bubbles.reismee.nl

Pirot

Vanuit Belgrado ong. 300 km verder naar het zuiden gereden, tot 12 km voor de Bulgaarse grens.

Het was niet druk op de autoweg, wel weer veel tegemoetkomend verkeer. Het landschap werd na Belgrado wat heuvelachtiger, maar weer heel erg veel mais en zonnebloemvelden, soms een fruitboomgaard en groententeelt zoals sla en kool. Ergens op het land waren mensen met de hand maiskolven aan het oogsten. Het viel ons op dat er erg veel huizen in Servie niet afgewerkt zijn, de afwerklaag op de rode stenen ontbreekt.

Ook zagen we op meerdere plaatsen enorm grote begraafplaatsen met relatief nieuwe graven, 2 begraafplaatsen lagen pal aan de snelweg. Langs de snelweg zijn veel grote benzinestations, meestal met restaurant, soms ook met hotel, allen bieden gratis WIFI. In de buurt van Nis beginnen de restaurants een Turks karakter te krijgen, bv, restaurant Istanboel. Deze restaurants serveren hoofdzakelijk Turks voedsel.

Voorbij Nis, tot de Bulgaarse grens is men bezig met de aanleg van een autosnelweg. Die snelweg zou dit jaar klaar moeten zijn, maar dat gaat niet lukken, er zijn nog grote stukken waar men nog moet beginnen met de aanleg en diverse viaducten zijn nog in aanbouw. De huidige weg is 2 baans en kronkelt door de bergen door vele tunneltjes. Een heel mooi stuk om te rijden, maar erg druk tegenmoetkomend verkeer; In west europa wonende turkse gezinnen zijn op de terugweg naar huis na een vakantie in Turkije.

Rondom Pirot liggen heel grote parkeerplaatsen, soms met kampeer ruimte, met Turkse restaurants, ze waren vroeg in de middag druk bezocht. Wij staan voor de nacht nu ook bij zo’n turks restaurant met grote parkeerplaats en camping. Het campingdeel ligt binnen een hek en heeft gras als ondergrond. Er staan diverse tuinhuisjes met een tafel en bankjes en verlichting.

Er zijn sobere toiletfaciliteiten en je kunt er ook een kamer huren. Er zijn 2 kamers bezet en er staat nog een nederlands stel met een caravan. Op de camping lopen wel 15 pauwen, ook een pauw met kuikens. Achter de camping loopt een spoorlijn waarover af en toe een trein komt die toetert. Hopelijk rijden er vannacht geen treinen. We hebben in het restaurant een Turkse Pizza gegeten, die smaakte best goed. Je kunt hier overal met euro’s betalen, best makkelijk, want Servische Dinars hebben we niet.