bubbles.reismee.nl

Spanje voorjaar 2018: Murcia

Op maandag 19 maart hebben we een rondje langs de boulevard gefietst, daar het een feestdag was waren er veel Spanjaarden onderweg. We kwamen langs de “Calpe bowlsclub”, een soort jeu de boules op grasbanen, gespeeld door oudere paren in witte blouses en witte broeken.

Op het camperpark leek het was- en poetsdag, de wasmachine maakte overuren.

Net na de middag scheen heel even de zon, de rest van de dag veel bewolking en wind en uiteindelijk regen.

We maakten kennis met een Noors-Nederlands stel, zij wonen in Noorwegen en overwinterden voor het eerst. Zij vonden het leven in het camperpark heerlijk; elke dag activiteiten en veel mensen ontmoeten en zeker niet onbelangrijk, beter weer dan in Noorwegen. Rond het camperpark wonen erg veel vogeltjes in de struiken, veel vinken, maar ook kleine vogeltjes met rode veren. Zij zijn erg beweeglijk en laten zich niet fotograferen.

Dinsdag 20 maart: Na een nacht met hevige storm in de ochtend in een stralend zonnetje, maar nog steeds een stevige koude wind naar het 120 km zuidelijker gelegen Murcia gereden.

Murcia heeft geen camping, maar bij de Ikea en een groot winkelcentrum is er een speciaal aangelegde parkeerplaats voor ruim 70 campers waar je ook mag overnachten.

Bij aankomst rond de middag was de parkeerplaats al goed bezet; tegen zessen stond de parkeerplaats helemaal vol.

We hebben tegenover de Ikea de tram naar het centrum genomen, een rit van een kwartiertje.

Murcia heeft wel een oud centrum, maar weinig echte bezienswaardigheden.

Wel zijn er veel pleintjes en terrasjes, maar door de ijzig koude wind zijn die leeg.

In de hoofdstraat stond een hele rij stalletjes met verkoop van oude en 2e-hands boeken, dit ivm een boekenweek.

We komen al snel een Belgisch stel tegen die een stadsplattegrond hebben, zij zijn op weg naar de parkeerplaats en wij mogen hun plattegrond meenemen, heel handig.

We bezoeken een klein museum bij een klooster met oude religieuze attributen, er tegenover ligt ook een klooster, maar dat is gesloten. Toevallig laat een non gasten uit en wij vragen of we de kapel mogen bezichtigen. Dat mag. Een eenvoudige kloosterkapel, met een erg mooi altaar en zijaltaar.

Het oude (voormalige) casino is ook een bezoek waard. Het oude rijk versierde gebouw bestaat uit meerdere zalen, allen in een andere stijl. De hal is in Moorse stijl, heel erg mooi. Er is ook een prachtige balzaal en een zaal die nu dienst doet als restaurant.

De kathedraal is alleen te bezoeken onder begeleiding van een gids, dat bezoek hebben we overgeslagen; de buitenkant alleen al is zeer indrukwekkend. Het bisschoppelijk paleis ziet er verwaarloosd uit, maar er is wel een poortje open. Via dat poortje komen we in een ronde kapel, heel apart, we zagen eerder een ronde kapel in Cartagena.

Het was heel erg rustig in het centrum van Murcia. Leuk om te zien is wel dat gebouwen die renovatie kunnen gebruiken zijn afgeschermd met mooi beschilderde doeken, het ziet er heel verzorgd uit.

Woensdag 12 maart: uitslaap dag, daarna het enorme winkelcentrum bij de parkeerplaats bezocht en boodschappen gedaan in de bijbehorende supermarkt. We hebben vrienden gemachtigd om voor ons te stemmen, dus ook dat zal wel goed komen.

Een zonnige dag en de wind is minder geworden. De parkeerplaats blijft goed gevuld met campers. Hoewel campinggedrag(tafels,stoelen etc. buiten) verboden is, zaten er heel de dag veel kampeerders met stoelen in de zon. Vanmiddag gezellig gekletst met Engelsen die vandaag aangekomen zijn. Naast ons staat een Duitse jongeman met een ernstig beschadigde camper; hij heeft ergens op een parkeerplaats een afdak voor auto’s geraakt. Een flinke schadepost.

Dankzij onze zonnepanelen die de accu’s vandaag weer gevuld hebben, kunnen we naar de verkiezingsuitslagen kijken.

Albert

CDA landelijk de grootste. Referendum 49 tegen, 47 voor!
Van der Weegen gezegd gisteravond in gebouw T na 10 zetels :terug naar 1997, u burg. van Halsteren, met Randweg Noord als Grensweg. GBWP is puur Halsteren en Lepelstraat.
CDA in college met 4, VVD 6 en GBWP 10 en misschien D66 met 3. (33 totaal).

gr.Albert

Godelive

Zo krijg je de verkiezingsuitslag ook nog mee!👌😎 op vakantie. Jullie zijn weer helemaal bij.
Groetjes

Ben

Jullie zijn weer lekker bezig. Goed weer in vergelijking met Nederland. We worden wel een beetje aangestoken om camperkriebels te krijgen. Afgelopen weekend met de camper op stap geweest om mogelijke ACSI camping inspecteurs te werven. Was erg leuk, maar ook de koudste nacht. Gelukkig geen kou gehad.

Groetjes, Ben