bubbles.reismee.nl

Praag deel 2 en Cesky Krumlov

23 augustus

We hoorden gisteren dat het vreemde optreden zondag van nep-arabieren op het centrumplein in Praag een actie tegen moslims was van een nationalistische partij . De paniek die ze veroorzaakt hebben heeft ook enkele gewonden veroorzaakt.

Om 10.00  in de ochtend was de camping bijna leeg, gisteravond stond ie weer vol, vooral veel Italianen. Een Argentijns gezin met een Italiaanse huurcamper en een Nieuw-Zeelands gezin met een Duitse huurcamper zijn wel heel bijzondere kampeergasten.

Het is nog altijd bijzonder druk in de stad, dus gisteren eerst naar de ÿellow market”, een aziatische markt op een groot terrein met rechte straten met rijen huizen, een kazerneachtig terrein. De markt stelde weinig voor, wel waren er in de gebouwen 3 lidl/aldi achtige supermarkten. Daarna naar een groot park met een erg oude kerk en begraafplaats in het zuiden van Praag geweest, daar was het rustig. De begraafplaats was heel bijzonder, ommuurd met een zuilengalerij. In de zuilengalerij waren familiegraven, allen versierd met bijzondere beelden en/of beeltenissen. Ook de andere graven hadden soms heel bijzondere grafmonumenten. In sommige graven liggen wel 15 personen van eenzelfde (soms bekende tsjechische) familie begraven. De recentste datum van een bijgezette overledene was van 2016. De kerk was helemaal beschilderd, erg mooi om te zien.

Vandaag een klooster uit de 13e eeuw bezocht, jammer genoeg bestond het gebouw uit kale ruimtes. In een ruimte lag een grafsteen van begin 13e eeuw.

Daarna naar de Havelski markt, ook die viel tegen, een beetje fruit en groenten en heel veel souvenirkraampjes.

Dicht bij de camping ligt de dierentuin van Praag en een kasteel. Het kasteel heeft een grote tuin met goed onderhouden, in model geschoren hagen. De dierentuin hebben we niet bezocht.

Toen we terugfietsten naar de camping kwamen we een stelletje tegen dat op zoek was naar buskaartjes, het waren Russen. We hadden zelf een dagticket dat we de rest van de dag niet meer gebruikten, dat dus maar aan het stelletje gegeven.

24 augustus zijn we voor tienen de camping af, we rijden Praag uit door de 9 km lange tunnel waardoor we ook op de heenweg hebben gereden, echter nu volgen er nog meer lange tunnels, tot we zuidelijk van Praag rijden. Je kunt dus blijkbaar helemaal onder de stad door rijden.

Het landschap is heuvelachtiger dan in nederland, met hier en daar een dorpje en weer veel landbouw en meerdere meren.

Rond de middag arriveren we in Cesky Krumlov, een zeer toeristich plaatsje dat in een rivierbocht ligt.

We rijden naar een camping, maar daar staat slechts een kampeerder en de receptie is gesloten. We besluiten bij het dorp zelf te parkeren en dan later op de dag naar de camping te gaan.

We parkeren dicht bij het centrum op een parkeerplaats waar de bustoeristen worden in en uitgeladen.

De parkeerplek is achter de bus parkeerplaats en ligt in een wat parkachtige omgeving. De beheerder van de parkeerplaats vraagt of we blijven overnachten, we besluiten inderdaad om hier ook te overnachten, het is een mooie plek, en na 8 uur in de avond komen er geen bussen meer; kosten 12 euro voor 24 uur.

Je krijgt een kwitantie die voor het raam moet hangen.

Het stadje past helemaal in de plaatjesboeken van Anton Pieck. Er is een erg groot en mooi kasteel met veel schilderingen en binnenplaatsen.

’s-Avonds willen we op een terras aan het water eten, het gedrag van de obers was erg vreemd. We kregen geen antwoord op vragen en werden gewoon genegeerd, ze waren met iets anders bezig. Na een kwartiertje zijn we maar weggegaan en hebben ergens anders gegeten.

We staan met zijn 12-en op de parkeerplaats om te overnachten. Net als in Praag zijn ook hier de italianen in de meerderheid.

Els Bogers

Ik geniet van jullie verhalen wij hadden ook naar Praag willen gaan maar toen moest Lyon geopereerd worden
Nog een hele fijne vakantie gr. Els Bogers

Wim.

Bedankt, we zijn weer op de hoogte van jullie wel en wee, hier is het nog steeds prachtig weer.
Gr. Annie en Wim.

GODELIVE Van Dommelen

Weer lekker genoten van jullie verslagen!!
Dankjewel.

Even weer thuis en dan nieuwe vakantie plannen?
Groetjes Godelive