bubbles.reismee.nl

via frankrijk naar huis

Vanuit Mataro via een kustweg naar Frankrijk gereden, een leuke route, deels door bergachtig gebied met veel bochten. De grens spanje-frankrijk valt alleen op doordat er 2 oude verlaten gebouwtjes staan, de gebouwtjes zijn volgespoten met graffiti.

Onze overnachtingscamping ligt aan de zee ten noorden van Collioure. Een erg grote camping met plaatsen op terrassen met zeezicht.

Tussen de camping en Argeles-sur-mer ligt een klein natuurgebied met een paar waterpoelen waar blijkbaar veel kikkers of padden wonen, als het donker wordt beginnen de beesten aan hun kwaak concert.

Op zaterdag 8 april naar Tarascon gegaan, een kleine plaats ten noorden van Arles. Daar vlakbij, in de haven van Beaucaire overwinteren Harriet en Pierre met hun boot.

Dicht bij de haven is een camping aan de Rhone bij een restaurant. Er zijn weinig campinggasten en we vinden een plek met mooi uitzicht over de Rhone en op het kasteel van Tarascon, daarna zijn we even gezellig gaan bijkletsen met Harriet en Pierre.

Bij de camping hoort een restaurant en daar is die avond feest; een carnavals bbq, het feest is niet druk bezocht, maar de muziek staat wel hard tot middernacht. De eigenaresse had ons al gewaarschuwd.

Op zondagmorgen hebben we de markt in Beaucaire bezocht, een best grote markt en druk bezocht.

Beaucaire is een oud stadje, met stadsmuren en heel veel oude, maar verwaarloosde gebouwen.

Er is een mooi plein voor het gemeentehuis met een paar terrassen. Vreemd genoeg zaten er op een terras alleen maar mannen tijdens de markt.

Omdat het palmpasen was, was er een dienst in de kerk die goed bezocht was, ondanks de vele afrikaanse inwoners van het stadje. De kerk is eigenlijk heel erg mooi, maar heeft onderhoud nodig.

Op de weg terug naar de camping hebben we ook de kerk van Tarascon bezocht, daar was eerder op de morgen een mis en een processie, ook hier veel gelovigen in de kerk. De palmtakjes die gewijd werden zijn complete struiken.

De kerk is van voor de 13e eeuw, net als die van Beaucaire. Ook de kerk van Tarascon is een mooie kerk, beter onderhouden dan die in Beaucaire. De kerk in Tarascon heeft ook een mooie crypte in de kelder, in deze crypte is Sint Marta begraven.

Op het moment dat wij de kerk bezochten was er een doopplechtigheid bezig.

Het kasteel in Tarascon is enorm, een solide, stevig niet erg elegant gebouw. Aan de ene kant van het kasteel stroomt de Rhone, de andere kanten worden begrensd door een slotgracht zonder water.

Het kasteel kan bezocht worden tegen betaling. Ook Beaucaire heeft een gelijkend kasteel op een berg, dat hebben we niet bezocht.

In de avond zijn we met Harriet en Pierre gezellig pizza gaan eten in een hele kleine pizzeria, met als enige werknemer de eigenaar. Het restaurantje(ong 25 plaatsen) zat helemaal vol, 2 pizza’s eten betekende heel de avond onder de pannen, wel was het erg gezellig.

Op maandag hebben we 5 uur gedaan over een rit van ong. 130 km naar de Ardeche; er was niet veel verkeer op de weg, maar er waren veel redenen om te stoppen om dingen te bekijken, de gorges de ardeche is ook geen snel te rijden route.

Er staat weinig water in de ardeche en het was niet druk met kano’s.

Bij een van de tunneltjes lagen bonte geiten rustig te genieten op en naast de weg, een geit haastte zich naar de kant van de weg, de derde geit lag op zijn gemak midden op de weg. Geen idee waar ze vandaan kwamen.

In de avond rond 20.00 kregen we onverwacht een heuse onweersbui. Na een half uurtje stopten donder en bliksem en hield de regen op.

Op de camping staan heel veel duitsers, vaak in groepen. Overdag gaan velen kano-en of fietsen en wandelen, ’s-Avonds worden er kampvuurtjes gestookt.

Op woensdag zijn we noordwaarts naar Chalon sur Saone gereden. We wilden na Lyon geen tol rijden, maar over de route nationale.

Helaas was er bij een dorpje een omleiding wegens wegwerkzaamheden, de bewegwijzering was kwijt en tomtom wist het ook niet meer, na een uur waren we niks opgeschoten en hebben we onze weg maar weer vervolgd via de tolweg.

In Chalon scheen de zon aan een wolkenloze hemel en was het 20graden.

Op donderdag zijn we verder noordwaarts gegaan, naar Luxemburg. In Luxemburg scheen wel een zonnetje maar was het koud. Dan op vrijdag verder naar Limburg, Veel vakantie verkeer op de weg richting zuiden, op reis vanwege het paasweekend. Door de nieuwe tunnel gereden in Maastricht, nou ja, van Maastricht zie je dus niets meer, maar het schiet wel op.

Zaterdag een feest in Limburg en dan op paaszondag naar huis.