bubbles.reismee.nl

Bulgarije

Na een goede nachtrust(de pauwen waren rustig en er reden geen treinen ’s-nachts) vertrokken we om half negen richting Bulgaarse grens. Er was niemand voor ons bij de grenspost, onze paspoorten werden door de Servische douane afgestempeld, dat was de bedoeling, maar in mijn paspoort blijkt geen uitreisstempel te staan. 100 Meter verder naar het sluisje eu-passports van de Bulgaren. 2 dames bekeken onze paspoorten, trokken de stickertjes van onze sofinummers(die zaten erop om fraudekansen bij kopieren te verminderen), na uitleg over de stickertjes konden we naar het volgende loket rijden, wegenvignet kopen. Op de vraag wat het kostte kreeg ik te horen 10 euro, maar daarna kreeg ik 5 euro terug, hij had 5 euro bedoeld. Het vignet moet tegen de voorruit geplakt en is 10 dagen geldig voor alle wegen. We ontdekten al snel dat het in Bulgarije 1 uur later is dan in Nederland. De weg naar Sofia loopt door bergachtig landschap en is vele kilometers lang 2 baans. Daarna weer een vrij vlak landschap met jawel, mais en zonnebloemen, maar ook grote graanakkers en een enkel veld met groenten die men met de hand aan het oogsten was, hier en daar met behulp van ezelen kar, soms ook zeer moderne landbouw werktuigen. Al snel kwamen we bij Sofia, we hadden gehoord dat de officiele route rondom Sofia overal open lag ivm werkzaamheden, dus kozen we de alternatieve route via de zuidkant. Meteen aan het begin van de rondweg zagen wij een grote sloppenwijk. Het wegdek was vaak slecht, maar we waren als snel om Sofia heen en op weg richting Turkse grens. Na Sofia is het heuvelachtig met mooie vergezichten. De weg is op enkele stukken na goed. Er liggen veel tankstations langs de weg, vaak met een Mc Donalds, KFC of een ander fastfood restaurant.

Er lag beduidend minder vuil langs de weg dan in Servie. Sofia-Turkije is grootdeels 4 baans, maar na Plovdiv hebben we toch nog 100 km 2 baans gereden, een enorm slechte weg door kleine armoedige dorpjes. Op veel plaatsen zitten de mensen voor hun huis zelfgekweekte groenten te verkopen, vooral veel pompoenen. We staan nu op een mooie camping in een heel klein armoedig uitziend dorpje 30 km voor de Turkse grens. Alle wegen in het dorpje liggen open om de waterleiding te vervangen; het water was dan ook tot vanavond afgesloten. De buurman van de camping heeft een groententuin, 5 honden, veel kippen met kuikens en geiten. Een hond ligt heel de dag aan een ketting op het dak van een schuurtje. De buurman gaat ’s-Morgens en ’s-Avonds met de geiten naar een bron buiten het dorp om te drinken. De man spreekt alleen Bulgaars, een praatje ging dus met handen en voeten, maar vanavond kreeg ik van hem zomaar 10 vers geplukte tomaten en een paprika.

Het was vandaag weer 30 graden, ergens op een weg stond dat vrachtwagens daar niet mogen rijden als het warmer is dan 35 graden. Bubbles reist in deze hitte mee op een koelmatje in haar bench. Op de camping staat een Nederlands stel die een rondreis Bulgarije maken met de caravan.

Vandaag het dorpje gaan bekijken, veel huizen en huisjes zijn zeer armoedig, ook zijn er mooie grote huizen. Overheidsgebouwen zijn erg slecht onderhouden, net als de straten en het dorpsparkje. Bij het parkje stond een man vruchten te plukken die op mispels leken, we kregen er gelijk een paar aangeboden, ze zagen er niet uit, maar smaakten prima. Overal in het dorp zijn zwaluwen en zwaluwnesten. Er zijn 2 restaurantjes en een mooie orthodoxe kerk die op slot was. Het dorpje heeft 3 winkeltjes die alle drie ongeveer hetzelfde verkopen; brood, water, wat kaas, drogisterijartikelen, verpakte worstjes, borrelsnacks zoals pinda’s en chips, frisdranken en bier( 2 liter flessen!!!!!). Wat opvalt is dat geen enkel winkeltje verse groenten of vlees had. Alle mensen in dit dorp hebben wel een groententuin.

Wij hadden water en verse groenten nodig. In een winkeltje wilde men ons niets verkopen omdat we met euro’s wilden betalen. Vanmiddag zijn we met de fiets naar een 10 km verderop gelegen groter dorp gegaan. Onderweg zagen we grote appelboomgaarden. In dat dorp ligt een Lidl en een andere grote supermarkt. De supermarkt was zeer modern en had ook verse groenten en vers vlees. Voor de luie mens waren er vers bereidde gerechten, gewoon meenemen naar huis en opbakken. We hebben nu weer voedsel voor de komende dagen. Het dorp had een mooie hoofdstraat en groot plein, maar de zijstraten waren slecht onderhouden, net als veel huizen. Van sommige flatgebouwen straalde de armoede af.

Bubbles heeft al die tijd netjes voor de camper in de schaduw op onze terugkomst gewacht.

Even later kwam de bulgaarse buurman 2 kilo blauwe pruimen brengen, we hebben hem als dank een biertje aangeboden.

2 machines was gedraaid vandaag en vanavond weer droog in de kast, kunnen we er weer even tegen.

De omgeving is wel mooi, veel bossen en heuvelachtig.