bubbles.reismee.nl

Porto

Zaterdag 14 oktober. Het wordt laat licht tegenwoordig, voor half negen is het gewoon nog donker.

Vannacht was het weer mistig, maar vanmorgen was de mist gelukkig weg.We vertrekken naar Portugal in zonnig weer vanuit Santiago, maar rijden al snel in een mistbank. Er volgen nog meer mistbanken, de weg loopt dicht bij de zee en is heuvelachtig.

We passeren vlot de Portugese grens, opeens staat er een bordje welkom in Portugal.We zien aan de kerktorens dat we in een ander land zijn, de torens hebben duidelijk een ander uiterlijk dan de Spaanse.

Na wat gerommel aan zekeringen koelt onze koelkast tijdens het rijden ook weer.

Portugal heeft een lastig tolsysteem en we kunnen tolwegen de komende tijd niet helemaal vermijden, dus gaan we eerst maar op zoek naar een meldpunt. Na 50 km op de autoweg staat er een bord: buitenlanders deze baan volgen. We komen bij een onbemand tolstation, maar gelukkig was er een behulpzame beambte aanwezig. Uiteindelijk was het heel simpel, creditcard in de automaat, de camera registreert het kenteken, en gedurende een maand  kun je over autowegen met elektronische tol rijden, de verschuldigde tol wordt dan via je creditcard afgeschreven. Niet alle tolwegen in Portugal werken volgens dit elektronisch systeem, dus we zullen ook nog wel een keer de ouderwetse tolpoortjes tegenkomen, die waar je gewoon ter plekke moet betalen.Daarna in Vila do Condo op zoek naar een internetkaartje, dat lukte vrij snel. In Portugal is het een uur vroeger dan in de rest van het Europese vasteland en zodoende vonden we op tijd een winkel die een internetkaartje verkocht, op tijd omdat op zaterdag veel zaken om 13.00 sluiten.

We staan nu op een camping 25 km ten noorden van Porto. In een heel klein dorpje.De camping heeft voornamelijk vaste bewoners, maar inmiddels staan er ruim 25 toergasten. De leiding is erg vriendelijk en geeft graag en veel info over Porto en hoe er te komen.

We zin vanmiddag naar het strand gelopen, een rotsachtig strand met hier en daar zand delen. Er loopt een kilometers lang fiets/wandelpad langs het strand door de duinen. In dit plaatsje geen hotels en hoogbouw. Geen winkels ook. Op zondag schijnt weer de zon en wordt het 30 graden, te warm om Porto te bezoeken, dat moet maar een dagje wachten. Wel goed weer om de was te doen, er staat een straffe wind en de was is binnen een paar uur droog. Van onze engelse buren krijgen we metrokaartjes, zij zijn al in Porto geweest. De kaartjes moeten wel nog opgeladen worden, maar dat is voor maandag.  De weersvooruitzichten zijn helaas niet best, er wordt veel regen voorspeld en de temperatuur gaat naar max 20 graden.

Maandag 16 oktober. Het is bewolkt en fris, maar droog. Om half elf zijn we met een Belgisch stel per taxi naar het metrostation 3 km verderop gegaan. Daar onze metrokaartjes opgeladen en met de metro naar het centrum van Porto gegaan, een rit van 3 kwartier.In Porto was het erg druk, bijzonder veel toeristen, veel Nederlanders ook.Porto heeft een heel mooi oud stadsdeel met kleurige huizen. Veel oude gebouwen en natuurlijk veel kerken, veel gebouwen uit de 19e eeuw. Een prachtige stationshal, helmaal betegeld, diverse taferelen. We hebben de Kathedraal bezocht, een mooi gebouw met veel aparte ruimtes en kapellen en een binnentuin. Veel gebouwen zijn bekleed met blauwe tegeltjes en ook in de binnentuin van de kathedraal zijn grote taferelen van blauwe tegeltjes.Aan de rivier zijn veel gezellige terrasjes en toen we daar zaten kwam ook even de zon nog tevoorschijn.Volgens sommige reisgidsen is de overdekte markt “Bolhao”  iets waar je geweest moet zijn. Dat viel erg tegen, een slecht onderhouden geheel met veel leegstand. Wat stalletjes met fruit, groenten, bloemen, handtassen en Port, dat was het dan.

Goed en wel terug op de camping viel er een buitje en later op de avond begon het te onweren. Overal in noord Portugal zijn bosbranden, zelfs bij de spaans-portugese grens brandt het en zijn er mensen verbrand in hun auto. Onvoorstelbaar, we reden daar twee dagen geleden de grens over. Door alle bosbrandenmoeten we onze reisplanning mogelijk aanpassen, we bekijken dinsdagmorgen waar we heen rijden.

Ben

Wat een lang verhaal, maar een plezier om te lezen. Porto is inderdaad zeer de moeite waard. De overdekte markt was 2 jaar terug nog volledig bezet. Economische crisis of de tijd van het jaar? Geniet ze en opgepast voor de branden.

Godelive

Verschrikkelijk die bosbranden. Porto is idd een heel mooie stad.
Groetjes 🌞