bubbles.reismee.nl

van Zagora naar Taliouine

Gisteren een bijzonder mooie en zonnige dag in Zagora. In de ochtend een was gedraaid, was onderhand nodig, Daarna boodschappen gedaan in het centrum. Alle was was tegen vijven weer droog. In de middag met de fiets naar de brug over de Draa rivier gegaan, tenminste dat was de bedoeling, maar een paar 100 meter voor de brug hield de politie iedereen tegen. Niemand mocht erdoor want dat was te gevaarlijk, er zouden electriciteitskabels naar beneden zijn gevallen. We keerden noodgedwongen om en zijn via een pad naast de camping alsnog naar de rivier gefietst. Vorig jaar stroomde er bijna geen water en zijn we met de fiets door de rivier naar de overkant gelopen. Nu is de rivier wel 100 meter breed, stroomt flink. Naast de rivier was men begonnen een verhardde weg aan te leggen. De materialen en wat machines stonden opgesteld in de droge bedding, nu zijn de spulletjes weggespoeld of staan onder water, ook de nieuw aan te leggen weg staat blank. We lopen een stuk langs de rivier op richting brug. Er staan twee graafmachines op een droog stuk. Er zit een man in, bewaker van het materieel? Hij zegt dat er niet gewerkt wordt, maar dat hadden we al begrepen. Er zitten verschillende mannen te kijken naar de rivier, zij zijn vrolijk, blij met het water. Dat de brug naar het volgende dorp onder water staat deert hun niet. De brug zien we niet, staat geheel onder water. De mannen zeggen dat de brug niet weggespoeld is.

Op de camping woont een heel lief hondje, was vorig jaar toen we daar waren een paar maanden oud, nu ligt het beestje heel de dag voor onze camper, behalve als andere campinggasten het beestje wat eten geven. Bubbles tolereert de aanwezighed van het hondje, maar tegen de avond heeft ze genoeg van dit gezelschap en gromt naar het campinghondje. Voor het eerst dit jaar vindt Bubbles weer botjes. Ze heeft vandaag wel 6 botjes gevonden in de kiezelstenen rond de camper.

Toen we terugkwamen van onze avondmaaltijd in een restaurant stopte er een auto, Een Engels stel met een klein kind, op zoek naar een hotel. Ze zouden naar een hotel aan de overkant van de rivier gaan, maar helaas konden ze de rivier niet over. Toevallig stonden we 100 meter van een door Tripadvisor aanbevolen niet te duur hotel, dus het gezin maar daarheen verwezen. Naast de camping ligt ook een hotel, maar daar waren ze al geweest: ze vonden het hotel te groot, te somber en te duur.

Vandaag vroeg vertrokken in Zagora, de weersvoorspellingen na donderdag zijn erg slecht, weer veel regen en het gevolg kan zijn dat we heel lang in zuid Marokko vast komen te zitten, de grond is al doorweekt en veel bruggen beschadigd. Dus vandaag naar Taliouine en dan morgen Agadir. In Agadir wordt weliswaar voor vrijdag 125 mm regen voorspeld met storm, maar we denken van daaruit wel weer verder te kunnen naar Marrakech of het noorden. Het water is een stuk gezakt en er blijken veel meer bruggen in de Draa te liggen dan we 3 dagen geleden dachten. Niet alle bruggen zijn al open, op sommige plaatsen staan files auto’s, wachten tot doorgang weer mogelijk is. We nemen een weg die we vorig jaar ook gereden hebben. Vorig jaar was de r108 een en al gaten waar het asfalt verdwenen was, Inmiddels is het een leuke geasfalteerde weg waar nog maar 4 km niet klaar is, daar wordt aan gewerkt. Die 4 km zijn dan ook een nachtmerrie: smal, hobbelig en er zijn rotsen op de weg gevallen. De rotsen zijn gedeeltelijk weggehaald zodat verkeer er wel voorbij kan.

Voor Tazenahkt moeten we weer door het water en na Tazenahkt is de weg op een plek bijna weggeslagen door het water.

De omgeving is groen, bijna overal groeien verse grassprieten, een weelde voor de geiten en schapen en hun eigenaren.

Een filmpje over de wateroverlast is te zien op:

Ton

Mooi verslag, alhoewel ik de film toch wel indrukwekkender vind, wat een water massa. en dat in een anders zo droog land. Wat me opviel er zijn toch weg gebruikers die regen kleding hadden. verder een behouden vaart, ik hoop dat alles waterdicht blijft.