bubbles.reismee.nl

langzaamaan naar huis

Op 9 sept. zijn we vanuit Punta Sablioni bij Venetie naar het Gardameer gereden.

We kwamen terecht op een kleine camping bij een plantenkwekerij. Een mooie camping, met ruime plaatsen en mooi sanitair. Helaas was er bijna geen schaduw en bestond de ondergrond helemaal uit witte grind. We werden allervriendelijkst ontvangen, in het italiaans.

We fietsten in de middag naar het gardameer, maar het meer was bijna niet te bereiken. Grote stukken oever behoren bij campings of zijn privebezit. Er ligt een enorme camping aan de waterkant die veel geluid produceerde.

Het was onze plek niet en dus reden we op zaterdag naar het 60 km westelijker gelegen Iseomeer. We kozen voor een camping aan dat meer. Daar aangekomen was de camping helemaal vol, geen plek. Maar we kregen een kop koffie aangeboden en ondertussen belde de receptie naar de buurcamping of daar  nog plek was. Dat bellen lukte niet en uiteindelijk mochten we op een pad blijven staan in afwachting van een plek die vrijkwam. De camping heeft overal een mooi uitzicht op het meer en een mooi terras met zicht op het meer en de achtergelegen bergen.

In de middag fietsten we naar het naastgelegen dorp: Iseo. Het is een heel erg oud dorp met smalle straatjes. Er was een feest  die avond; er stonden op drie plaatsen in het dorp podia met muziek.

Er is een heel erg oud kerkje uit de 12e eeuw. De buitenkant is erg beschadigd, maar de binnenkant is erg mooi beschilderd. Naast het kerkje ligt een kapelletje dat gerestaureerd moet worden. In een gedeelte van het gebouwtje is de wand afgebladderd en daaronder komen prachtige muurschilderingen tevoorschijn.

Verder fietsend kwamen we bij nog een kapel, tenminste dat dachten wij. De deur stond open, dus ik ging voorzichtig naar binnen. Bleek ik in een klooster terecht gekomen te zijn. Een bijzonder vriendelijke en enthousiaste zuster-portier spreekt me aan in het italiaans. Ik begrijp uit haar verhaal dat ze me graag wil rondleiden door het klooster, met enige moeite maak ik haar duidelijk dat man en hond buiten staan te wachten en dat een rondleiding nu even niet gelegen komt. Ze lijkt me te begrijpen.

In de nacht van zaterdag op zondag heeft het even geonweerd, bubbles werd er onrustig van. Op zondagmorgen kregen we een echt plekje op de camping, met mooi uitzicht op het meer.

Als we gaan fietsen langs het meer wordt het snel bewolkt, het rommelt in de verte en we keren terug naar de camping. We hebben een fietspad gevolgd, maar na het volgende dorp hield het fietspad zomaar opeens op.

We hebben een zwitsers wegenvignet overgenomen van nederlanders op deze camping,  kosten 10 euro. Het vignet is geldig tot jan. 2017. Als we dit vignet aan de grens moeten kopen kost het 40 euro.

Op maandagmorgen 12 sept. begint de dag weer stralend en we besluiten een stukje westwaarts langs het meer te fietsen, Een aantal kilometers fietspad en dan opeens houdt het fietspad op en moet je langs een drukke rijksweg fietsen. We keren om en gaan wat drinken op een terrasje in het dorp. Het is er bijzonder rustig.

In de avond drinken we gezellig een glaasje wijn met een schots stel.

Op dinsdagmorgen zijn de broodjes voor het ontbijt gratis. Door personeelsgebrek op de camping is er niemand om de broodjes te verkopen.

We vertrekken voor negen uur van de camping en rijden richting Zwitserland. Rond Milaan is het erg druk en staan we een paar maal in de file.

Bij de Zwitserse grens rijdt het verkeer ook langzaam, maar iedereen mag doorrijden.

We rijden zonder problemen door Zwitserland en hebben weer heel even vertraging aan de zwitsers-franse grens. Er staan veel grensbeambten, maar de meeste auto’s mogen gewoon doorrijden.

Om half vijf melden we ons op een camping in Obernai, de camping is erg goed bezet; we krijgen het voorlaatste vrije camperplekje.

We waren in oktober ook al een paar dagen in Obernai,  toen was het erg koud en was er weinig te doen in het dorp. Nu zijn er toeristen en mooie terrassen. Overal hangen geraniums. Het ziet er allemaal gezellig uit.

Op donderdag was er markt in het dorp, best veel stalletjes verdeeld over 2 pleinen en enkele straten. Het was er gezellig druk.

Vrijdagochtend 16 sept. zijn we vanuit Obernai naar huis gereden. De reis ging voorspoedig en tegen de avond waren we thuis.

Wim

Goede reis naar huis, tot maandag!!