bubbles.reismee.nl

Marokko 2017: Meknes

Vrijdag 3 november zijn we vanuit Chefchaouen, via Volubilis naar een camping 30 km noord van Meknes gereden.We konden niet via het centrum van Chefchouen rijden volgens een marokkaan ter plaatse, dus dan maar via een omweg. De weg was deels goed, deels erg slecht. Route liep eerst door berggebied, het laatste deel was landbouw, heel veel stromijten en omgeploegd land. Een erg arm gebied aan de bebouwing te zien. Er waren ook veel olijven boomgaarden, ook veel jonge aanplant; hier en daar was men olijven aan het oogsten. Ergens bij een stadje onderweg was een hele grote sloppenwijk: golfplaten huisjes, dicht op elkaar gebouwd. Veel zwerfvuil her en der ook op deze route, soms was het vuil ook duidelijk met opzet gestort. Thieu, Godelieve en Ben hebben de ruines in Volubilis bezichtigd, ik heb met Bubbles op het enig aanwezige terras gewacht. Volubilis is een gebied met resten en ruines uit de romeinse tijd, met vooral erg mooie mozaiek vloeren van kleine tegeltjes. Sinds ons vorige bezoek heeft men wel verbeteringen aangebracht, de toegangsweg en parkeerplaats zijn nu geasfalteerd en ook de ingang is veranderd. Er waren veel bussen met Noorse bezoekers. Deze excursies hebben altijd begeleiding van een gids .Op de camping aangekomen werd ons verteld dat er weinig water was tot morgenochtend 08.30u, geen probleem voor ons.

Zaterdag 4 november. Om 08.00 kwam de campingbaas langs de aanwezige kampeerders met voor iedereen een glaasje marokkaanse thee. Het douchewater in de damesdouche begon heerlijk warm om 09.00, helaas was dat van korte duur; binnen enkele minuten was het water koud en werd niet meer warm. De rest heeft toen maar een douche genomen in de herendouches, daar bleef de watertemperatuur goed. Om 10.00 uur was iedereen gereed voor vertrek naar Meknes, een rit van minder dan 20 km. Eerst de campingbaas gevraagd om een plattegrond van Meknes. Tot mijn verbazing tekende hij voor mij een hele goede plattegrond van het centrum. De camperparkeerplaats in het centrum tamelijk makkelijk gevonden, maar plek krijgen tot zondagmorgen was wat lastiger, er stonden 2 campers die nog moesten vertrekken, daarna zouden wij daar kunnen staan om te overnachten. Eerst dus een tijdelijke plek, anderhalf uur later zouden de 2 campers weg zijn. Na anderhalf uur waren de twee campers helemaal niet weg. "Ga maar eerst wat eten". Weer terug naar het Lahkdim plein, nu om te eten. Toen we na de lunch terugkwamen was de plek inderdaad vrij. De parkeerplaats heeft permanente bewaking, een parkeerwacht en in elk geval politie, want de parking ligt tegenover het koninklijk golfterrein, en dat wordt 24 uur per dag bewaakt. We hebben eerst de mooie Medersa( koranschool )uit 1916 bezocht, nu niet meer in gebruik, vervolgens de overdekte en de straatmarkt bezocht, het was er behoorlijk druk en tegen vijven stonden er veel extra kraampjes en kon je over de hoofden lopen, maar weinig toeristen te zien. Het mausoleum was gesloten ivm renovatiewerkzaamheden.Tegen vijven zijn we terug gegaan naar de campers om even bij te komen. Toen we om 19.00 terug liepen naar het grote plein, kon je ook daar bijna over de hoofden lopen, enorm veel mensen op de been en inmiddels het plein veranderd in een markt, waar je vers gekookte escargots kon eten, paardrijden en nog wat activiteiten. Om 21.00 was het plein nagenoeg leeg, begonnen de restaurantjes op te ruimen en hadden de marktkooplui hun spulletjes weer ingepakt.Terug in de camper toch maar even de verwarming aan, het is n.l best fris, mede door een koude wind.