bubbles.reismee.nl

Spanje voorjaar 2018: San Javier/Bolnuevo

Op donderdag zijn we naarSan Javier gereden, 50 km ten oosten van Murcia, gelegen aan een baai. Eerst vele kilometers door een berggebied, daarna vlak land met heel veel tuinbouw.

Het camperpark is snelgevonden; een park met 200 plaatsen dat pas sinds half januari open is. Het camperpark is goed bezet, een grote luxe parkeerplaats met goed werkendsanitair.

Ook hier waait een stevigegure wind.

We zijn naar de kust gefietst en daarna kilometers over een verlaten boulevard. Er is strand, maar dat wordt ontsierd door de vele aanlegsteigers. Bootjes zijn niet aanwezig.

Er is nergens bewegwijzering en als we terug willen naar het camperpark kunnen we de weg terug niet zo snel vinden, we hebben dus wat extra kilometers gefietst, maar uiteindelijk kwamen we toch op de juiste plek.

Op vrijdag is er minder wind en de wind is minder guur, het is een tijd lang lekker om buiten te zitten, maar vanaf 15.00 is de zon verdwenen en waait het weer harder.

In de ochtend zijn we getrakteerd op oefenvluchten van de militaire basis in de buurt, staaljagers kwamen meerdere malen in formatie overvliegen.

Er stond een wagen met gegrilde kip op het park, de man praatte zowaar ook frans en deed goede zaken. Erg gezellig is het niet op het camperpark, iedereen heeft het druk met zichzelf en sommigen met de groep waarmee ze overwinteren. In de omgeving is eigenlijk niks te beleven.

Op zaterdag stormt het heel de dag met af en toe wat zon. Buiten zitten is niet mogelijk, je waait met stoel en al weg.

Op de fiets naar de supermarkt, dat lukte wel, ook tegen de wind in.

Op zondagochtend vertrokken vanuit San Javier naar Bolnuevo. Een rit van 70 km, deels door tuinbouwgebied inclusief plastic kassen, deels door een mooi heuvellandschap. Ook al is het zondag, er wordt overal op het land gewerkt. Onderweg zien we diverse windmolens of ruines van windmolens, bij eentje is aan de zijkant een waterrad te zien. Ze zijn waarschijnlijk in het verleden gebruikt om water op te pompen om de akkers van water te voorzien.

In Bolnuevo krijgen we eenruime plek op een heel goed bezette strand camping, we staan in “het zweedsestraatje”; Inderdaad staan er voornamelijk zweden in ons straatje, maar ook een Belgische dame die regelmatig een praatje komt maken. De campingbezetting  is een mix van caravans en campers en je loopt zo het strand op, helaas te veel wind en te weinig temperatuur voor strandplezier.

We ontdekten in het dorpje een mooi restaurant met een aantrekkelijk menu, maar bij navraag zijn ze op zondagavond gesloten, evenals op maandag en dinsdag. Maar weer zelf koken dan.

We horen in het nieuws dat Puigdemont van (Catalonie)Spanje door de Duitsers is opgepakt aan de Deens/Duitse grens; dat gaf gelijk gespreksstof voor Thieu bij de afwas; EenLuxemburger vroeg aan iedereen die af kwam wassen naar zijn nationaliteit, want zijn advies was: als je Duitser bent, rij dan maar niet naar huis via Barcelona.

Nellie

Hallo Tjieu en Martine
Als ik dit allemaal lees is er veel te weinig zonnig weer voordat jullie lekker bruin Nederland gaan bereiken. Misschien krijgen jullie toch nog waarvoor jullie zover zijn gegaan. Hier is het erg wisselend maar vooral veel te weinig zon en koud, dus ik denk dat jullie tocj een goede keuze hebben gemaakt. Geniet er lekker van. Groetjes Nellie

Godelive

Ook niet al te best weer daar. Hier afgelopen zaterdag en zondag mooi weer geweest. Jullie hebben nog een paar weken denk ik dus misschien komt het bruin velletje nog wel
😃
Groetjes 🌞 😎

Martine Winkelmolen

Bruin velletje zal het probleem niet zijn. zomerkleding voor nop meegenomen(tot vandaag)