bubbles.reismee.nl

Regen

Na aankomst op de mooie camping ten zuiden van Errachidia begon het te regenen. Het heeft meer dan 24 uur geregend, soms hard, soms een beetje. Uiteindelijk was alles nat en stonden overal grote plassen. Ben even samen met een Duitse dame naar een lokaal winkeltje een km verwijderd van de camping gelopen om water en groenten te kopen. De grond is erg kleverig en na de wandeling moeten de schoenen goed schoongemaakt worden. Op de camping staat een fransman die hier overwintert en 4 duitsers die ook hier zijn neergestreken ivm de weersvoorspellingen.

Gisteravond hebben we een brood en vleesspiezen besteld. Alles werd op de afgesproken tijd bij de camper afgeleverd. Het brood was weer van het formaat grote Pizza, de vleesspiezen bleken van rundvlees met een Marokkaanse salade en het toetje was een granaatappel..

Vanmorgen was het droog en we besloten na het ontbijt verder te reizen, ons zeer bewust van de mogelijkheid dat we terug zouden moeten keren ivm afgesloten wegen door de vele regen. We vertrekken om 10 uur van de camping en gaan eerst naar een luxe supermarkt in Errachidia om eten te kopen. Als we weer buiten komen regent het. We rijden naar het westen en willen via een kleine bergroute nog zuidelijker geraken om uiteindelijk te overnachten in Nkob. Onderweg zien we overal water staan, zelfs in de dorpen, de afvoeren zijn na de lange droogte verstopt, of zitten op de verkeerde plaats. Overal staat water en stroomt water, veel onverharde straten zijn totaal onbegaanbaar en ergens onderweg is een vrachtwagen naast de weg geraakt en zit vast in de modder. Men probeert de wagen met een andere vrachtwagen weer de weg op te trekken. De rivieren die twee dagen geleden nog droge beddingen waren zijn nu veranderd in wilde modderige waterstromen. Waar een rivier stroomt dicht bij een dorp zijn veel mensen op de been om naar de wild stromende rivier te kijken. Op veel plaatsen stroomt het water over de weg. Als we de afslag naar de r113 nemen, staan we gelijk in een file voor een brug. De rivier stroomt over de brug en op de brug staat een busje, meegenomen door de stroming, nog net niet in de rivier gedreven. Aan weerszijden van de brug staat een file auto’s en vrachtauto’s te wachten tot het water gezakt is. We keren en nemen weer de hoofdweg, helaas niet naar Nkob dus. Ergens onderweg zijn jongens de modder van de weg aan het halen, ze willen geld van ons, we rijden echter door zonder te betalen. Na nog vele malen door grote waterstromen over de weg te zijn gereden komen we laat in de middag aan in Ouarzazate en gaan naar de gemeentecamping. Daar zijn al 2 franse campers en drie zwitserse campers aanwezig. Gestrand door het water? De beheerder van de camping vraagt waarheen we op weg zijn. Zagoraz eggen we. Hij vertelt dat dat niet kan omdat de brug onder water staat. Morgen zien we verder, als het niet meer regent zakt het water snel en anders maar niet naar Zagora.

Lambert

Geen lekkages? ( ruit)

Hilde

Wat een spannend verhaal weer. Zag of buienradar dat het slecht weer is in Marokko.
Succes met je tocht.