bubbles.reismee.nl

Slovenie

Zondagavond hebben we met de buren gekletst tot 1 uur. Zij blijven nog een dag, wij gaan verder.

Om 7 uur beieren de klokken van het stift weer 5 minuten, klaar met slapen dus.

Buiten zie ik een zwarte eekhoorn met witte bef over de camping lopen. Het diertje zoekt blijkbaar eten tussen de caravans en campers.

Bij vertrek vanuit Wenen is ons doel Maribor in Slovenie. Maar onderweg besluiten we in Graz te gaan overnachten.

Het is niet echt druk op de weg naar het zuiden, wel veel vrachtwagens uit de diverse (voormalige) oostbloklanden.

We zijn rond 12.30 op een mooie camping in een voorstad van Graz. De camping ligt naast een enorm natuurzwembad. Het is zonnig en 30 graden.

Langzaam aan raakt het bewolkt, toch besluiten we de bus naar het centrum te nemen, 24 uurs kaartje, geldig voor alle openbaar vervoer voor 5 euro. In het centrum aangekomen is het inmiddels zwaar bewolkt en rommelt het in de verte. We nemen de tram naar de klokkentoren, denken we, maar na een paar haltes ontdekken we dat we de verkeerde kant opgaan. Uitstappen en de tram terug nemen dus. Inmiddels regent het. We bezoeken wel de klokkentoren en het grote plein met het “Rathaus”. Het regent inmiddels flink en we nemen de bus terug naar de camping.

Dinsdag 30 aug: Het heeft geregend tot diep in de nacht, maar om 07.00 uur schijnt de zon weer e beieren de klokken van het kerkje in de buurt.

Na het ontbijt rijden we richting Slovenie.

Het is best druk op de autoweg, die door een mooi heuvelachtig landschap loopt. Op veel velden liggen de pompoenen te drogen. Bij het laatste bezinestation voor de grens koop ik een wegenvignet voor Slovenie. Het kost 15 euro voor 1 week.

Rond het middaguur komen we aan op een heel mooie, goed onderhouden camping bij Maribor. De eigenaar geeft ons bij aankomst een plattegrond van het centrum van Maribor en de dienstregeling van de bus. Er zijn heel veel fietsroutes rond Maribor.

De camping ligt maar 5 km van het centrum, dus we zijn per fiets naar het centrum van Maribor gegaan.

Dat ging prima, over een mooi fietspad. Bij kruisingen stoppen auto’s netjes voor fietsers.

Maribor heeft een heel klein historisch centrum, met natuurlijk een kerk, nog wat andere oude gebouwen en wat leuke terrasjes. Veel gebouwen zijn slecht onderhouden en er zijn weinig toeristen.

Op een terras bestelden we een halve liter bier en een glas witte wijn. De witte wijn , 100 cc, werd vergezeld van een glaasje water en een karaf water. Heel apart.

Op de camping staan veel mensen op doorreis voor 1 nacht, o.a. 2 Hongaren en een aantal mensen met tenten.

In Maribor hebben ze veel rotondes, turborotondes; maar vaak is bij zo’n rotonde het wegenstelsel eromheen niet op orde zodat weer delen van de turborotonde zijn afgesloten.

De camping in Maribor wordt veel gebruikt als overnachting op doorreis. Dat is te merken, om zeven uur in de morgen vertrekt de eerste camper, om 7 uur beginnen de klokken in het nabijgelegen dorp te beieren, en af en toe blaffen er honden.

Op 31 augustus zijn we naar Ljubljana gereden, een heuvelachtig landschap met goed onderhouden akkers en huizen. Veel bossen ook. We rijden door diverse tunnels en zijn rond het middaguur in Ljubljana; een camperpark behorend bij een hotel/restaurant. De receptioniste geeft met veel enthousiasme info over haar stad en even later gaan we op de fiets naar het centrum.

Er zijn fietspaden, maar die lijken gemaakt op brede trottoirs. Wordt heet trottoir te smal, dan houdt ook zomaar het fietspad op. Op de weg staat dan ook nog een bord “verboden voor fietsers”. Er is echter niemand die zich daardoor laat afleiden; zolang er een trottoir is kun je fietsen! Veel Slovenen verplaatsen zich n.l per fiets. Soms is er maar aan een kant van de weg een fietspad, dan fietst iedereen dus links, omdat het fietspad in de aangegeven richting tegen de straatrand ligt.

We zijn gaan eten bij het restaurant bij het camperpark, mixed grill voor 2 personen, de hoeveelheid vlees was toereikend voor 4 personen.

Op het camperpark staan ook 2 tentjes, heel apart omdat het park een veredelde betonnen parkeerplaats is. De tentjes worden bewoond door 4 Zuid-Amerikaanse dames die een wereldreis maken. Ze rijden op dit moment in een gehuurd frans busje en bezoeken de Europeesche hoofdsteden per tent. Ze hebben voordat ze in Europa arriveerden per camper door Australie gereisd en in hostels overnacht in Azie. Ze willen ook nog naar Scandinavie en Rusland voor 1 november.

Onze buren op de camperplaats is een jong stel met een zes maanden oude baby. Het kind huilt erg veel en bubbles wordt daar onrustig van. Ze wil er steeds heen. Ze denkt waarschijnlijk dat het Robyn is.

Op 1 september zijn we in de ochtend weer naar Ljubljana centrum gefietst. Met een kabelbaan naar de burcht van Ljubljana. Vanuit de burcht heb je een mooi uitzicht over de stad. Er is in de burcht ook nog een oude gevangenis, donkere hokjes. Er is ook een buiten gevangenis. Grote kuilen zonder dak of deur.

Vandaag is de eerste schooldag in Slovenie, in de stad lopen heel veel tieners die beschilderd zijn met viltstiften, later komen er ook spuitbussen met allerlei kleuren verf aan te pas.

Om negen uur vanavond begon het plotseling flink te waaien en 5 minuten later werden we getrakteerd op een flink onweer met veel regen.