bubbles.reismee.nl

Stukje Griekenland

Alexandroupolis is een leuk stadje met een klein centrum, een boulevard aan het strand en een kleine haven, het centrum is ook voorzien van een fietspad.. Er zijn heel erg veel cafeetjes met terrassen die op vrijdagochtend druk bezocht werden. Je kunt er niets eten, alleen koffie en fris drinken met wat zoetigheid. Rond de middag wilden we graag een tostie of iets kleins eten, maar dat was nergens mogelijk; de restaurantjes aan de boulevard serveerden alleen volledige maaltijden, bij voorkeur met vis. Uiteindelijk vonden we een pizzeria die een “clubsandwich” met frites had, wel zelfbediening. Toen we ook nog een kop koffie wilden drinken was dat niet mogelijk. Volgens het meisje waren ze een pizzeria en hadden ze dus geen koffie.

Het stadje heeft een stuk of vijf kerken, eentje was open, de kathedraal, en die hebben we bezocht. Een hele mooie Grieks katholieke kerk met veel schilderingen op de wanden en het plafond. Bij de ingang van elke kerk staat een kapelletje waarin mensen kaarsen opsteken.

Op de camping is inmiddels ook de engelse georganiseerde groep aangekomen.

Ook op deze camping lopen verlaten honden en katten, ze zijn allemaal heel erg lief en willen graag eten en aandacht. In de stad stonden overal bakjes water voor de verlaten honden.

Op zaterdag zijn we naar Vergina gereden, ruim 370 kilometer. Weinig verkeer op de autoweg, tol moet cash betaald worden en toen we gingen tanken moest ook de diesel contant betaald worden. Het tankstation leek zonder brandstof te zitten, werd na ons bezoek gesloten. Even later kwam er een grote tankwagen brandstof brengen.

De bedrijfsgebouwen van de boeren liggen hier niet bij het woonhuis, de meeste bedrijfsgebouwen zijn schuurtjes van golfplaten.

We zien hier ook weer meer kuddes geiten en schapen met herder.

Open koeienstallen zijn er ook: 4 palen met een dak van golfplaten erop.

Onderweg zien we naast de weg ook kapelletjes op sokkel als gedenkteken voor een verongelukt persoon. Op Ă©Ă©n plek staat naast het kapelletje een levensgrote marmeren plaat met de beeltenis van de overledene met zijn motor erin gegraveerd.

De route voert deels door de bergen, deels langs de kust. Na Thessaloniki zijn weer erg veel rijstvelden. Ook hier is men bezig met de rijstoogst.

Daarna volgen duizenden hectares met perzikken.

Hoewel het grootste deel van de route tolweg is, is de staat van de weg erg slecht, gaten en hobbels.

Vroeg in de middag kwamen we aan in Vergina, in dit dorp zijn in 1977 graftombes gevonden in een grafheuvel. Het zijn Macedonische graftombes die dateren van ong. 300 jaar voor Christus.

2 van de 4 graftombes waren bij de opgraving nog onaangetast. Je kunt de ingang van de graftombes bekijken en men heeft de gouden kistjes met asresten en alle spulletjes die in het graf lagen nu tentoongesteld. Zo heeft men gouden hoofdtooien, een gouden diadeem en complete zilveren serviezen gevonden. Tevens kon men vaststellen wie er in de graven lagen. Wij vonden het bezoek aan de tombes zeer de moeite waard. Foto’s maken was ten strengste verboden, daar werd ook toezicht op gehouden.

Er is in deze omgeving geen camping, maar we kunnen overnachten op de grote parkeerplaats in het dorp, we moeten betalen, maar krijgen daarvoor wel water en electra. Wifi is beschikbaar bij het huis van de beheerder. Tegen de avond draait ook de duitser die we al 2 maal eerder hebben ontmoet de parkeerplaats op. Hij had 2 campings bij Thessaloniki geprobeerd, die waren echter beiden al gesloten.

Op zondag zijn we via een stuk autoweg en 50km slingerende bergweg maar Meteora gereden.

De autoweg liep door een grote hoeveelheid tunnels en tunneltjes. Weinig steden of plaatsjes onderweg, wel grote akkers en goed uitziende boerderijen. Het was de tolweg en de hoogte van de tol wordt bepaald aan de hand van de hoogte van je voertuig. Die hoogte wordt gemeten door de persoon in het tolhuisje met behulp van een handmatig te bedienen meetlat aan de buitenkant van het tolhuisje.

De weg door de bergen bestond vooral uit veel haarspeldbochten met mooie vergezichten.

Weinig verkeer en weinig dorpjes onderweg. Ergens op een rots liep een herder met een kudde geiten, we hebben in Griekenland meerdere kuddes geiten met een herder zien lopen.

Meteora is een gebied met bergen, hoog op de bergtoppen zijn kloosters gebouwd, soms alleen bereikbaar via een wandelpad. De camping ligt in een dorpje aan de voet van dit berggebied. De camping is redelijk bezet; meerdere tentkampeerders, wat zwitsers, fransen en duitsers.

Later op de middag arriveert nog een nederlandse camper. Wij hebben de inzittenden al ontmoet in Alexandroupolis. Zij hebben een reis door Armenie, Georgie en Oost Turkije begeleid en zijn nu op weg naar huis. We hebben met zijn allen gezellig kletsend gegeten in het campingrestaurant.