bubbles.reismee.nl

Marokko 2017: Agadir

Donderdag 23 november: Vanuit Tafraoute via de R105 naar Agadir gereden, de wegkwaliteit is matig. Wel een mooie afwisselende bergachtige route. Het is overal zo droog dat zelfs de cactussen het hebben opgegeven en er verlept bijstaan. We zien een paar kashbah ruines op heuvels, in een dal ligt Tizourgane Kasbah, ook op een heuvel en met restaurant. Men kan deze kasbah bezoeken en vanuit het restaurant heb je een mooi uitzicht over de vallei. We zien een grote kudde kamelen en een paar keer een kudde geiten bij, en in, een arganaboom. In een dorp heeft men alle boomstammen, langs de weg tussen twee scholen, kleurtjes gegeven, een heel leuk gezicht. Het is rond Agadir niet echt druk, middagpauze! Aangekomen op de camping installeren we ons en dan…….verlate lunch. Al voor we geinstalleerd zijn komt een reparateur van campers voorbij, hij wil onze camper van een nieuwe verflaag voorzien, iemand wil zonneschermen etc. verkopen en tot slot komt de visboer, hij slijt 6 gamba’s aan Ben en Godelieve. Er staan al wat overwinteraars en een Francaise weet te melden dat we op de plek waar we staan geen tv gaan ontvangen????? We ontvangen gewoon alle nederlandse zenders, meer hoeven we niet. Vanavond nog een wandeling gemaakt langs de boulevard, er waren toch nog heel wat mensen aan de wandel.

Vrijdag 24 november: De start van de dag is wat bewolkt, maar warm. Er wordt 30 graden voorspeld. Er is geen wasmachine op de camping en de was moet gedaan, mede om alle woestijnzand dat we de laatste tijd verzameld hebben, kwijt te raken. We hebben een adres van een wasserij gevonden enkele straten verder. Godelieve en ik verzamelen onze was en fietsen naar de wasserij. We leveren de was in en maken de afspraak dat de schone was na zessen weer kan worden opgehaald. 30 dirham(3euro) per kilo wasgoed gaat ons dat kosten. Daarna bezoeken we nog even de levensmiddelen souk en kopen bij de bakker brood voor de lunch. Ergens op een hoek van een straat, tegen een huis in de zon ligt een zwerver te slapen; naakt bovenlichaam, broek op de knieën en hand in zijn kruis, een bijzonder trieste aanblik. Terug op de camping hebben we de mannen naar de grote souk gestuurd om huisgebakken cocos macroontjes te kopen. Ondertussen ook maar de camper schoongemaakt, alles zag grijs van het zand en als Bubbles zich een keer schudt, stuift het. Na die schoonmaak Bubbles een wasbeurt gegeven en de mannen hebben de was opgehaald. Het wasgoed was keurig droog, gestreken en verpakt in gesealde plastic. Vanavond heerlijk gegeten bij de Italiaan. Wel wat prijzig voor Marokko.

Zaterdag 25 november: De dag begint bewolkt, maar met een aangename temperatuur. Na het ontbijt even naar de dierenarts gefietst met Bubbles voor een gezondheidsverklaring. Dat was snel geregeld voor 100 dirham. Vervolgens maar weer op de fiets om boodschappen naar de Carrefour. Bij het verlaten van de carrefour leek het bewakertje van de fietsenstalling te verlegen om om betaling te vragen, toen ik vroeg kost dat wat, zei hij 2 dirham alsjeblieft. 20 eurocent, daar kun je toch niks mee, dus we hebben 5 dirham gegeven. Toen we terug waren op de camping was het lunchtijd. Ben en Godelieve hebben wat uurtjes aan het strand doorgebracht, wij hebben niks gedaan op de camping. Vanavond zijn Thieu en ik gaan eten in een restaurantje in de wijk Talbjorst, simpel 3 gangen menu voor 102 dirham totaal; kunnen we niet voor gaan koken. Als we daar weg willen gaan lopen we tegen een jongeman aan die ons lijkt te kennen en vraagt waar onze vrienden zijn. Het blijkt de geoloog te zijn die we ontmoet hebben in Zagora. We vertellen hem dat we de stads ruine nog bezocht hebben, maar dat we de zonnewijzer niet konden vinden; hij erkent dat zijn info misschien wat te mager was. Daarna via de boulevard teruggefietst naar de camping. De boulevard was heel erg druk: veel wandelende Marokkanen en ook de meeste terrassen waren goed gevuld. Veel Marokkanen zitten op de muren langs de boulevard, gewoon zitten en mensen kijken, best wel leuk. Wij kopen nog een heerlijk ijsje bij een zaakje genoemd: Pistache. Terug op de camping staan er bij de poort 2 backpackers die hier willen overnachten, maar aan de ophef te zien, gaat dat niet lukken. Er is heel veel politie op de been, met name waar grote groepen mensen zijn, lijkt extra politie inzet en de bewaker heeft Thieu verzocht Bubbles voortaan maar voor 19.00 uit te laten, het onbewoond gebied buiten de camping zou erg crimineel zijn. Ik heb in dat gebied in voorgaande jaren wel eens spuiten en naalden gevonden en sowieso ligt er veel glas van bierflesjes. Bubbles maakt nu een andere en kortere wandeling voor de nacht.

Zondag 26 november: Rond elven zijn we per fiets naar de grote souk gefietst; heel veel mensen in de souk vandaag. Een enorm aanbod van verse groenten en fruit. We dwalen door de straatjes, kopen wat macroontjes en gaan tegen half twee wat eten bij het riadcafe in de hoofdstraat. Er zijn best wel veel bedelaars in de souk, maar ook de muzikanten ontbreken niet. Tegen vieren fietsen we weer terug naar de camping, soukbezoek is best vermoeiend. In de avond gaan eten in het toeristisch centrum en vervolgens teruggefietst via de boulevard. Er zijn veel minder mensen aan de wandel dan op zaterdagavond.

Maandag 27 november: Onze laatste dag in Agadir: nog een keer langs de boulevard fietsen, even boodschappen doen bij de Marjane. We ontdekken dat alles tot de Marjane nu zo ongeveer volgebouwd is, niet alle gebouwen zijn af, maar waar eerst nog open veld met struikgewas was zijn nu wegen en gebouwen. De camping wordt voller; elke dag arriveren er wel een paar campers die aan hun uitstalling te zien wel even gaan blijven. Het bleef nog lang warm vanavond, maar vanaf donderdag wordt frisser weer en wat regen voorspeld.

Nellie

Jullie bekend stekkie met lekker weer. Jullie zijn al aardig rond op jullie reis. Fijne tijd nog