bubbles.reismee.nl

Wenen

We hebben goed geslapen op de parkeerplaats in Cesky Krumlov, heel erg rustige plek.

Op donderdagmorgen zijn we vanuit Cesky Krumlov naar Wenen gereden. Je ziet meteen verschil in landschap als je oostenrij inrijdt; de stijl van de huizen is wat anders, alles is beter onderhouden.

We rijden langs de Donau, het is niet druk op de weg. Langs de Donau loopt ook een fietspad. Het fietspad loopt van Passau naar Wenen en we zien heel wat fietsers op die route. Voor de rest lijkt het seizoen over, ook hotelletjes zien er rustig uit en er zit bijna nergens iemand op de terrassen.

Aangekomen op de camping noordelijk van Wenen is het seizoen helemaal niet over, we krijgen weliswaar een plek, maar de camping staat nagenoeg vol. De plekken zijn vrij klein en de prijs per vierkante meter is erg hoog, maar alla, we staan bij Wenen.

We staan luifel tegen luifel met een ander nederlands stel, die zijn dezelfde dag aangekomen.

Er zijn erg veel nederlandse kampeerders, veel duitsers en oostenrijkers, en een enkeling uit een ander land.

Op vrijdag bezoeken we het stadje waar de camping ligt. Klosterneuburg heeft een Stift; een groot terrein met gebouwen en een heel mooie kerk. De klokken van die kerk beieren meermaaldaags,  op zondagmorgen zelfs ruim een kwartier.

Op zaterdag zijn we met de trein naar Wenen gegaan. Je koopt een 24uurs openbaar vervoerkaart voor Wenen en je kunt gedurende 24 uur met tram, bus en Metro door de stad reizen voor minder dan 8 euro.

Wenen is groot, het was er erg druk, de gebouwen zijn groot en er zijn heel veel mooie gebouwen. We hebben de Hofburg en andere belangrijke gebouwen bezocht, bij het prachtige raadhuis was een filmfestival en in het park stonden allemaal stalletjes met bier, wijn en eten. Dat eten bestond voornamelijk uit iets met “wurst”.

We hebben met de tram nog een rondje rond het centrum gereden, om nog meer mooie plekken te zien.

Op de Karlsplatz uiteindelijk de metro terug naar Heiligenstadt genomen en van daaruit nog 10 minuten met de trein naar de camping. De camping ligt 100m van het station.

Schonbrunn hebben we overgeslagen, dat moet maar wachten tot een andere keer.

Vandaag 28 augustus hebben we uitgeslapen en daarna langs de Donau gefietst. Heel mooi fietspad, veel lokale bevolking lag op de strandjes aan de donau en hier en daar is een restaurantje. Er liggen ook een soort volkstuinen met prive vakantiehuizen langs de donau, het zijn complete vakantieparkjes.