nog steeds landbouw, maar ook stukken onbewerkt land en geen enkel huis of dorpje te zien. Rond de middag zijn we gestopt bij een aardig uitziend restaurant in “the middle of nowhere”. Naast het restaurant was een tuin met prieeltjes en kinderspeeltuig, zelfs een mini zwembadje. De restaurants met een grote tuin hebben de tafeltjes met heel veel tussenruimte opgesteld. Ook binnen laat men erg veel ruimte tussen de tafels. De turken eten rond het middaguur vaak vlees van de BBQ, een salade en altijd brood bij elk gerecht. In het restaurant was niemand die iets anders dan turks sprak en een menukaart hadden ze ook niet. Met aan wijzen en vingers opsteken dan maar verteld wat we wilden eten. Het duurde lang voor we wat kregen en inmiddels waren er twee mannen binnengekomen waarvan er een in duitsland woonde en duits sprak. De restaurantjongen was er blijkbaar niet zeker van dat hij onze bestellng goed begrepen had en lets dat nog eens verifieren via de duits sprekende man. De jongen probeerde wel engels te begrijpen, maar verder dan “egg” en “tea” kwam hij niet. Uiteindelijk hebben we een lekkere omelet met brood, koffie en thee gekregen.

We staan nu voor de nacht op een camping dicht bij een groot meer. De camping is een groot weiland met slecht gras, enkele bomen en een eenvoudig restaurant. De eigenaar spreekt wat nederlands, hij heeft 10 jaar in Nederland gewerkt. Na ons arriveerde er nog een stel engelsen en 2 turken met een tentje.

Tegen de avond kwamen er steeds meer hele kleine vliegjes in de camper, ze zijn zo klein dat ze door de horren kunnen. We hebben insecticide uit Frankrijk en dat werkt, de bodem van de aanrechtbak is niet meer te zien door de vliegenlijkjes.

Ton

Super mooi je verslagen en ook je foto`s .
ik zou er bijna naar toe gaan , maar helaas heeft mijn motor geen airco.
en voor vliegen hoeven we niet zo ver te gaan, die zijn korter bij ook in grote talen aanwezig.
geniet er van.