bubbles.reismee.nl

Marokko 2017: Marrakech

Vrijdag 1 december: Vanmorgen op ons gemak ontbeten en daarna naar de parkeerplaats achter de Koutoubia moskee in het centrum van Marrakech gereden. Er is plek zat en we krijgen, uiteraard tegen betaling, elektra aansluiting. De warmte is gisteren weggeregend en het is best fris, 16 graden en bewolkt. We gaan op het Djema el fna plein lunchen en lopen daarna door de Medina naar een plein bij de ruines van het El Badi paleis. Er zijn nauwelijks ooievaarsnesten en al helemaal geen ooievaars.

In de Medina hebben we nog bij een groot riad/restaurant (Dar Es Salaam) gevraagd of we binnen mochten kijken, een dame gaf ons een rondleiding door de 4 prachtige restaurants in de kelder van het gebouw.

Vervolgens door de straatjes naar de graven van de Saadiers. Daarna naar het prachtige Bahia paleis en dan weer terug door de medinastraatjes naar het grote plein, inmiddels is het daar druk met “artiesten” en het opbouwen van de mobiele restaurantjes is in volle gang. Er zijn opvallend veel dames die henna tatoeages willen zetten. We gaan even terug naar de campers om op te warmen en bubbles uit te laten. De parkeerplaats is tegen zevenen overvol, er wordt driedubbel geparkeerd.

Rond 19.00 zijn we gaan eten in een restaurantje genaamd “Kif Kif Cafe”, een gezellig restaurantje in een zijstraatje van het grote plein. Daarna nog een rondje over het drukke plein, de mobiele restaurantjes zijn goed bezet.

Als we terugkomen op de parkeerplaats zijn de meeste auto’s weer verdwenen.

Zaterdag 2 december: In tegenstelling tot voorgaande jaren worden we niet om 5 uur gewekt door de moskee, dus lekker uitslapen. Na het ontbijt gaat Bubbles buiten liggen. Als ik buiten kom vertelt een man me dat ik goed voor die lieve hond moet zorgen, eten geven en binnen laten liggen. Ik vertel hem dat Bubbles goed verzorgd wordt, maar nu even buiten wilde liggen. Hij praat verbazend goed engels en vertelt dat hij 74 jaar is. Zegt dat de huidige jeugd luxe wil zonder ervoor te willen werken, dat ze dom zijn. Dan vertelt hij dat hij stickers verkoopt. Daarna verdwijnt hij om stickers aan de man te brengen.

We gaan naar de souk, en komen om half een terug naar het plein voor de lunch. Het is al druk op het plein; veel bezoekers en artiesten. We lunchen in de zon op een dakterras met overzicht over het Djema el fna plein. Daarna weer door de winkelstraatjes van de souk wandelen, en spullen en prullen bekijken die er te koop zijn. We kopen wat kleinigheden en Godelieve koopt een hoed die lijkt op de hoeden die de watermannen dragen

Om 17.00 gaan we terug naar de camper, souk bezoek is vermoeiend en het laatste uur was er zoveel volk in de smalle straatjes dat er file ontstond. De parkeerplaats staat weer bomvol, en ook op en rond het plein is het heel erg druk. We zijn voor het avondmaal teruggegaan naar het plein, daarna nog een stukje gewandeld door de winkelstraat. We missen de straatverkoop van voorgaande jaren, wel probeert men weer smartphones te verkopen, waren het vorig jaar Samsung apparaten, dit jaar zijn de iphones aan de beurt. In de winkelstraat loopt een groep traditioneel geklede mannen met grote vlaggen, ze zingen iets. Daarna gaan ze in een kring staan met een rokende pot in het midden, we begrijpen er niets van, maar blijkbaar zamelen ze geld in voor iets. Rond half tien wordt het minder druk op straat en als we bij de camper komen heeft de parkeerplaats al weer vrije plekken. We staan hier voor de 2e nacht met zes campers voor de nacht.

Zondag 3 december: Vanochtend toch wakker geworden van moskeegeluiden om 06.00 uur. Het was een koude nacht, maar al snel komt de zon. Als we buiten een praatje maken met onze nederlandse buurman van vannacht komt ook de stickerman weer voorbij. Ik besluit 1 sticker van een palmboom te kopen, maar omdat de man niet genoeg wisselgeld heeft krijg ik ook nog een sticker van een kameel. We besluiten om te proberen een parkeerplaats te vinden bij Menara mall om wat boodschappen te doen. Helaas, er is alleen een parkeergarage en daar passen we niet in, dan maar doorgereden naar de camping ten noorden van Marrakech. Het is bijzonder rustig op de camping, wel komen we daar weer een engels stel tegen dat we ook in Tafraoute spraken en een Fins stel dat in Marrakech centrum een nacht naast ons op de parkeerplaats stond. We blijven een paar dagen op deze camping en beginnen dan aan de reis naar huis.