bubbles.reismee.nl

Naar Servie

Vanmorgen op tijd vertrokken in Boedapest. Onderweg bij de Spar supermarkt nog 2 flessen wijn gekocht om de laatste Hongaarse munten (Forint) op te maken en toen richting Servie. Er stond een lange file (ong 15 km) richting boedapest, dus wij blij dat we de tegenovergestelde richting uitreden. Het landschap ten zuiden van boedapest liet in eerste instantie veel fruitboomgaarden zien, maar al snel werd het landschap bijzonder saai: vrij vlak en gevuld met maisvelden, zonnebloemen, een onbestemd badstruikje en weilanden. Net voor de middag bereikten we de grens, dat was even wennen. Eerst de hongaarse grens,paspoortcontrole, even een blik in de camper werpen en een prettige reis verder. 100 meter verder de Servische grens. Paspoortcontrole, stempel in je paspoort en naar de douane, de douanier stond naar zijn telefoontje te staren en had geen interesse in ons, wenkte dat we mochten doorrijden. 10 minuten grenscontroles en we reden Servie binnen. Voor de grens naar Hongarije stond een file en was een politieblokkade. Tegenhouden van vluchtelingen?

De autoweg in Servie is op grote stukken aan onderhoud toe. Je betaalt tol zoals in Frankrijk. Betalen met bankkaart of in euro’s bij bemande tolpoortjes. Tot Novi Sad blijft het lanschap enorm eentonig en met dezelfde begroeiing als in het zuiden van Hongarije, Er is weinig bebouwing in de buurt van de autoweg, soms een boerderij of in de verte een dorpje. Na Novi Sad worden nog steeds de zelfde gewassen gekweekt, maar wordt het heuvelachtiger.

Er was weinig verkeer op de weg en we waren voor drie-en voorbij Belgrado. We hebben niets van Belgrado gezien, de rondweg blijft ver van de stad. In Servie zijn de overnachtingsmogelijkheden zeer beperkt. In het noorden van Belgrao ligt een camping dicht bij de Donau, die kun je in de meeste boekjes vinden, het stikt er van de muggen. Wij hedden een adres gevonden ongeveer 20 km ten zuiden van Belgrado. Het kostte wat moeite om de plek te vinden, maar is zeer de moeite waard. We kwamen uiteindelijk uit bij een enorm komplex met kinderboerderij, speeltuig en een erg leuk restaurant verdeeld over meerdere gebouwen en terrassen. Tot het complex hoort een klein hotel en een kleine camping. Bij aankomst was de poort gesloten, er kwam iemand om de poort te openen, helaas was er niemand aanwezig die iets anders sprak dan Servisch. Vlot werd ons een plek gewezen, een gebouwtje met koude douches en een kookgelegenheid met koelkast. Warme douche en toilet mogen gebruikt worden in het hotel.. We kregen een afstandsbediening om de poort te openen en via de telefoon wat uitleg van de engels sprekende manager.Het restaurant heeft op maandag rustdag dus na zessen waren wij de enige personen op het complex. Het hotel lijkt onbewoond. Tegen achten kwam er een Duits gezin met camper om te overnachten, we hebben de poort voor hen geopend. Later kwam een personeelslid in gebroken engels vertellen dat morgenochtend de administratie verder geregeld wordt.

We staan nu voor de nacht met twee kampeermiddelen op een prachtig mooie plek. Er lopen meerdere honden los op het complex, geen idee wie de eigenaren zijn. Tegen tienen kwam de duitse buurvrouw zeggen dat een hond een van Thieu’s schoenen meegenomen had. De schoenen stonden buiten de camper. Met zijn allen zoeken en gelukkig hebben we de schoen teruggevonden, blijkbaar had de hond ook een kinderschoen van de buren meegenomen om te spelen.

Ton

fijn dat het goed gaat en dat er een omgeving is om van te genieten.
en gelukkig dat het niet mijn oude hond was , als die een schoen te pakken kreeg dan werd er onmiddellijk algehele sectie verricht, dus niet meer bruikbaar. groetjes.

Coby de kock

grappig je schoen hopend heb je meerdere paren bij misschien een beetje vermoeiend zo n volle camping