bubbles.reismee.nl

Valencia 2017

Woensdagavond laat is het weer gaan regenen, heel de nacht regen en wind. Donderdag heeft het heel de ochtend geregend, net voor Pau stopte de regen en kwam de zon, de temperatuur schoot gelijk omhoog. Aan de voet van de pyreneeën was het rond de middag 19 graden, veel bomen staan in bloei.

De weg van Pau naar het Spaanse Zaragoza loopt over de col de Somport in de pyreneeën.

De weg ernaartoe loopt door kleine dorpjes en is op veel plaatsen best smal.

Je kunt ook door een tunnel naar Spanje, maar wij hadden gekozen voor de route over de col.

De weg was smal en steeg flink, we zaten al snel in een besneeuwd landschap. Op het hoogste punt is een skigebied, daar was het behoorlijk druk, we konden geen parkeerplaats vinden en zijn toen maar verder gereden naar Jaca. Jaca is een klein oud stadje ong. 50 km ten noorden van Huesca. Er is een oude kathedraal en een oud, stervormig gebouwd fort, helaas beiden gesloten tussen 13.00 en 16.00 .In Jaca op een terras geluncht en even door de mooie oude straatjes gelopen. Daarna doorgereden naar Zaragoza, Onderweg zagen we nog een vlucht ooievaars vliegen, op weg naar het noorden?, we hebben daar nog tot 18.00 in de zon gezeten.

Vrijdag ochtend was het fris en waaide een harde wind, we zijn met de bus naar het centrum van Zaragoza gegaan.

Net als vorig jaar liepen er mannen met bloemen op een stok door de stad, ze bleven soms staan om te zingen. Vast iets religieus, maar we weten nog steeds niet wat het betekent. Ergens in een straat zat een man “zonder hoofd” te bedelen. Best een origineel idee, maar er waren weinig mensen die hem een muntje gaven.

We hebben door de straatjes gedwaald en in een lekker zonnetje op een terrasje gezeten.

Terug op de camping betrok de lucht en vanaf 18.00 regende het flink.

In de nacht van vrijdag op zaterdag stopte de regen rond drie uur ’s-nachts, zaterdagochtend scheen een stralende zon, er stond een straffe wind en het was koud. Na het ontbijt naar Valencia gereden. In de verte zagen we besneeuwde bergtoppen, maar in Valencia scheen de zon, de temperatuur haalde met moeite 13 graden door een harde koude wind.

In Valencia zijn weer de Fallas, een wekenlang durend feest met elke middag vuurwerk en muziek. De afsluiting is op 19 maart. Op zondagmiddag was het dan ook heel erg druk in de stad, overvolle terrassen en her en der groepjes muzikanten. Toen we terugliepen naar de Metro kwamen we langs een betonnen schutting die beschilderd werd door diverse mensen(kunstenaars?), er waren heel mooie schilderingen bij.

Vanwege het droge weer en de straffe wind die er stond op zondag maar de was gedaan, alles was na enkele uren droog en kon weer in de kast.

Op maandag 6 maart was het erg zonnig en 26 graden. We zijn op de fiets naar het naburige dorp gegaan voor levensmiddelen. Het dorpje heeft een heel klein oud centrum met smalle straatjes en wat oude gebouwen, zelfs een kasteel. Er is een erg grote langgerekte parkeerplaats. Die parkeerplaats lijkt in een oude rivierbedding te liggen. Er staat een bord bij dat je er niet mag parkeren bij hevige regenval.

Het camperpark was erg vol tijdens het weekend, maar op maandag is het niet druk en erg rustig. We hebben ’s-Middags in de zon gezeten met onze tijdelijke duitse buren uit Kassel, zij zijn op weg naar huis na drie maanden zuid spanje.