bubbles.reismee.nl

van Evora naar Sevilla

Maandag 23 oktober: De zon schijnt en we vertrekken van de camping in Lissabon. We rijden snel en zonder files Lissabon uit. 40 km zuid van Lissabon staan veel druiven, daarna rijden we door erg droog heuvelachtig gebied, veel mestvee en omgeploegde akkers met bomen, geen brandresten te zien. Na 160 km arriveren wij op een camping in Evora. Het is niet druk op de camping; tegen de avond ong. 25 kampeerders.

Evora is een kleine oude stad met resten uit de Romeinse tijd en Moorse invloeden. We zijn er per fiets heen gegaan vanuit de camping.  Nou blijft fietsen in Spanje en Portugal interessant; ze hebben wel fietspaden, zo ook hier in Evora, maar zo’n fietspad kan zomaar opeens ophouden en 100 meter verder weer beginnen, of het fietspad maakt opeens een haakse bocht naar de overkant van de straat,

Smalle straatjes binnen de stadsmuren van Evora. Enkele groepen toeristen lopen door de stad. We bezoeken de kathedraal en de binnentuin die bij de kathedraal hoort. Heel mooi, maar wel veel gelijkend op eerdere kathedralen. De kathedraal heeft diverse zijkapellen, heel erg donker. Als je meer wil zien van zo’n kapelletje kun je verlichting aandoen door 50 cent in een automaat te stoppen. Een van de kapellen is inderdaad heel erg mooi en als een Francaise ontdekt dat wij de verlichting hebben aangedaan dmv 50 cent in de automaat, gaat ze snel haar kinderen halen die ergens in de kathedraal lopen. Het belangrijkste romeinse overblijfsel, een zuilengalerij is onzichtbaar door doeken: het monument wordt gerenoveerd. Een Aquaduct dat er ook moet zijn kunnen we niet vinden. Het was inmiddels 26 graden en na wat boodschappen te hebben gedaan  bij een grote supermarkt in de buurt van de camping, hebben we nog tot na zessen(voor Nederland na zevenen) buiten gezeten. Na het avondeten een dutje, maar opeens leek bubbles van de bank te vallen met veel kabaal: bleken we tot groot ongenoegen van Bubbles 2 wilde katten op bezoek te hebben in de camper.

Dindsdag 24 oktober: Wasdag: bed verschonen en alles wassen wat in de “wasmand” ligt. De wasmachine wast hier snel, binnen anderhalf uur 2 wassen gedraaid en op de draad om te drogen. Een Duitser vertelt dat we het aquaduct tot het begin kunnen volgen en er dan ook over kunnen lopen. Dus per fiets tot ong. 2 km buiten het stadje het aquaduct gevolgd. Je kunt er dan inderdaad over lopen, de waterloop is wel afgedekt met natuurstenen, maar er zit ergens een opening in de stenen waardoor je in de waterloop kunt kijken. Er stroomt water over het aquaduct, we weten niet waarheen en of het water ergens voor gebruikt wordt. Het hele aquaduct is ruim 9 km lang en nog aardig intact. Alleen het stuk binnen de stadsmuren is geintegreerd in gebouwen en moeilijk herkenbaar als deel van het aquaduct. We ontmoeten op de camping ook een Canadese dame uit Vancouver, zij trekt drie maanden in een franse camper door europa. Ze heeft de camper gekregen via een ruilprogramma, zoiets als huizenruil voor vakantie.

Woensdag 25 oktober: weer een stralend zonnetje als we naar het zuiden rijden. Het landschap is wisselend,  eerst wat vlak en veel druivenvelden, daarna heuvels en veel olijfboomgaarden, dan weer vlak met veeteelt en landbouw, een onherbergzame bergachtige streek en vervolgens meer bebouwing en heuvelachtig. Ergens liepen varkens in een wei, scharrelvarkens dus, ook kwamen we een ezelkar tegen. De eerste km’s was het wegdek prima, maar daarna had de weg duidelijk gebrek aan onderhoud. Veel huizen in deze streek hebben schoorstenen die lijken op een vuurtoren. Heel grappig om te zien.

We zijn naar Praya da Marinha gereden, een prachtig rotsstrand ten westen van albufeira.Er waren erg mooie rotsformaties te zien. We hebben er onze lunch gegeten en een wandeling over de rotsen gemaakt.Vervolgens verder naar een camping in Armacao de Pena.  De camping is een grote zandvlakte met bomen waar het nu rustig is, maar waar over 1 maand heel veel overwinteraars staan. Plaats indeling kent de camping niet, dus iedereen staat schots en scheef door elkaar. Op de camping ontdekten wij een camperservice en winkel van een Duitser en hij had een passende 12 naar 230 volt omvormer voor ons. We moeten de omvormer een dezer dagen nog inbouwen.

Op 26 oktober verder naar Sevilla, maar eerst tanken. Dat is soms nog goed uitkijken in Portugal: diesel is gasolea en benzine is gasolina. Een vergissing is snel gemaakt maar levert wel problemen op.De dieselprijs in Portugal is trouwens 20 cent per liter duurder dan in Spanje.We rijden tolweg, dus bij elke afslag staat hoeveel het stuk autoweg vanaf de vorige afslag gekost heeft. Het bedrag wordt automatisch van je creditkaart geschreven als je je bij binnenkomst in Portugal geregistreerd hebt(hebben wij), anders wacht je thuis een boete vanuit Portugal. Onderweg zien we in onbewoond gebied ergens half verborgen meerdere grote tenten staan. Ook op het veld naast de camping in Evora stonden 3 tenten, daarin woonden meerdere mensen en kinderen. We weten niet of het zigeuners zijn; de tentbewoners in Evora bezaten 2 paarden.

De grens tussen Portugal en Spanje wordt gevormd door een rivier. Geen grenspost meer te zien richting Spanje, wel de klok die een uur vooruit gezet moet worden.In de buurt van Huelva weer veel ooievaarsnesten, maar we hebben maar 2 bewoonde nesten gezien.In Sevilla is het 28 graden als we aankomen, de camping is aardig bezet. Het valt op dat er in zuid Portugal en in Sevilla veel fransen met kinderen zijn. Blijkbaar is er ergens in frankrijk schoolvakantie.Tegen tienen vanavond hoorden we een blaaskapel met trommelaars mooie muziek maken. Een concert van ruim een half uur. De campingpoort die al gesloten was werd opengemaakt en we gingen met een heleboel gasten naar buiten om het gezelschap te zien, maar w.s was de blaaskapel te ver weg, want we zagen in heel de straat niets.