bubbles.reismee.nl

Cappadocie/goreme 1

Het is hier erg heet, 36 graden overdag en het koelt pas laat in de nacht af naar ong. 14 graden. Toen we vanmorgen opstonden landden net de laatste luchtballonnen in de buurt van de camping. Je kunt hier per luchtballon over het gebied vliegen, je moet daarvoor om 4 uur in de ochtend klaarstaan om opgehaald te worden; voor ons toch wat vroeg. Vandaag met de fiets de rozenvallei, fee-envallei en een klein dorpje met grotwoningen bezocht.

We volgden de aanwijzingen richting rozenvallei via een pad dat door een mooie omgeving liep, maar de meeste stukken waren zo steil en smal dat de fiets aan de hand meegenomen moest.

Na diverse klim en glijpartijen bereikten we de rozenvallei, die ook weer bestaat uit apart gevormde kalksteen formaties Het landschap is ontstaan na aardbevingen vele eeuwen geleden. De toenmalige bewoners hakten woningen en zelfs kerken uit. Die ruimten zijn nog te zien.

Eenmaal in de rozenvallei waren we toe aan heel veel water want na 2,5 uur klimen en glijen was ons eigen water op. De meeste gebieden hier zijn vrij toegankelijk en op sommige plaatsen ligt erg veel rommel. Bij de rozenvallei stond een stalletje met water en vruchtensappen. Er zat een reisgezelschap Duitsers, er liepen 2 fransen die de kerken in het gebied zochten en er was een groep poolse studenten die een maand toeristische stage deden in Turkije. Ook 2 nederlanders op een scooter die we onderweg tijdens de klim/glijpartij waren tegengekomen. Ook voor een scooter was dit wandelpad een heel avontuur.

Na een drinkpauze verder op de fiets; hoewel de campingeigenaar had verteld dat alles goed te doen was omdat de weg door vlak gebied liep, waren er toch de nodige heuvels. Bij de fee-envallei waren enkele bussen met toeristen, maar druk was het niet. Ook hier veel stalletjes met souvenirs en eten. Tijdens de lunch werden we bediend door een turk die verdacht goed duits sprak. Het bleek een turk uit het duitse ruhrgebied die klaar was met school en tot oktober in cappadocie werkte. Zijn plan was om nog een studie te doen en dan voorgoed terug te keren naar Turkije, hij zag mogelijkheden in de toeristen industrie met go-kart. Hij wilde ook weten of de zwarte markt in Beverwijk de moeite waard was om vanuit Solingen(Duitsland) naartoe te gaan, maar dat weten wij ook niet.

Daarna terug op de fiets, na een paar kilometer kwamen we een drankenwinkeltje tegen, waar ik water en enkele blikjes bier kocht. De man in het winkeltje bleek wat nederlands te spreken, had jarenlang in Amsterdam en op de zwarte markt in Beverwijk gewerkt; was 63 jaar en woonde nu weer in Cappadocie. Al pratende werd er afgerekend en liep hij mee naar buiten om met Thieu te praten, de heren waren nl van dezelfde leeftijd. Eenmaal weer fietsend ontdekten we dat ik 10 lira wisselgeld te weinig had teruggekregen, bleikbaar een misser door geklets over andere dingen. Even later kwam er een auto die bij ons stopte, het was de man van het drankenwinkeltje met tien lira, hij had ook ontdekt dat hij te weinig had teruggegeven en kwam het geld nabrengen. Applaus voor deze eerlijke man.

Even na drie-en terug op de camping, op zij minst 11 km gefiets en geklauterd,het was inmiddels 38 graden en we waren uitgeteld.

Bubbles was blij ons te zien want in de camper was het inmiddels 40 graden.

De campingbaas rijdt al heel de dag met een grote watertank heen en weer naar het dorp; hij vult de tank op de camping met water uit een put. Wat hoger gelegen hotels hebben om ons onbekende reden problemen met water en hij brengt ze water. Hij dacht nog een dag of tien bezig te zijn met de watervoorziening. Vandaag is er ook een stelletje studenten uit Ankara met tent op de camping komen staan, ze kwamen vanavond kennis maken.

Het is nu tien uur in de avond, buiten 23 graden, in de camper 28 graden; Bubbles is al naar bed.