bubbles.reismee.nl

Marokko 2017: naar Noord Frankrijk

10 december 2017: Weer op tijd vertrokken vanuit Sevilla, eerst veel mistbanken, maar daarna toch op een enkele bui na, droog en af en toe een zonnetje. Er wordt onderweg veel op de akkers gewerkt, we zien meerdere groepen jagers met honden en zelfs een achtergebleven ooievaar in een nest. Er loopt op veel plaatsen nog rundvee in de wei en ook de schapen ontbreken niet. Na een voorspoedige reis zijn we neergestreken op een camping bij Salamanca. Godelive en Ben arriveren een uurtje later, het is in europa niet meer nodig om samen te rijden, dus we rijden nu ieder in ons eigen tempo naar dezelfde overnachtingsplaats. Tegen de avond is het begonnen met regenen en stormen en er wordt nog heel wat regen verwacht de eerstkomende 24 uur. In de avond met Godelive en Ben gaan eten in het hotel waarbij de camping hoort. Heel gezellig.

Maandag 11 december: Na een nacht met storm en regen is het droog als de wekker afloopt. Een heerlijk warme douche, ontbijt en dan verder rijden naar de 480 km verder gelegen Spaans/Franse grens. Onderweg is het meest droog, een enkele bui daargelaten. We zien slechts op één bergtop wat sneeuw. Bij de grens Spanje /Frankrijk staan agenten en enkele zwaar bewapende militairen het verkeer in de gaten te houden. Als we ons installeren op de camping in Urrugne begint het weer te regenen, eerst wat buien maar al snel wordt het een langdurige bui met veel wind. Gelukkig blijft het bij regen, we krijgen al sinds gisteren foto’s van de vele sneeuw in Nederland. We drinken nog een borrel met Godelive en Ben, zij gaan morgen verder huiswaarts, wij blijven nog een dag in Urrugne.

Dinsdag 12 december: Vannacht heeft het heel de nacht gestormd, veel regen, hagel, en als extraatje een paar onweersbuien. Tegen de morgen gaat de storm liggen en verdwijnt de regen. Heel de dag heeft de zon geschenen, weliswaar bij een temperatuur van 10 graden, maar toch…. We zien nu wel ook vanaf de camping een bergtop met sneeuw, blijkbaar vannacht gevallen. Godelive en Ben zijn vanochtend vertrokken voor het volgende deel van de weg naar huis. We hebben ze uitgezwaaid , daarna wat boodschappen gedaan en even in het zonnetje gezeten. Schoon water moest bijgevuld, vuil water geloosd en het toilet geleegd, zodat we morgen weer op tijd op pad kunnen, verder op weg naar huis.

Woensdag 13 december 2017: vanmorgen vroeg in een heerlijk verwarmd sanitairgebouw een warme douche genomen, en na het ontbijt vertrokken richting Orleans, een stevige rit van ong. 640 km. Onderweg veel regen en veel vrachtverkeer. In Angoulème zijn we gestopt voor de lunch en daarna gelijk maar de brandstoftank gevuld. Na enkele km gereden te hebben ontdekt Thieu dat de tankdop bij het tankstation is blijven liggen, dus keren en terug, en jawel, we hebben geluk, de dop ligt er nog. We zijn onderweg diverse malen geflitst, de fransen hebben vast een plakboek voor dat soort foto’s want we reden niet te hard en zijn geen vrachtwagen, want die moeten wat langzamer rijden dan personenwagens. Mogelijk zien de flitsapparaten geen verschil tussen een camper en een vrachtwagen. Ondanks de vele regen zijn we rond vijven op een camperplaats bij Beaugency, een mooi gelegen plek achter een dorpskerk en aan een meer, erg rustig ook. Wel gaat het in de loop van de avond harder waaien met windvlagen en af en toe een buitje. Als ik na het eten het keukenraampje wil sluiten, wil dat niet meer dicht, vervelend. Dat probleem is weer opgelost, we kunnen morgen verder.

Godelive

Volgens mij zijn wij ook geflitst maar reden ook niet te hard!! Nu gaan er toch geen dingen kapot als wij weg zijn.
Voor morgen een veilige rit naar huis!!