bubbles.reismee.nl

Meteora

Op maandagmorgen met de bus naar het grootste klooster van Meteora gegaan, de bus stopt voor de camping en de rit kost 1,60 euro per persoon, de chauffeur verkoopt geen buskaartje, daarvoor is een kaartjesverkoopster aanwezig in de bus. De rit duurt minder dan een half uur en de ticketverkoopster zegt dat de bus om de 2 uur terug gaat en ook vertrekt vanaf een 100 meter lager gelegen klooster.

We bezoeken eerst het grootste klooster. Om het klooster te bereiken moet je heel veel trappen op, daarna entree betalen en de dames moeten een rok aantrekken. Zonder rok geen toegang, zo nodig kun je bij de ingang een rok lenen.

Het is een zeer indrukwekkend klooster met een oude keuken, een kapel en een groot museum, dat alles voor 3 euro te bezichtigen. De kapel is rijk beschilderd met religieuze taferelen en heiligen en heeft een even rijk beschilderd voorportaal, foto’s maken is verboden. Daarna te voet naar klooster 2, Nog meer trappen om het klooster te bereiken. Het klooster wordt gerenoveerd en nu is alleen de kapel te bezoeken. Normaal gesproken kun je na het bezoek het klooster verlaten door naar beneden te zakken in een bakje aan een touw, maar door de renovatie werkzaamheden moeten we weer via de trappen naar beneden.

Het was erg druk met bussen gevuld met toeristen, Polen, Roemen, Bulgaren en Grieken. We kwamen zelfs een Australisch echtpaar tegen.

Om kwart over twee was de bus nog niet geweest, dus maar bij het snackstalletje gevraagd of we de bus gemist hadden. Volgens de jongen in het stalletje stopte de bus alleen bij het grootste klooster en ging de volgende bus om 16.00.

We zijn op zoek gegaan naar een taxi want 10 km terug lopen naar de camping vonden wij wat ver. Gelukkig kwamen we gelijk een lege taxi tegen die ons terug bracht naar de camping. Onderweg vroeg de taxichauffeur waar we vandaan kwamen, en toen we zeiden “Nederland”, zei hij “Dijsselbloem”.

Er groeien hier langs de weg overal mini-cyclaampjes, heel mooi om te zien.

Op de camping was inmiddels een duitse shoolklas met tentjes aangekomen, sommigenhadden geen tentje, alleen een klamboe. De temperatuur in de nacht is echter maar 15 graden.

Op dinsdag is de duitse schoolklas weer vertrokken, wij hadden een rustdag, dwz vuil water afvoeren, schoon water bijvullen, een wasje gedaan, de camper schoon gemaakt en zomerkleding in de bakken gelegd en de winterkleding in de kastjes gelegd. Vanaf woensdag wordt er veel regen voorspeld en op zaterdagavond varen we over naar Ancona: bye bye zomerkleding.

’s-Avonds zijn we in het gezellige buurdorpje Kalambaka gaan eten op een terras. De ober sprak 2 woorden nederlands en vertelde vaker in Noord Holland te zijn geweest. Zijn vrouw is Nederlandse.

’s-Avonds arriveerde er nog een zweedse camper op de camping, hij is op weg om ergens in Griekenland of Turkije te overwinteren.

Op Woensdag zijn we via alweer een mooie bergroute en zeker 20 km tunnels in de autoweg, naar de Platania aan de westkust gereden, 10 km ten zuiden van de haven van Igoumenitsa. Op de weg zien we regelmatig een dode hond, dode kat, overreden egel en vanmorgen een dode vos liggen. Een kleine camping aan het water is ons doel. Al we op de camping aankomen begint het te onweren en krijgen we een hoosbui met grote hagelstenen. Heel de camping staat blank. Na een uurtje kwam de zon weer tevoorschijn. Op deze kleine camping staan 6 duitsers, allen op weg naar huis na een langere of kortere rondreis. Vanavond hebben alle campingbewoners gegeten in het campingrestaurant, een knappe prestatie van het restaurant om alle kampeerders binnen te krijgen; het eten was inderdaad heerlijk. Daarna breekt weer een enorme onweersbui met hagel los, het bliksemt, regent, hagelt en dondert aan alle kanten, bubbles laat zich door dit natuurgeweld niet afleiden van het botje waaraan ze knaagt.

We blijven op deze camping tot deferry vertrekt op zaterdagavond.