bubbles.reismee.nl

Istanboel vervolg

Rondom de parkeerplaats waar we staan heeft men heesters en struikjes geplant, daar tussen staan ook tomatenplanten met rijpende tomaten, van wie ze zijn weten we niet. De tomaten krijgen de kans niet te rijpen want elke dag komen er minstens 4 verschillende personen langs om de rijpe(lees dikke) tomaten te plukken. We staan hier met 2 turken, een duitser en een zweed van Turkse afkomst. Rond middernacht kwam er nog een Italiaan. Hij kwam vanaf Boekarest in Roemenie.

We zijn naar de grote bazaar geweest, hele grote hallen met allemaal winkeltjes, alles netjes geordend en verdeeld naar vakgebied. Er is geen vers voedsel te koop, wel wat specerijen. In de bazaar zijn ook cafeetjes en restaurantjes. Daarna hebben we lang gezocht naar een oude ondergrondse watervoorziening voor de stad van eeuwen geleden, niemand kon ons vertellen waar de Cisterne was. Toen we het gebouw eindelijk vonden stond er weer een lange rij wachtenden voor de kassa. We proberen morgen opnieuw. Daarna op zoek naar een supermarkt, die vonden we uiteindelijk maar 2 km verwijderd van onze staanplek in een niet toeristische wijk. Er zijn hier na de middag heel erg veel mensen op straat, meestal modern geklede mannen en vrouwen, een enkel hoofddoekje en zeldzaam vrouwen die geheel gesluierd zijn, al hebben we gisteren een bus gesluierde toeristen gezien. Tegen vijven ontstaat een soort heksenketel van bussen, taxi’s, trams, auto’s en voetgangers. De lichten van de oversteekplaatsen staan erg lang op rood en de meeste voetgangers willen niet op groen wachten, met als gevolg dat zelfs de tram nauwelijks kan rijden. Waar het verkeer te chaotisch is gaan we maar met de fiets over het trottoir. Istanboel is echt niet ingesteld op fietsers. Tegen de avond verschijnen er ook overal straatverkopers, waterverkopers hoor en zie je heel de dag, de waterverkopers promoten hun artikel luidkeels, het klinkt alsof er een duif in de buurt zit te koeren. In de parkjes in de buurt wonen wat daklozen, overdag zitten ze bij elkaar, s’-nachts rollen ze hun matras en slaapzak uit en slapen in de buitenlucht. Soms zien we ook bedelaars. Deze keer hebben we gegeten in de niet-toeristische wijk, de prijzen liggen echter nauwelijks lager dan in toeristengebied. De grote restaurants hebben ook alcohol, de kleinere niet. Alcohol is hier duurder dan in Nederland, wel overal verkrijgbaar.

Inmiddels de cisterne bezocht. Het is een heel erg grote onderaardse gewelvenkelder gestut door heel veel zuilen. Eeuwen geleden diende dit reservoir om een deel van de stad van water te voorzien. Het water werd via aquaducten aangevoerd vanuit de bergen.

Daarna nogmaals naar de grote Bazaar. Onderzettertjes, een paar mooie hanglampjes en een kussenovertrek gekocht. Toen kwamen we uit bij een heel rustig binnenplaatsje in de verder drukke bazaar. Na een kop koffie zijn we teruggegaan naar de camper, Na het middaguur wordt het vreselijk druk in de bazaar. Er zijn verschrikkelijk veel kleine straatjes in deze wijk en het is ons nog niet eenmaal gelukt om via dezelfde straatjes terug te fietsen naar onze kampeerplek.

De Italiaan die vannacht te dichtbij kwam staan is een stuk opgeschoven. Hij heeft 2 honden bij zich en hij staat nu bij het enige boompje dat bij de juiste zonnestand wat schaduw geeft.

De douches op dit sportcomplex worden gerenoveerd. Eerst zei de bewaker van vandaag dat ik niet mocht douchen, maar later bracht hij me een sleutel zodat ik kon douchen en de deur afsluiten. Hij was alleen vergeten dat de deur eruit was. Ik heb hem verzekerd dat ik zonder deur ook wel kon douchen, en zo geschiedde. Ze durven toch niet in de buurt te komen als een vrouw in de douches is.

Morgen verder richting zwarte zee.

Godelive

Prachtig verhaal haha.