bubbles.reismee.nl

Ponferrada/Santiago de Compostela

Woensdag 11 oktober zijn we vanuit Potes naar Ponferrada gereden, ong 280 km zuidwestelijk gelegen.De eerste 65 km waren bergwegen, slingerend, smal en veel klimmen en dalen. Een heel erg mooi stuk om te rijden, niet om op te schieten. In de bergen liep veel mestvee, op het hoogste punt waren alle koeien voorzien van koebellen. De beesten liepen vrijelijk te grazen, er was nergens een grens aan hun graasgebied en de weg oversteken hoorde daar ook bij.

Het gebied is dun bevolkt, hier en daar een gehuchtje. Soms bestaat een gehucht uit 1 huis.We passeerden een Stuwmeer; dwz. Er was ruimte voor een stuwmeer, maar er was geen water.  In het lege deel van het stuwmeer zag je de oude wegen, er stonden ook nog boomresten. Verder leek het een laaggelegen woestijn.In de buurt van de stuw was er wel wat water in het meer.Daarna volgde een lange tweebaans weg door een behoorlijk vlak en saai landschap: wat dorpjes, veel maisvelden. Veel kerkjes zonder torenspits, veel verwaarloosde kerkjes met een klokkenmuur als toren. De kerkjes zijn groter dan een kapel, maar kleiner dan wat wij onder kerk verstaan en vaak slecht onderhouden, toch zijn deze gebouwtjes vaak in gebruik.

Na Leon werd het landschap heuvelachtiger. Tegen drie-en bereikten we Ponferrada, een vrij grote plaats en stopplaats in de pelgrimsroute naar Santiago de Compostella. Ponferrada heeft geen camping, we konden terecht op een grote parkeerplaats voor Campers naast een hostel voor pelgrims en gelegen op 500 meter van het centrum.

Ponferrada heeft een prachtig grote ruine van een fort van de tempeliers, een Castilio, heet dat in Spanje.Tot onze verassing was op woensdag de entree van het Castilio gratis, een meevaller; de tweede meevaller was dat de jongen aan de ingang op Bubbles wilde passen. Vanaf de kantelen van het Castilio heb je een heel mooi uitzicht over de stad en de omgeving buiten de stad. Na een bezoek aan het Castilio zijn we nog even het oude stadscentrum ingelopen, in de kerk was een begrafenis, dus geen bezoek mogelijk, een mooie toegangspoort en een paar pleinen met terrasjes. Terug op de camperplaats werd het steeds drukker en tegen zessen was de camperplaats vol, bijna allemaal Spanjaarden. Donderdag is een nationale feestdag in Spanje en veel Spanjaarden vieren dat met vrienden en familie, niet thuis. Alle winkels zullen dan ook gesloten zijn. We hebben  heel wat pelgrims zien aankomen in het naastgelegen hostal, jong, oud, lopend fietsend, alleen of met meer.

Donderdag 12  oktober:Vanmorgen van Ponferrada naar Santiago de Compostela gereden. Ong. 200 km. Onderweg waren er eerst regelmatig mistbanken(Niebla, noemen de spanjaarden dat), maar later in de morgen kwam de zon.

Heel veel huizen hebben in de tuin een soort smalle duiventil op pootjes, soms goed onderhouden, soms is het gewoon een verwaarloosd gebouwtje. We hebben geen idee waarom iedereen zoiets in zijn tuin heeft, in elk geval zitten er nooit duiven in .

Ook zagen we onderweg veel camino lopers: Hoe dichter we bij Santiago kwamen, des te meer lopers en soms ook fietsers.

Santiago de Compostella heeft veel grote oude gebouwen en kloosters, meest uit de 18e eeuw. Ze zijn allemaal zeer imposant.De Kathedraal is groot en best mooi, maar ook voorzien van veel kitscherig aandoende panelen. Er zijn meerdere zijkapellen met best mooi beschilderde muren.Het was druk in en rondom de kathedraal, veel mensen die de wandeltocht voltooid hebben, sommigen zijn meer dan een maand onderweg geweest.

In de kathedraal kan men ook te biecht gaan; er zijn permanent enkele priesters beschikbaar in de biechthokjes. Elke ochtend is er een mis waarin alle aangekomen pelgrims worden opgenoemd, zo te zien wordt dat een lange mis. Voorwaarde om genoemd te worden is wel dat je de tocht ook echt gelopen of gefietst hebt; onderweg zijn controlepunten waar je een stempel kunt krijgen, soms is zo’n controleplek de plaatselijke overnachtingsplek voor pelgrims. Iedereen die de pelgrimstocht loopt heeft zichtbaar de Sint Jakobsschelp omhangen. We zagen onderweg dan ook veel rugzakken met daaraan de Sint Jakobsschelp bevestigd.

Inmiddels is Thieu snipverkouden en beroerd. Werkt de koelkast opeens niet meer als we rijden en is de beschermstrip rondom de deur eraf gevlogen. Binnenkort even wat kluswerk te doen dus.

Op vrijdag 13 oktober begon de dag erg mistig en dus fris, Thieu is nog steeds beroerd, dus we doen rustig aan. Om 11.00 zijn we naar een groot winkelcentrum tegenover de camping gelopen. Naast een grote supermarkt tvindt je er winkels van grote ketens zoals H&M, C&A, Zara en Primark.We hebben wat rondgekeken, boodschappen gedaan in de supermarkt en een broodje koffie genomen bij de Pancompany. Toen we om half twee buiten kwamen scheen de zon.De rest van de middag in de zon gezeten en wat opgeruimd. Morgen gaan we verder naar Portugal.

Godelive

Beterschap Thieu!! 😪

Nellie

Prachtige foto's en mooi gebied.Thieu beterschap ik hoop ook nog eens naar Santiago te gaan per fiets of lopend.. groetjes Nellie

Wim en Annie

Mooi verhaal en foto’s.