bubbles.reismee.nl

Praag

18 augustus 2016

Vanuit Schillingsfurst aan de romantische strasse zijn we naar Karlovy Vary gereden. Tom Tom stuurde ons na Neurenberg door allerlei binnenwegen richting Tsjechische grens.

Een mooie rustige route door heuvelachtig, merendeels bebost gebied.

Bij de Tjechische grens een wegenvignet gekocht, voor 10 dagen 12 euro betaald.

Meteen na de grensovergang was een permanente, heel erg grote Aziatische markt.

Helaas konden we geen parkeerplaats vinden, dus onze weg maar vervolgd naar een camping dicht bij Karlovy Vary. Een groot grasveld en een mooi en goed onderhouden sanitairgebouw. Weinig gasten op de camping, tegen de avond zijn we met 12 kampeermiddelen, nederlanders en duitsers.

Het dorpje waar de camping ligt heeft geen winkels, alleen een bakker.

19 augustus

Vanmorgen om 10.00 draaiden we een parkeerplaats bij een groot busstation op in Karlovy Vary; Parkeren kost 4 euro voor 24 uur, we mogen tot morgen blijven zegt de jongeman bij de kassa.

Dat gaan we niet doen, we bezoeken het stadje. Eerst naar de tourist info voor een plattegrond en daarna Tsjechische kronen pinnen. Toen we de camping in euro’s betaalden was de koers wel heel erg ongunstig.

Karlovy Vary is van oudsher een kuuroord met bronnen. Er staan heel erg veel oude gebouwen, niet altijd even goed onderhouden. Toch is het een gezellig stadje met een lang gerekt centrum, veel terrasjes en winkeltjes. Heel veel kitsch in de winkeltjes. Rond de middag drinken we koffie op een terras en betalen west-europeesche prijzen.

Om 13.00 rijden we richting Praag. De weg is merendeels 2 baans en voert ons door een stukje bosgebied en veel landbouwgebied. Er wordt veel graan geoogst op dit moment.

Hier en daar een dorpje.

Na 2 uur rijden bereiken we Praag, we duiken een  9 kilometer lange tunnel in en als die eindigt zijn we maar enkele honderden meters verwijderd van de beoogde camping.

Helaas vertelt de receptionist dat de camping vol is, dus moeten we op zoek naar een andere camping, er liggen er 7 in dezelfde straat.

Als we weg willen rijden, komt de receptionist en zegt dat hij misschien toch een plekje heeft waar we in passen. Inderdaad, we passen precies in dat plekje, geen centimeter over, maar we staan. Morgen gaan er campers weg en dan kunnen we naar een grotere plek verhuizen. Het is een heel kleine camping, minder dan 20 plaatsen, maar met prima sanitair, dicht bij het centrum van Praag, en erg vriendelijk en behulpzaam beheer. De camping heeft een publiek keukendeel: aanrecht met wasbak, waterkoker, magnetron, afwasborstel en afwasmiddel  en een wasmachine. Zelfs internet werkt vlekkeloos; dat was de voorgaande dagen wel anders.

Op 20 augustus waren we om 10 uur al verhuisd naar een grotere plek, en om 12.00 staat het campingkje weer vol. Hoogseizoen!

Dat het hoogseizoen is zien we ook in het centrum van Praag. Het is er heel erg druk, op sommige plaatsen kun je over de koppen lopen.

Overal zijn terrasjes en ook die zijn goed bezet.

We bezoeken een kerk, beklimmen een toren , lopen over de Karelsbrug(de oudste brug van Praag), op die brug zijn allerlei straatartiesten actief, je kunt er ook souvenirs kopen of een tekening van jezelf laten maken. We drinken ergens koffie en bij het afrekenen heeft de ober maar vast de fooi opgeteld bij het te betalen bedrag.

We nemen de verkeerde tram en staan halverwege op straat, gelukkig komt 5 minuten later de goede tram voorbij en 10 minuten later staan we uitgeteld op de camping.

21 augustus 2016

We staan onder een appelboom en af en toe valt er een appel op de camper; bubbles schrikt er elke keer van.

Heel de nacht heeft het geregend, tegen de middag klaarde het een beetje op.

We hebben vandaag eerst de joodse wijk bezocht, daarna het grote plein in Praag, heel erg druk. Eerst naar het astronomisch uurwerk. Elk uur draaien de 12 apostelen voorbij. Het gebeuren is in enkele minuten voorbij en de apostelen zijn erg kleine poppetjes. Opeens hoorden we enkele knallen, de mensen in het parkje bij het grote plein begonnen in paniek te rennen.

Er werd echter op het plein een show opgevoerd door arabische mannen met geweren en een zwarte vlag met witte tekst, De mannen kwamen  in een Jeep, de kameel was ook aanwezig. Daarna riep een van de mannen iets, alles in het Tsjechisch, we hebben geen idee waar het over ging, maar we vonden het wel een vreemd optreden in deze woelige tijd.

Er zijn veel terrasjes en heel veel oude gebouwen in het centrum van Praag. Rond het plein vragen de restaurants west europeesche prijzen, in de wat rustigere straatjes kun je heel wat goedkoper terecht.

Vreemd genoeg, geven de obers je gelijk een tafeltje bij aankomst, daarna wordt het wachten, soms lang wachten voor iemand verschijnt om je bestelling op te nemen. Ook de rekening liet erg lang op zich wachten.

Rondom een ander pleintje in de stad stonden allemaal tuinhuisjes, met in de midden statafels. In de tuinhuisjes werd eten klaargemaakt; meerdere soorten worst, een beetje groenten, gekookte, gebakken aardappels, gegrilde kipspiezen. In een tuinhuisje werd bier en fris verkocht. Er stonden veel mensen te eten.

Opvallend is ook dat er erg veel toiletten voor de stadsbezoekers zijn, meestal kosten ze wel wat, maar de toiletten zijn tot nog toe altijd erg schoon.