bubbles.reismee.nl

San Sebastian/Burgos

~~Op dinsdagmorgen nam een engelse caravan bij vertrek van de camping de bocht te ruim en raakte een fietsenrek op een franse camper. De caravan had minimale schade, de camper heeft een flinke schade.  Het heeft heel de dag met tussenpozen gemotregend, tegen de avond brak de zon door.Op woensdag 4 oktober scheen al vroeg de zon. Na ontbijt en opruimen zijn we via de route nationale naar het 30 km verder gelegen San Sebastian in Spanje gereden. Van een grensovergang hebben we eigenlijk niets gemerkt; op zeker moment lagen er wel erg veel winkeltjes en tabakszaken naast de weg, de borden hadden opeens spaanse tekst, blijkbaar reden we toen in Spanje.  Er was weinig verkeer op de weg, en ook op de wegen in San Sebastian was weinig verkeer. De camperplaats was snel gevonden. Het is een mooi aangelegde parkeerplaats met een vuilwaterstort, schoonwater inname mogelijkheid en een plek om het chemisch toilet te legen. De camper(parkeerplaats) ligt slechts 4 km vanaf het centrum van de stad. Toen we tegen de middag op de camperplaats aankwamen waren er veel lege plekken. Na ons geinstalleerd te hebben moest er natuulijk betaald worden bij de parkeer automaat. Dat betalen wilde niet erg lukken. Hoewel er instructies in meerdere talen op de automaat staan lukte het betalen niet. Ook een Fransman probeerde tevergeefs te betalen. Na een tijdje kwam een spaanse camperaar helpen, maar ook toen weigerde de parkeerautomaat aanvankelijk.  Uiteindelijk lukte het om parkeergeld te betalen, en een betalingsbewijs te krijgen. 3,30 euro voor 24 uur parkeren, ovenachten toegestaan.Op de fiets zijn we naar het centrum gegaan, er loopt een fietspad, al is het wel even opletten want het fietspad verdwijnt soms opeens en blijkt dan aan de andere kant van de weg verder te gaan. San Sebastian heeft een mooi langgerekt strand met boulevard en aan het eind van die boulevard ligt de oude stad. Een heel leuk oud centrum met gezellige straatjes, veel winkeltjes, restaurantjes, terrasjes en oude gebouwen. We hebben de kathedraal bezocht, de meest sobere kathedraal die we tot nu toe in Spanje gezien hebben, er was zelfs geen preekstoel in de kathedraal.Op het strand was een artiest aan het werk, hij maakte tekeningen in het zand. Het publiek kon dan als waardering muntjes vanaf de boulevard naar beneden gooien. Er lag een laken op het strand waar de muntjes opgegooid konden worden.Tegen 19.00 was de camperplaats bomvol, de laatkomers, meer dan 10 moesten elders een slaapplek zoeken. De politie rijdt regelmatig een rondje over de camperplaats en er is ruim straatverlichting.  Er  staan vele nationaliteiten, o.a 1 Zweed, 1 Tsjech en een Ier.Donderdag 5 oktober begint de dag grauw en met motregen. Na het ontbijt regent het nog steeds en we besluiten te vertrekken en naar Bilbao te rijden. Goed en wel op weg bedenken we dat het weer in Bilbao niet beter is en ook voor vrijdag wordt regen voorspeld. We nemen dan de afslag naar Burgos, dat ligt 200 km zuidelijker en de weersvooruitzichten zijn daar heel wat beter.Net na de middag komen we aan in Burgos, het is er 27 graden en zonnig. De camping staat half vol. Het ziet er erg droog uit, geen groen grassprietje te bekennen, wel veel dorre bladeren.We zijn per fiets naar Burgos centrum gegaan. Het was er gezellig druk en op veel terrasjes zaten mensen. De winkeltjes in deze stad hebben siesta tot 17.00 uur, een enkel winkeltje gaat om 16.00 open.Terug op de camping nog even gekletst met onze nederlandse  buren voor vandaag.Om 18.30 begon het af te koelen, de zon verdween achter de bomen.Na een behoorlijk koude nacht werd vrijdag een zonnige dag, wel 10 graden frisser dan de donderdag.  Onderweg naar Burgos en ook op deze camping zien we mensen op weg naar Santiago. Te voet en met de fiets. Soms zie je ook groepen backpackers, op weg naar het bedevaartsoord.Dicht bij de camping ligt een carthuizer klooster  uit de 15 eeuw. We zijn er naar toe gelopen met Bubbles. In het klooster zelf wonen monnikken en is niet toegankelijk voor bezoekers, de bijbehorende kerk is wel toegankelijk.  Van de receptie mocht Bubbles niet mee naar binnen, dus ik vroeg of de heren van de receptie misschien even op Bubbles wilden passen. Tot onze verrassing  wilden ze oppassen. We mochten bubbles aan een tafelpoot binden in hun kantoor. De toegang is gratis, wel staat er bij de uitgang een collectebus voor een vrijwillige donatie. De kerk heeft een heel mooi bewerkt plafond, met wapenschilden op de kruisingen van de bogen. Er staan koorbanken met heel mooi houtsnijwerk, In het achterste deel, is heel de wand voorzien van een bijzonder altaar met veel details en goud, het lijkt wel een wandtapijt van goud. Het stamt uit 1499.Voor het altaar zijn de prachtig bewerkte albast graven(1493) van koning Juan II en zijn 2e vrouw Isabel. Alles is tot in detail uitgehouwen.Er is ook een klein museum, met religieuze schilderijen, oude boeken en  handgemaakte kazuifels.Hoewel klein, zeker een bezoek waard.Na de bezichtiging zijn we met Bubbles weer terug gewandeld naar de camping.

Nellie

Mooi verhaal en foto's