bubbles.reismee.nl

Marokko 2017: Tafraoute

Maandag 20 november: Vanmorgen de campinggarçon opgespoord om te betalen, hij heeft een bed in het hok naast de toegangspoort. Het hok is allesbehalve somber; de wanden zijn beschilderd met woestijnlandschap en blauwe luchten. In het hok staat een degelijk bed. Hij spoort de kopieĂ«n van onze paspoorten op en neemt het bedrag voor de overnachting in ontvangst, gepast natuurlijk, want wisselgeld heeft hij niet. We tanken en rijden naar de R109 richting Igherm. Ons doel is Tafraoute. Ten zuiden van Igherm moet een geasfalteerde weg lopen door de bergen, die willen we rijden. R109 vanaf Tata is een mooie route, eigenlijk door een rivierdal, de rivier staat droog, met mooie aardlaagstructuren in de omliggende bergen. Er groeit nagenoeg niets, maar soms ligt er een dorpje. We zien onderweg een kudde ezels en passeren twee europeesche fietstoeristen. Het moet een mooi zicht zijn in tijden dat er wat water door de rivier stroomt. Als we door Issafen rijden weten we dat we de afslag naar de weg door de bergen gemist hebben. We vragen aan een man die staat te bellen waar we de weg door de heuvels naar Tafraoute kunnen vinden en laten ons verzekeren  dat de weg geasfalteerd is. We rijden een stukje terug en vinden de weg, inderdaad geasfalteerd, 1 baan breed. Al snel is er ergens een deel van de weg  verdwenen, weggespoeld door water, voor Ben een wat lastige passage omdat hun camper wat lager op de weg ligt dan de onze, maar het gaat goed. De weg slingert zich stijgend en dalend door de bergen, een hele mooie route van 40 km. Een afwisselend berglandschap ook; de kleuren en structuren veranderen steeds.  Soms rijden we een stukje hoogvlakte.  Een enkele keer zien we in de verte een dorpje, en enkele nomadententen. Er loopt een grote kudde geiten. Nog een paar keer is er een stuk weg verdwenen door water, want ook deze weg volgt voor een groot deel een droogstaande rivier. De enkele  dorpjes die we onderweg zien vormen een mix van oude lemen huisjes en nieuwe stenen huizen. De meeste nieuwe huizen krijgen geen leemkleur meer.

We bereiken de R106 en rijden richting Tafraout door een heel ander berglandschap. Deels is de weg maar 1 baan breed, maar aan beide kanten liggen meer dorpen en overal groeien amandelbomen. We bereiken net na de middag de rode bergen en dus in het dal :Tafraoute. Middagpauze, dus rustig in het dorp. We installeren ons op de dichtstbijzijnde camping. Er staan slechts 3 andere kampeerders. Iets verderop in het keteldal staat een eenzame camper in vrijheid. In de late namiddag het dorpje verkend. In dit dorp worden leren slippers en schoeisel nog met de hand gemaakt, dus er zijn veel winkeltjes met schoeisel. Morgen is er markt. De ondergaande zon geeft de bergen allerlei kleuren.

Dinsdag 21 november: uitslaapdag, we zwaaien Oostenrijkers uit die gisteravond zijn gearriveerd en vanmorgen weer vertrekken. Dan douchen, weer een avontuur: Volgens de Oostenrijker was het douchewater koud. De campingbeheerder laat zien dat het water warm is. De ervaring is echter iets anders, wisselende watertemperatuur en opeens alleen nog koud water, maar ach, we zijn weer opgefrist. Dan naar de markt. Het is geen grote markt en het publiek is wel heel erg traditioneel gekleed: zwarte kleding met gezichtsbedekking, een kruidenverkoper weet het verschil tussen oregano en komijn niet. In de middag fietsen we een eind buiten het dorp, we fietsen tot de “chapeau de Napoleon” een rotsformatie.  Op een rotsachtige berghelling in de buurt lopen geiten en zoeken een weg naar beneden. Een leuk gezicht. Als we naar de geitjes staan te kijken komen een vrouw en een kind gehuld in zwarte doeken aangewandeld, het kind trekt de aandacht van bubbles en begint haar te aaien, bubbles vindt het goed. Na wat geaai loopt het meisje door en komt dan terug om bubbles een kus te geven, vervolgens komt de oudere vrouw ook de hond aaien.; heel bijzonder. We doen nog wat boodschappen in de lokale winkeltjes en gaan terug naar de camping. In de avond gegeten in een restaurant in het dorp, wij waren de enige gasten, tot onze verrassing serveerde het restaurant wijn en bier. Het eten was niet bijzonder.

Woensdag 22 november: de dag begint grijs en koud, tegen tienen komt de zon door de wolken, nog steeds frisjes. We gaan naar de markt want vandaag zou de grote soukdag zijn. Er staan inderdaad wat meer kraampjes, o.a. meer kippen te koop en nu ook schapen en een paar kalveren in de aanbieding. Er staat zelfs iemand met verse havekorrels te koop, waar zie ja dat nou? Wat achteraf op de markt staat een grote groep mannen naar iets te kijken, daar moet iets bijzonders zijn. Het blijkt de storyteller te zijn en hij kriigt het publiek regelmatig aan het lachen. Wat een storyteller precies vertelt weten wij niet, maar het is een uitstervend beroep, ze werken in elk geval nog in Marrakech, maar wij hadden er in 15 jaar nog nooit een gezien. Daarna even in het stadje om een paar handgemaakte “babouches” te kopen, iets waar Tafraoute om bekend staat. Als we terug lopen naar de camping komen we langs de slager, die heeft een kop van een rund op de toonbank staan.  Vanmiddag een stukje door de mooie omgeving gefietst.  Ben heeft toen wij naar de markt waren de kapper op bezoek gehad, die mag ook wel bij Thieu langskomen. Het kost wat moeite om te regelen via de campingbewaker(hij spreekt alleen arabisch), maar tegen vieren duikt de “kapper aan huis” op. Gezeten op een krukje voor de camper wordt Thieu vakkundig gekapt; de kapper heeft zelfs een beschermend doek bij voor de klant. De kapper spreekt een beetje duits en vertelt dat hij al 19 jaar 2 kap diploma’s heeft, ook een Duits diploma van Schwarzkopf als vrouwenkapper. Na een half uurtje is het knipwerk klaar en mag hij ook de Engelsman op de camping onder handen nemen voor 60 dirham. Vast een goede dag in dit uitermate slappe seizoen voor deze kapper: 3 klanten op 1 dag.  Vuil water lozen, schoon water innemen en wat opruimen, morgen gaan we verder.