bubbles.reismee.nl

Marokko 2017: Agadir-Ounara

Dinsdag 28 november: We hebben gisteren ons verblijf op de camping betaald, maar snel uitrijden was er niet bij. De dienstdoende poortwachter wil de kwitantie hebben en gaat dan aan de ambtenaar in de receptie vragen of we mogen uitrijden, dat mag dus. NB: op de kwitantie staat duidelijk dat we de 28e vertrekken.

We rijden langs de kust naar Ounara, een plaatsje 25 km ten oosten van Essaouira. Het is een erg mooie bochtigeroute door een zeer heuvelachtig gebied met afwisselende begroeiing, snel rijden is er in dit gebied niet bij, zeker niet als er kilometers lang een oude vrachtwagen voor je rijdt, die amper de heuvels op kan.

Op veel plaatsen zijn de velden afgebakend met muren van op elkaar gestapelde stenen; een simpele en milieuvriendelijke afrastering met wat de natuur je geeft, de stenen lagen in de weg op het land.

Lange tijd zien we steeds de zee liggen aan de ene kant en dor bergland aan de andere kant, een deel van de route loopt door een groot duingebied. In Tamri worden bananen geteeld, er staat zelfs een druppel water in de rivier en een paar dorpen verder is markt.

Een paar keer zien we weer geiten in een arganaboom. Ook zien we weer een kudde dromedarissen.

Langs de weg zitten hier en daar mannen onder een parasol met flessen argana olie, helaas geen kopers.

Het hele gebied ziet er niet echt welvarend uit, kleine dorpjes, veel oude huisjes, ezels en ezelkarren.

Soms zijn de velden duidelijk bewerkt, maar er groeit niets, regen is hier welkom. Afgelopen vrijdag heeft de koning alle moskee-en opgeroepen een regengebed te bidden tijdens het vrijdaggebed.

Er liggen enkele zeer kleurige schooltjes en we zien grote groepen kinderen van en naar school gaan. Hoe noordelijker we rijden, des te harder gaat het waaien.

Tussen Essaouira en Ounara staan veel heel mooie grote huizen, blijkbaar woont hier het rijkere deel van de regio.

In Ounara lijkt het alsof de tijd heeft stilgestaan, kleine bedrijfjes langs de straat: de smid, de timmerman, de fietsenmaker, de slager, kleine levensmiddelenzaakjes en even kleine theehuisjes, zelf een hok met een biljarttafel. Op straat veel kleine karren met een klein paard ervoor. Uiteraard zijn er ook de ezels met bepakking. Meer van deze tijd zijn de trekkers met cultivator. Er is een wat muf uitziende “auberge” met restaurant.

Op de camping staan een paar franse campers en een nederlander.

Op zeker moment, als ik in de camper ben hoor ik een kat miauwen, maar buiten zegt Thieu dat hij geen kat hoort maar een haan. Check en dubbelcheck, binnen gemiauw en buiten een haan. Nu heeft Thieu eerder het bagageluik open gehad, zou er soms………? Als we het bagageluik openen vliegt er een poes uit de bagageruimte. Geluidsraadsel opgelost.

Ben en Godelive van Dommelen

Verhalen komen bekend voor. Lijkt wel of jullie dezelfde reis maken als wij, haha. Mooie beschrijving van dit stukje reis!