bubbles.reismee.nl

Boedapest

Weinig nachtrust gehad op de Weense camping: Er stond een groep Duitsers (zigeuners?) die tot 2 uur in de nacht feest gevierd hebben met erg luide muziek.

Na getankt te hebben bij de Aldi (die in Oostenrijk Hofer heet) reden wij om half tien Wenen uit, richting Hongaarse grens. Het prijsverschil voor een liter diesel tussen het tankstation in Wenen en de tankstations langs de autoweg is opmerkelijk; bij  Hofer 1.01 euro, langs de autoweg 1.46 euro.

In Hongarije moet je voor de autoweg tol betalen, je kunt daarvoor geen vignet kopen, maar moet je vervoermiddel met kenteken aan de grens registreren en gelijk afrekenen. Cash betalen, per pin of creditkaart kan niet. Hoewel het niet druk was aan de Hongaarse grens, maakte het wel een chaotische indruk met alle huisjes waar je tol kon betalen en/of geld wisselen. We hebben voor 50 euro Hongaarse Forints gekocht om toch wat geld te hebben onderweg naar Boedapest. Onderweg zagen we voornamelijk hele grote maisvelden en velden met zonnebloemen. Geluidswallen langs de autoweg hebben we niet gezien.

Net na de middag bereikten we Boedapest, om de geplande camping te bereiken moesten we helemaal door het centrum rijden, maar ook dat ging ondanks de drukte goed.

Onderweg was het weer gaan regenen en we kwamen dus in de regen aan op de camping.

Vriendelijke receptie en we mochten zelf een plekje kiezen. De camping stond toen we aankwamen al erg vol, er zijn geen afgebakende plaatsen, maar het lukte ons een droog plekje te vinden. Het heeft ook hier de laatste dagen veel geregend en er zijn veel modderige plekken.

Er staat een groep Franse tieners met tentjes, heel veel Italianen en veel Nederlanders en Duitsers. Tegen de avond arriveerden er nog meer Italianen, maar eigenlijk was er geen vrije plek meer. Dat hinderde de Italianen helemaal niet, waar de camper net tussen past, duwen ze het kampeermiddel gewoon neer, dus hadden we zo ongeveer onder onze luifel een Italiaanse camper staan. Privacy telt hier niet.

Vandaag donderdag heeft het tot ong. 13.00 geregend bij 16 graden. We hadden na 4 reisdagen een rustdag. Uitslapen, de Boedapest info die we van de camping gekregen hebben bestuderen, water innemen, een wasje doen en heerlijk lang douchen in het mooie sanitairgebouw op deze camping..

We hebben bij de receptie twee 48 uurs kaartjes gekocht voor de hop-on hop-off bus in Boedapest. Je kunt daarmee twee dagen door de stad toeren met een toeristenbus, de bus heeft stopplaatsen bij veel toeristische trekpleisters. Je kunt zo vaak uitstappen en weer opstappen als je wilt binnen die 48 uur. Een rondleiding in de stad en boottocht over de Donau zijn inbegrepen.(20 euro pp)Morgen moeten we nog een driedaags openbaar vervoer pasje kopen(14 euro pp) om van en naar de stad te gaan.

Vanmorgen om 10 uur was de camping half leeg, maar nu is elke cm weer bezet, tegen achten vanavond werd het passen, meten en stapelen. Weer veel Italianen, nu een Australier en een Fin als buurman. Vandaag was er een nationale feestdag in Hongarije, dus alle winkels gesloten en vanavond vuurwerk en muziek op meerdere plaatsen.

Een erg onrustige nacht naar vrijdag toe, donderdag om 23.00 kwamen er nog meerdere campers voor een plekje, uiteindelijk parkeerden ze voor de nacht op een pad. Midden in de nacht reed er ook nog iets over het kiezelpad. Om 07.00 begon een groep fransen luidruchtig op te ruimen.

Dus op tijd naar het centrum met een stel andere nederlanders. Via een automaat moesten kaartjes voor het openbaar vervoer gekocht worden. Na enig gepuzzel hadden we allemaal een kaartje  en binnen een half uur stonden wij met gebruik van bus en Metro in het centrum. De hop on hop off bus was snel gevonden, maar er was geen plek, alle voorbijkomende bussen waren vol. Na een half uur kwam er een bus die ons meenam. We zijn meegereden tot de donaukade en zijn daar op een boot gestapt voor een rondvaart van een uur, daarna naar Budda, het oude centrum op een heuvel. Graag hadden wij de Mattiaskerk bezocht in Budda, maar er stond een erg lange rij wachtenden voor de kassa. In 1255 werd de bouw van de Matthias kerk voltooid. Naast de Mattiaskerk ligt het vissersbastion, een muur met meerdere torens met uitzicht op de Donau en het Parlementsgebouw, dat parlementsgebouw is het grootste van europa. Op weg naar beneden was er een grote markt met lokale produkten en muziek. Na enig gepuzzel reisden we per bus en metro weer terug naar de camping. Op de camping is het nu opvallend rustig en niet alle plaatsen zijn bezet.

Nu de regen gestopt is wordt de camping opgepoetst; alle blaadjes worden weg geharkt, spoorvorming wordt ge-egaliseerd en op de kale plekken is graszaad gestrooid.

Boedapest heeft een enorme hoeveelheid aan oude en monumentale gebouwen. De meeste gebouwen zijn goed onderhouden. Er zijn erg veel verkeersvrije straten en een ontelbare hoeveelheid restaurantjes en terrasjes, met meestal heerlijk eten tegen betaalbare prijzen, zells een belgisch cafe. De stad is erg groot en gezellig druk. Het openbaar vervoer is prima geregeld, je kunt overal komen met de metro en/of de bus. De metro en de bussen rijden vaak om de 5 minuten, je hoeft nergens langer dan een kwartier te wachten.

Op zaterdag liet de zon verstek gaan, temperatuur rond de 20 graden. De grootste basiliek van Boedapest bezocht en het heldenplein. Het heldenplein wordt bewoond door de 7 aartsvaderen van Hongarije: de leiders van de stammen die in het jaar 896 het land in bezit namen.. Achter het Heldenplein begint het enorme stadspark, met daarin een burcht. Hij is gemaakt door 7 architectuurstijlen uit heel Hongarije te combineren. Heel bijzonder om te zien.

We hebben erg weinig bedelaars gezien in de stad.

Vandaag (zondag) zijn alle winkels gesloten, ook de supermarkten. De Australiers zijn naar Krakow vertrokken, de Finnen naar het Balaton meer De nederlander in onze buurt blijft nog een week, hij doet deze week mee aan de wk boogschieten hier 10 km vandaan. Sinds gisteren staan er heel veel Duitsers op de camping, Onze nieuwe buurman is op weg naar Bulgarije, hij gaat daar werken als leraar wiskunde en duits. Hij heeft een bestelautootje vol spullen bij en rijdt morgen via Roemenie naar Sofia. De drukte van enkele dagen geleden op de camping lijkt voorgoed voorbij.

We hebben opgeruimd en zijn daarna in de stad gaan eten, Morgen vertrekken wij richting Servie.

Wim

Bedankt voor het goede verslag zo reizen we ook mee vanuit huis!!! Goede reis.