bubbles.reismee.nl

Venetie

Na een frisse  buiige dag op maandag, begon de dinsdag goed, maar rond de middag viel er een bui en daarna stak een flinke wind op. Het bleef bewolkt. Er maar een poets en opruimdag van gemaakt, ook dat is af en toe nodig.

Als afsluiting gingen we eten in het restaurant bij het hotel. Daar konden we voor 15 euro deelnemen aan het dinerbuffet voor de hotelgasten. (Er zijn maar weinig a la cartegasten.) Een uitgebreid en goed verzorgd buffet. Er zijn opvallend veel Belgen. Het blijkt dat er elke week een busreis gaat naar de Sloveense en Kroatische kust vanuit Belgie.  De nederlanders hier zijn makkelijk op 1 hand te tellen en staan allemaal op de camping.

Een nieuw wegenvignet gehaald bij het dichtstbijzijnde tankstation. Het vorige was verlopen en zonder vignet kun je het land niet uit, je rijdt nl altijd wel een stuk autoweg en er wordt veel gecontroleerd.

Op woensdag morgen doen we eerst boodschappen in de Spar supermarkt en rijden dan naar Italie. Het enige wat we aan de grensovergang Slovenie/Italie zien is een bordje “don’t stop” en vervolgens “Welkom in Italie”. De weg loopt door zeer bergachtig gebied met een grote boog om Triest heen. Het is erg druk op de weg met vrachtwagens, vooral veel Oosteuropeesche vrachtwagens.

We verlaten de autoweg ruim voor Venetie en rijden naar een landtong ten zuiden van Venetie. We komen op de 2 baans weg heel erg veel duitsers tegen. Het gebied is blijkbaar erg geliefd bij Duitsers als zomerbestemming. Er liggen dan ook heel veel campings op de landtong. Volgens een bordje liggen er minstens 30 campings. Na 50 km zijn we op het puntje van de landtong, Punta Sablioni en hier ligt onz bestemming: een heel erg mooie goed verzorgde kleine camoing met veel schaduw.

Later op de dag lopen we naar de 200 meter van de camping vandaan gelegen ferryhaven. We kopen een 24 uurs ticket voor het openbaar vervoer van Venetie en gaan met de waterbus naar Venetie. Na 35 minuten staan we in het centrum van Venetie. Het is er verschrikkelijk druk met toeristen. We lopen een eind, gaan naar het San Marcoplein. Daar zijn terrasjes met life muziek. Een Strijkkwartet bij elk terras.

Een cappucino op dit plein kost 11 euro vertelt een duitse vrouw, dus we houden het bij kijken, er is wel heel veel volk op het plein.

Overal in de straatjes zitten stickers op de grond die wijzen naar een toilet, het toilet hebben we echter nooit gevonden.

Later drinken we wat aan de waterkant in de buurt van het waterbusstation. We betalen 12 euro voor een glas bier en een glas wijn; de glazen zijn bepaald niet schoon en het toilet is uitermate smerig. Gelukkig waren we al niet van plan daar te eten, wie weet hoe de keuken eruit ziet.

Om negen uur in de avond weer terug met de waterbus.

Vanmorgen zijn we weer met de waterbus naar Venetie gegaan. Het is weer heel erg druk in het centrum. We hebben een andere waterbus genomen die een rondje door de stad maakt, door het Grand Canal; je komt langs heel erg veel heel mooie oude gebouwen, een aantal gebouwen ziet er verwaarloosd uit en is toe aan onderhoud. Overal zijn “bushaltes”.

Veel gebouwen hebben een prachtige gevel, achter de gevel ligt vaak een gewoon stenen gebouw. Er zijn heel veel smalle waterweggetjes die druk bevaren worden door watertaxi’s en hier en daar gondels. Een gondelrit kost tussen de 80 en 100 euro. Er liggen heel veel gondels die niks te doen hebben.

Overal staan mobiele souvenirwinkeltjes, ze verkopen allemaal hetzelfde.  Ook zijn er veel winkeltjes in de gebouwen, dure merkkleding, maar ook dure venetiaanse maskers.

Voor elke gebouw dat bezichtigd kan worden staat een lange rij voor de ingang.

Het San Marcoplein is ook overdag druk, levendig en gezellig. De San Marco kathedraal bezoeken lukt niet: de file voor de ingang is te lang.

We lopen door smalle straatjes en over bruggetjes, uiteindelijk eten we een hapje in een achterafstraatje. Koffie en een pizzarette zijn betaalbaar. De jonge ober danst en springt rond, is aldoor in beweging, maar ook vergeetachtig. Het toilet is superoud, maar wel schoon. Op het terrasje ontmoeten we Australiers die een week in Venetie verblijven en dan 5 dagen per fiets door Italie gaan trekken.

Als we de waterbus terug nemen is die overvol: een grote groep duitse tieners heeft Venetie bezocht. Ze verblijven blijkbaar met school op een camping bij Punta Sablioni. Ze hebben allemaal een polsbandje van een bepaalde camping.

Terug op de camping drinken we lekker rustig in de schaduw een biertje; Venetie was heel erg druk, heel erg duur, heel erg kitscherig, maar ook mooi.