bubbles.reismee.nl

Spanje voorjaar 2018: Peniscola

Op 31 maart, paaszaterdag naar het 200 km noordelijker gelegen Crevillent gereden. Even gestopt om boodschappen te doen in Lorca, waar een enorm winkelcentrum ligt. Heel veel winkels in een mooi complex, maar gelukkig ook een supermarkt. We hebben inmiddels ontdekt dat de winkels ook aanstaande zondag en maandag gesloten zijn.

De kleine camping waar we terecht komen hoort bij een hotel met restaurant en ligt wat verborgen achter gebouwen. We vinden een plek op een gezellig uitziend deel van de camping. We hebben Spaanse, Engelse, Belgische en Nederlandse buren. Tegen de avond zijn weer nagenoeg alle plaatsen bezet.

De Spanjaarden staan met 3 gezinnen bij elkaar en maken er een gezellig weekend van. Ze doen alles samen en hebben van 2 gekoppelde partytenten de eetkamer gemaakt, Er staan 3 koelkasten bij elkaar, voor elk gezin 1.

Het weer is inmiddels uitstekend, weinig wind en veel zon.

In de omgeving is weinig te beleven en ook het dorpje is niet interessant. We fietsten een rondje door het dorp en kwamen uit in een Marokkaanse wijk, compleet met Marokkaanse winkels en slagers. Het Marokkaanse deel hield abrupt op bij twee cafe’s.

In de nacht van zaterdag op zondag begonnen om half een opeens de kerkklokken te luiden ten teken dat het pasen is. Het kan gekkker: op de vorige camping werden ’s-nachts om half drie de vuilnisbakken geleegd.

Paasmaandag begon bewolkt en fris en we besloten verder noordwaarts te reizen, alle bezienswaardigheden zijn tijdens de paasdagen ook gesloten. Na ontbijt, opruimen en een douche reden we om 11.00 de autoweg op. Al rijdend besloten we naar Peniscola te gaan, een kuststadje ten zuiden van Tarragona. We zijn gestopt voor de lunch bij een tankstation met restaurant in de buurt van Valencia. De parkeerplaats was overvol, er waren 2 verkeersregelaars aanwezig op de parkeerplaats. Het restaurant zat overvol en het cafetariadeel was druk bezocht. De serveerster was ook nog eens zichtbaar blij dat ze haar Engels kon oefenen. Wegrestaurants in Spanje zijn vaak goed bezocht en hebben vaak een cafetariadeel en een echt restaurant, alles bijzonder prijsvriendelijk.

Dinsdag 3 april: Peniscola heeft een burcht uit de 14e eeuw Op de plaats waar het kasteel nu staat stond ooit een Arabische citadel; de burcht is mooi gerenoveerd en je hebt er een mooi uitzicht over de omgeving en de zee. Het stadje binnen de muren heeft smalle straatjes met veel trappen en voornamelijk witte huizen.

Ben

Leuk om jullie belevenissen weer te lezen. Veel te zien en beleven in Spanje. Weer aangenamer daar dan bij ons. Staan sinds gisteren in Keulen. Hopelijk de komende dagen mooier weer. Geniet ze nog.