bubbles.reismee.nl

gearriveerd in Boedapest

Weinig nachtrust gehad op de Weense camping: Er stond een groep Duitsers (zigeuners?) die tot 2 uur in de nacht feest gevierd hebben met erg luide muziek.

Na getankt te hebben bij de Aldi (die in Oostenrijk Hofer heet) reden wij om half tien Wenen uit, richting Hongaarse grens. Het prijsverschil voor een liter diesel tussen het tankstation in Wenen en de tankstations langs de autoweg is opmerkelijk; bij  Hofer 1.01 euro, langs de autoweg 1.46 euro.

In Hongarije moet je voor de autoweg tol betalen, je kunt daarvoor geen vignet kopen, maar moet je vervoermiddel met kenteken aan de grens registreren en gelijk afrekenen. Cash betalen, per pin of creditkaart kan niet. Hoewel het niet druk was aan de Hongaarse grens, maakte het wel een chaotische indruk met alle huisjes waar je tol kon betalen en/of geld wisselen. We hebben voor 50 euro Hongaarse Forints gekocht om toch wat geld te hebben onderweg naar Boedapest. Onderweg zagen we voornamelijk hele grote maisvelden en velden met zonnebloemen. Geluidswallen langs de autoweg hebben we niet gezien.

Net na de middag bereikten we Boedapest, om de geplande camping te bereiken moesten we helemaal door het centrum rijden, maar ook dat ging ondanks de drukte goed.

Onderweg was het weer gaan regenen en we kwamen dus in de regen aan op de camping.

Vriendelijke receptie en we mochten zelf een plekje kiezen. De camping stond toen we aankwamen al erg vol, er zijn geen afgebakende plaatsen, maar het lukte ons een droog plekje te vinden. Het heeft ook hier de laatste dagen veel geregend en er zijn veel modderige plekken.

Er staat een groep Franse tieners met tentjes, heel veel Italianen en veel Nederlanders en Duitsers. Tegen de avond arriveerden er nog meer Italianen, maar eigenlijk was er geen vrije plek meer. Dat hinderde de Italianen helemaal niet, waar de camper net tussen past, duwen ze het kampeermiddel gewoon neer, dus hadden we zo ongeveer onder onze luifel een Italiaanse camper staan. Privacy telt hier niet.

Vandaag donderdag heeft het tot ong. 13.00 geregend bij 16 graden. We hadden na 4 reisdagen een rustdag. Uitslapen, de Boedapest info die we van de camping gekregen hebben bestuderen, water innemen, een wasje doen en heerlijk lang douchen in het mooie sanitairgebouw op deze camping..

We hebben bij de receptie twee 48 uurs kaartjes gekocht voor de hop-on hop-off bus in Boedapest. Je kunt daarmee twee dagen door de stad toeren met een toeristenbus, de bus heeft stopplaatsen bij veel toeristische trekpleisters. Je kunt zo vaak uitstappen en weer opstappen als je wilt binnen die 48 uur. Een rondleiding in de stad en boottocht over de Donau zijn inbegrepen.(20 euro pp)

Morgen moeten we nog een driedaags openbaar vervoer pasje kopen(14 euro pp) om van en naar de stad te gaan.

Vanmorgen om 10 uur was de camping half leeg, maar nu is elke cm weer bezet, tegen achten vanavond werd het passen, meten en stapelen. Weer veel Italianen, nu een Australier en een Fin als buurman.

Vandaag was er een nationale feestdag in Hongarije, dus alle winkels gesloten en vanavond vuurwerk en muziek op meerdere plaatsen.