bubbles.reismee.nl

Granada

Zondagmorgen 1 maart vertrokken uit Roquetas de Mar. Dat vertrek schoot niet echt op, de buren kwamen een voor een afscheid nemen. Maar even na tienen reden we dan toch richting autoweg met als bestemming Granada. Granada ligt aan de rand van de Sierra Nevada en het wil er nog wel eens koud zijn. Nu zijn de weersvoorspellingen echter prima. We nemen niet de kustroute, maar de route vanuit Almeria die net ten noorden van de Sierra Nevada loopt. Op de toppen van de Sierra Nevada ligt nog veel sneeuw. De route biedt een afwisselend landschap.  Net na Almeria zijn er weer veel tuinbouwkassen, daarna kale vlakten en bergen. We passeren een westerndorp dat je kunt bezoeken; er zijn in deze streek meerdere locaties waar westerns zijn opgenomen. Dan volgt een stuk met grillige roodgekleurde rotsen, we rijden langs een vlakte met veel landbouwakkers en een heuvelachtig gebied met struikgewas. In de roodgekleurde rotsen zijn woningen waarin daadwerkelijk mensen wonen. Altijd met zicht op de besneeuwde toppen. Onderweg zijn we gestopt om te tanken, het is er erg koud, dat vindt ook de jongen van het tankstation. Ook is er een groot gebied met windmolens en velden vol zonnepanelen. Net na de middag komen we aan in Granada, de camping ligt ong. tien km zuidelijker dan het centrum in een klein dorp. Het is een kleine camping, met hele kleine plaatsen. We mogen een plaatsje zoeken en ons daarna registreren. We laten gelijk de camping maar kaartjes voor een bezoek aan het Alhambra reserveren. Het Alhambra is een middeleeuws paleis en fort van de Moorse heersers van het koninkrijk Granada in Andalusië. Het aantal toegelaten bezoekers per dag is gelimiteerd en we hebben van andere kampeerders gehoord dat het soms heel lastig is aan kaartjes te komen.

De camping staat niet vol, maar er staan toch weer kampeerders van meerdere nationaliteiten, o.a 2 zweden.

Heel bijzonder om in een mouwloos shirtje in de zon te zitten met zicht op de sneeuw. Wat ook leuk is, is dat het in Zuid Spanje en half uur langer licht is dan in Nederland.

Maandag nemen we de bus naar het centrum van Granada, we moeten 10 minuten lopen en komen dan op een plein van waaruit een busje ons naar het Alhambra brengt. Het Alhambra is een gigantisch complex bestaande uit meerdere gebouwen en tuinen, gelegen op een heuvel. We moeten eerst onze reservering omzetten in een ticket, het is niet druk, dus we hebben al snel ons ticket. Daarna tegen betaling een audioapparaat  dat alle bijzonderheden van de monumenten en bezienswaardigheden vertelt. We hebben tickets voor de middagopening vanaf 14.00 en we mogen er ook geen minuut eerder in. Er is een apart stuk, de Nasrid paleizen waarop je alleen op een vooraf vastgestelde tijd terecht kunt; voor ons is dat om 14.00. Elk half uur mag een beperkte groep bezoekers naar binnen. Op het toegangsticket staat de juiste bezoektijd voor de Nasrid paleizen. Er staan meerdere mensen in de rij met de verkeerde toegangstijd voor de paleizen en die worden niet toegelaten, maar weggestuurd met de mededeling dat ze op de op hun ticket vermelde tijd mogen terugkomen. De Nasrid paleizen zijn het allermooiste deel van het complex en een heel erg mooie erfenis uit de Moorse tijd.  Na ongeveer een uur heb je de paleizen wel gezien en de rest van het complex, een Paleis van Carlos V, de tuinen, een kazerne, is vrij te bezoeken, wel worden her en der je tickets opnieuw gecontroleerd. De middagsessie duurt van 14.00 tot 18.00. Op zondagmiddag mogen de spanjaarden uit de regio gratis binnen, dan kom je als toerist dus niet aan de beurt. Om 17.00 hebben we vele kilometers gelopen en inmiddels zere voeten. We drinken wat bij een cafeetje bij de ingang en nemen een taxi terug naar de camping; de busreis terug zien we niet meer zitten. Het is heerlijk weer en terug op de camping kunnen we nog tot 18.30 uur buiten zitten.

Dinsdag zijn we opnieuw de stad in geweest en hebben weer de nodige pleinen met fonteinen, oude gebouwen en kerken gezien. De kerken zijn niet altijd open voor publiek, maar er zijn in bijna elke kerk elke dag een paar eucharistievieringen. Hoewel een beetje oneerbiedig, kun je dan wel in de kerk kijken. De kerken die we bezochten zijn allen zeer rijk versierd, met veel beelden, bogen, altaartjes en goud. Voor elke kerk zit een bedelaar, wij zien veel bedelaars in de Spaanse steden. Ook hier is er siesta van 14.00 tot 17.00 en heel bijzonder:  tijdens de siesta staan alle fonteinen droog.

We ontdekten ergens in een straatje een oud gebouw met daarop een bord van de gemeente dat men werkte aan de restauratie van de binnenplaatsen in dit ziekenhuis. De poort stond open en dus zijn we naar binnen gelopen. Er waren 2 binnenplaatsen. Je kon zien dat er schilderingen waren, maar ook een groot gebrek aan onderhoud. Het ziekenhuis was wel gewoon in gebruik, de binnenkant was ooit gemoderniseerd en er waren meerdere poliklinieken in het gebouw gevestigd. We hebben ergens in de stad op een terras geluncht. We bestelden een broodje ham/kaas. Dat broodje bleek een compleet maal met sla en tomaat en een grote portie chips. Bij een plein op een bankje hadden de lokale zwervers zich verzameld met hun erg gehoorzame honden. Ze kletsten gezellig, bezorgden niemand hinder. De kathedraal hebben we niet meer bezocht, die moet maar wachten tot een volgend bezoek. Toen we terugkwamen op de camping was de was droog. Die hadden we voor ons vertrek naar de stad gewassen in de wasmachine op de camping. De wasmachine op deze camping is een snelwasser, binnen 40 minuten is de wasbeurt klaar, echt schoon in dit soort machines worden je spullen niet, maar dat komt eenmaal thuis wel weer goed.

De bedoeling is donderdag verder te gaan naar Sevilla.

Christa

Hallo T jeu en Martine,
van Poek jullie verhalen en foto's doorgestuurd gekregen. Wat een mooie foto's en leuke verhalen. Sev illegale moet ook een hele mooie stad zijn. Geniet ervan!!!
Heel veel groetjes uit Vaals

Christa