bubbles.reismee.nl

Tomar/Batalha/Sintra

Dinsdag 17 oktober. Het heeft flink geregend vannacht en vanmorgen waren alle branden uit of onder controle en de autowegen weer open. We zijn naar Tomar gereden, 220 km zuid-oost van Porto. Onderweg zagen we de verbrandde bossen, op veel plaatsen rookte het nog, met de bijbehorende stank.

In Tomar is geen camping, maar de voormalige gemeentecamping is wel beschikbaar voor overnachting. Er is een toilet, er is water, een sanistation en vuilnisbakken. Er is tussen 8.30 en 17.30 een WSW-er aanwezig die de toiletten schoonmaakt en de camping schoonhoudt. Een perfekte  kampeerplaats, op een paar honderd meter van het centrum, als je zelfvoorzienend bent. Een mooie locatie ook .We hebben per fiets het stadje verkend, morgen staat een bezoek aan het tempeliersklooster op het programma.

Tomar is een leuk stadje met oude gebouwen met veel gebrek aan onderhoud. Wel heeft de gemeente straatjes en pleinen mooi bestraat en autovrij gemaakt. Er zijn veel winkeltjes en restaurantjes. We hebben gegeten bij een leuk Italiaans restaurant. Na een zonnige dag begon het vanavond weer te regenen. Het heeft het grootste deel van de nacht geregend, maar op woensdagmorgen scheen de zon. We zijn naar het tempeliersklooster (convent Monte Cristo) gelopen, een flinke klim vanuit het dorp.Het convent is een enorm gebouwencomplex met een heel bijzondere ronde kerk uit de 16e eeuw met eromheen meerdere kloosters en binnentuinen. Vooral de kerk is heel bijzonder, met beelden, zuilen, wandschilderingen en panelen. We hebben er bijna 2 uur rondgewandeld, het bezoek was echt de moeite waard. Tegen de avond arriveerde een stel dat we op de camping in Vila Cha als buren hadden, reden om samen gezellig een borrel te drinken. Later op de avond gaf onze 12 naar 230 volt omvormer er de brui aan, telefoons, camera en computer kunnen nu niet meer opgeladen worden als we niet aan elektra staan, dat de tv het zonder elektra niet meer doet is minder belangrijk.

Donderdag 19 oktober vertrokken uit Tomar en naar het 45 km noordwestelijker gelegen Batalha gereden. In Batalha ligt ook een klooster met een heel erg mooie kapel. De kapel en het klooster zijn versierd met filigraan uitgehouwen uit steen. Heel erg mooi om te zien. In de kapel zijn de tombes  van een koning, zijn vrouw en hun zonen. Ook de tombes zijn bewerkt en voorzien van filigraan versieringen. De hoofdkerk zelf is niet zo bijzonder, wel is er nog een onafgebouwde kerk, er zit geen dak op. De koning die deze kerk liet bouwen overleed voordat het bouwwerk klaar was. Ook daar veel versieringen uit steen gehouwen, maar heel anders dan de filigraan versieringen. Vanuit Batalha zijn we weer doorgereden naar Sintra, Onderweg een heuvelachtig landschap met allemaal kleine akkers of bossen. Op de kleine akkers teelt iedereen wat anders, vaak druiven. Het levert een mooi zicht met herfstkleuren op.

Sintra is een zeer toeristisch plaatsje net ten noorden van Lissabon, de plaats ligt aan de rand van een natuurgebied dat in vroeger tijden werd gebruikt als zomerresidentie van diverse koningen. Er liggen meerdere enorm grote landgoederen/kastelen in het gebied. Ze zijn allemaal te bezoeken maar kosten veel entreegeld.  Zelfs een busrit langs 2 kastelenkost de hoofdprijs. In het plaatsje zelf ligt volgens de gidsen het kroonjuweel van de mooie, bijzondere gebouwen. Wij vonden het gebouw aan de buitenkant helemaal niet mooi, de binnenkant hebben we niet bezocht. Het plaatsje zelf is klein met smalle straatjes, veel winkeltjes en restaurantjes en heel veel toeristen, zelfs half oktober. Onze overnachtingsplaats is deze keer op een wat vreemde parkeerplaats, gelegen tussen twee voetbalvelden waarop elke avondgetraind wordt. Naast de velden zijn bouw en graafwerkzaamheden bezig, dus overdag en in de avond niet bepaald rustig.

We hebben goed geslapen, de nacht was rustig, maar heel de nacht en vrijdagmorgen motregende het. We dachten langs de landgoederen in het natuurpark te rijden met de camper, maar de wegen zijn zo smal dat we in plaats daarvan een route naar de zee hebben genomen. Dan konden we langs de kust naar Lissabon rijden. Ook die route leverde smalle kronkel wegen op, als we een bus tegenkwamen paste het passeren maar net. We zijn naar Cabo da Roca gereden, het meest westelijke rotspuntje van Europa. Duidelijk een bezoekpunt voor toeristen, bussen brachten ladingen toeristen, na een half uurtje vertrokken de bussen weer. De zee was wild en sloeg tegen de rotsen, een mooi gezicht. Daarna langs de mooie rotskust via Cascais naar Lissabon. Aan de kust scheen de zon, in Lissabon was het bewolkt en motregent het af en toe.