bubbles.reismee.nl

Toledo 2017

Op Dinsdag zijn we vertrokken uit Valencia, het oorspronkelijke doel was een klein plaatsje westelijk van Albacete, maar uiteindelijk zijn we neergestreken in Toledo.

Vanuit Valencia reden we eerst door een groot industriegebied, daarna een heuvelachtig landschap en vervolgens vele kilometers druivenvelden, druiven zover je kon kijken. Vervolgens veel groene velden, olijfbomen en en dan weer druiven.

Een erg dun bevolkt gebied met weinig dorpen. De laatste honderd kilometer naar Toledo was er zelfs geen tankstation. Net op tijd dook er een tankstation op, we moesten nodig tanken.

We reden door het gebied van Don Quichotte, de molens staan er nog.

De camping in Toledo ligt op 3 km van het stadscentrum aan de rivier de Taag.

Een mooie, in dit seizoen, erg rustige camping met voor spanje grote plaatsen en perfect verwarmd sanitair. Er is een leuk restaurant, dat in de week voor de lunch en, helaas alleen in het weekend ook de avonden open is.

Met de bus ben je binnen 10 minuten in het centrum. Fietsen is wat lastig, het centrum ligt hoog op een heuvel, de stad heeft speciaal voor bezoekers een roltrap (6 roltrappen)vanuit de lager gelegen parkeerplaatsen aangelegd.

Het oude centrum, geheel ommuurd met toegangspoorten e bruggen , staat als geheel op de wereld erfgoedlijst en is inderdaad indrukwekkend. Veel oude gebouwen en smalle straatjes; alles is goed opgeknapt en onderhouden.

We zijn met een toeristentreintje door en om de stad gereden, een tour van een uur waarbij er onderweg gestopt werd bij een uitzichtspunt met een geweldig zicht op de stad en de rivier.

Toledo heeft een heel oude mooie kathedraal, ook die hebben we bezocht. We kregen een audiogids mee, een soort tablet met menu’s ; we konden er geen wijs uit.

Er zijn veel toeristen in de stad, vooral japanners.

De volgende daag hebben we de toegangspoorten tot de stad bezocht, vervolgens een moskee uit de 16e eeuw, de beroemdste moskee uit die tijd, helaas is er weinig van overgebleven en vonden wij het gebouw niet zo bijzonder.

Heel de stad bestaat uit mooi gerenoveerde gebouwen, en op alle pleinen zijn terrasjes.

Er zou langs de rivier een fietspad lopen, dus op vrijdag zijn we langs de rivier gaan fietsen, helaas is het pad helemaal geen fietspad, maar een wandelpad met keien en rotsblokken waar je overheen moet klimmen en trappen die je op en af moet. Wel een mooi uitzicht op de diverse bruggen en de rivier. Onderweg kwamen we een schoolklas tegen, alle kinderen wilden bubbles aaien, alsof ze nog nooit een hond hadden gezien. Bubbles vond al dat geaai wat veel van het goede.

Uiteindelijk kwamen we via het pad en een flinke klim weer in de oude stad uit.

Zaterdag begon zonnig, maar in de namiddag raakte het steeds meer bewolkt en zakte de temperatuur. We zijn nog even naar de stad gefietst. Het was er erg druk, veel toeristen en vooral veel tieners in de stad. Enkele groepen Japanners met reisleider werden rondgeleid.

We liepen een klein straatje in en belandden bij een “foodmarket”; een groot gebouw. Eenmaal binnen bleek heel het gebouw te bestaan uit restaurantjes, elke etage had zijn eigen specialiteit.

De weersvooruitzichten na zondag zijn slecht, dus tijd om morgen verder te reizen.