bubbles.reismee.nl

Bilbao/Potes

Zaterdagmorgen 7 oktober was het 3 graden om 08.30; we zijn we van Burgos  naar Bilbao gereden, een mooie weg door berglandschap, 160 km. Voor het eerst in de zes jaar dat we de camper hebben heb ik ermee gereden en dat viel best mee, dat rijden met een bus.

Wij waren voor de middag op de makkelijk te vinden gemeentelijke camperplaats. De camperplaats ligt op een heuvel hoog boven de stad, je hebt er een mooi uitzicht over Bilbao, vooral ’s-avonds.

Voor de camperplaats stopt de bus naar het centrum, elk kwartier rijdt er een bus, behalve  die middag: we hebben ruim een half uur op de bus gewacht. Tegen de chauffeur gezegd dat we naar het centrum wilden, volgens de chauffeur was dat dan tevens de eindhalte van de route.  Halverwege de rit werd van chauffeur gewisseld, een paar haltes verder waren we nog maar de enigste passagiers. Toen we uitstapten wees de chauffeur ons waar we de bus terug konden vinden, hij printte ook nog een routeschema voor ons uit, voor als we bij een andere halte wilden opstappen. Vervolgens tekende hij de plek waar we uitstapten in op onze plattegrond van de stad. Heel erg vriendelijk en behulpzaam van de betreffende buschauffeur.

De overdekte markt was al gesloten, dus die konden we niet bezoeken. Het oude centrum bestaat uit een heleboel smalle straatjes met meestal goed onderhouden huizen. Wel is er veel winkeltjes leegstand. We liepen door een straatje met barretjes en cafeetjes, het leek wel de straat van de hippies. Heel veel “hippies” in elk barretje. Het was siesta en dan gaan de Spanjaarden uitgebreid borrelen en eten, ook in Bilbao. Ook hier waren veel winkels gesloten tot 17.00.

We hebben de kathedraal bezocht, ook hier een sober interieur; wel weer een mooie binnentuin. Er liggen meerdere oude kerken en gebouwen in Bilbao, maar het meest apart is toch wel de Plaza Nuevo. Een groot plein omringd door oude gebouwen en voorzien van heel veel terrasjes; alle barretjes serveren ook hapjes, pinxtos genaamd.  Er waren dan ook veel mensen op het plein en de terrasjes waren vol met etende en drinkende Spanjaarden.Tegen zessen werd het fris buiten, de zon begon onder te gaan.Inmiddels ben ik snipverkouden en beroerd.

Op zondag 8 oktober was het bij het wakker worden erg koud en mistig. Er waaide een harde koude wind. Wij zijn we van Bilbao via de kust naar Santander gereden en van daaruit naar Potes, een plaatsje in natuurpark Picos d’Europa. Vanaf Santander slingerde een soms smalle weg door smalle bergdalen; een heel mooie rit.

In Potes was het erg druk, veel spanjaarden die het weekend komen wandelen; er gaan veel wandelroutes vanuit dit dorp door het natuurpark, door de bergen.

Op de erg mooi verzorgde terrassencamping stonden vooral engelsen, maar op maandag reden die allemaal verder, op weg naar hun overwinteringsadres.We zijn per fiets naar het centrum gegaan, het was marktdag. De heenrit ging razendsnel, op de terugweg hebben we een stuk moeten lopen, het was te steil om te fietsen.  Alle wegen en wandelpaden zijn hier erg steil.

De markt was klein en was vooral gericht op wandelaars en fietsers.Er waren heel erg veel toeristenbussen met bejaarden  in het stadje.Potes doet wat oostenrijks aan, veel winkeltjes voor toeristen, smalle straatjes en heel erg veel restaurantjes waar het dagmenu inclusief een glas wijn onveranderlijk 13 euro kost.Het kerkje had veel mooi houtsnijwerk in het interieur, o.a het altaar; wat opviel waren de mooie schilderijen van de kruisweg.Er zijn 3 nederlandse  stellen aangekomen op de camping, zij rijden onafhankelijk van elkaar een NKC route.

Als avondmaal vandaag bbq, het wordt pas tegen half acht donker en tot zolang is de temperatuur erg aangenaam.

Dinsdag 10 oktober: “s-morgens is het erg koud, het was vanmorgen 11 graden om half negen. Wel scheen de zon. Na elven wordt de temperatuur aangenaam en in de middag was het erg warm. We hebben rust genomen en zijn in de middag naar het dorp gefietst. Ook daar was het rustig, weinig toeristen vandaag. Om 15.00 gaan de scholen uit en de meeste kinderen moeten naar huis met de schoolbus. Een heel gedoe voor alle kinderen bij het busstation vertrokken zijn.Vanavond heerlijk gegeten in het campingrestaurant en daarna nog een wijntje gedronken met een nederlands stel (60-plus) dat op huwelijksreis is. Gelukkig gaat de afscheiding van Catalonie op dit moment niet door, hun reis brengt hen komende week nog naar Barcelona.

Godelive

Hallo Martine en Thieu,
Knap hoor dat je met de camper gereden hebt. Valt toch wel mee hé met zo'n groot ding.
Ik ben nu even in de wakker Modus 🤣🤣🤣 kon even niet slapen.
Ik hoop dat je je gauw weer beter voelt. Beterschap en tot later. 😀

Ben

Inderdaad knap dat je ook zelf met de camper hebt gereden Martine. Leuk verhaal over die busrit. Deed me denken aan onze rit in Krakau, zij het dat de Poolse chauffeur wat minder behulpzaam was. Beterschap en geniet van de bezienswaardigheden.