bubbles.reismee.nl

Cartagena

Op woensdag hebben we een rustdag ingelast, het is buiten droog, en af en toe een zonnetje. Water moet aangevuld, vuil water moet afgevoerd, het toilet moet eveneens geleegd. Opruimen dus, want morgen gaan we verder naar het zuiden.

Donderdag vertrekken we tegen tienen vanuit Valencia met bestemming Cartagena. Het is bewolkt, heiig en af en toe regent het. In de buurt van Alicante breekt de bewolking en gaat de zon schijnen. Ten zuiden van Valencia worden erg veel sinaasappels en mandarijnen gekweekt, op veel plekken moeten de oranje vruchten nog geplukt worden. Soms is er een amandelboomgaard te zien; de amandelbomen staan in bloei, mooie roze gekleurde bloesem. Daarna door de bergen. In de buurt van Murcia waait het hard en tussen Murcia en Cartagena is het vlak en zien we veel tuinbouw. Overal zijn mensen aan het werk op de akkers, overal zijn irrigatiesystemen. Er zijn ook veel waterbekkens, ze zijn goed gevuld. We hebben gekozen voor een camperpark in de buurt van Cartagena, omdat van daaruit de stad makkelijk te bereiken is met de bus.

Als we tegen twee-en op het camperpark aankomen is de receptie gesloten, maar de poort is open. Er staan erg veel campers, maar gelukkig vinden we nog een lege plek. We installeren ons en de bewaker verschijnt. Hij geeft een rondleiding over het park: toiletten, douches, een wasmachine. We krijgen een sleutel van de poort om de hond uit te laten als de poort voor de nacht gesloten is. Om 17.00 komt de big boss en dan kunnen we inschrijven en wil men een kopie van ons paspoort. De prijs per nacht is een prettige verrassing: 10 euro, inclusief wifi, electra, douches en schoon water  inname. Het is natuurlijk geen camping maar een veredelde ommuurde parkeerplaats, onze plek is 1,5 parkeervak breed, maar dat wisten we van tevoren. Om 17.00 ga ik me melden bij de bazin van de camping met een kopie van onze paspoorten. De dame is erg verbaasd dat ik zelf kopie-en meebreng, ze vraagt waarom ik zelf kopie-en heb gemaakt want nu zijn de kosten van de kopie-en voor mij? Ik vertel haar dat ik voor Marokkoreizen altijd zelf kopie-en moet aanleveren en dat ik daarom een hele stapel in voorraad heb, kleine moeite dus. Hoewel het camperpark vol staat komen er nog vier campers voor een plaatsje voor de nacht, ze worden in vrije ruimtes geparkeerd, zonder elektra. Het park ligt bij een klein dorpje, ooit lag er een supermarkt, maar die ligt er verlaten en verwaarloosd bij, wel zijn er wat kleine winkeltjes, een paar restaurantjes en een bakker.

Vrijdag 20 januari hebben we de bus genomen naar Cartagena centrum, de busroute loopt door oude delen van Cartagena, langs de weg oude, vaak slecht onderhouden huizen, veel leegstaande winkels. Aan weerszijden van de weg zijn nieuwe wijken gebouwd  met veel hoogbouw. Binnen een half uur staan we in het centrum, op Plaza d’Espagna. We hebben geen plattegrond, dus lopen we maar een autovrije winkelstraat in. In de straat zijn meerdere mooie oude gevels. Aan het eind van de straat komen we op een plein. Aan het plein ligt het gemeentehuis met daarin het vvv kantoortje. Als ik een foto wil maken van het gemeentehuis blijkt er geen geheugenchip in de camera te zitten, die is dus in de computer blijven zitten na het inladen van foto’s. We maken een wandeling door de stad, veel smalle straatjes, oude, vaak verwaarloosde gevels. Op sommige plaatsen staat een gevel die gestut wordt, er moet nog wat achter gebouwd worden, maar soms ligt achter zo’n gevel gewoon een grote pakeerplaats. De historische plekken zijn moeilijk te vinden, de bewegwijzering laat te wensen over en in het verleden heeft men gewoon huizen of appartementen gebouwd tegen monumenten aan. Het oude deel van de stad is ommuurd, de muren zijn gerestaureerd. We bezoeken de jachthaven, maar het is er erg rustig, de koude wind houdt iedereen binnen.

Terug op het camperpark zijn er open plekken, die raken ook die dag niet meer opgevuld.

Op zaterdag opnieuw met de bus naar de stad, nu met geheugenchip in de fotocamera. We hebben alle historische plekjes bezocht die we konden vinden: resten van de kathedraal, een amphitheater, een oud kasteel, opgravingen uit de romeinse tijd en een arena uit de romeinse tijd. Op al deze plekken was een officiele gratis gids aanwezig om uitleg te geven.  We ontdekten ook nog een ronde kerk, heel apart om te zien. Als een kerk in Spanje niet op slot is, is er bijna altijd wel een eucharistieviering bezig. Op de hoeken van de straten in het centrum staan rode huisjes, de meesten zijn in gebruik als tijdschriftenstalletje of snoepwinkeltje, maar er staan ook heel wat huisjes leeg.

Daarna inkopen doen in een grote supermarkt en weer terug met de bus. De thermometer geeft 17 graden aan, maar de gevoelstemperatuur is een stuk minder door een gure wind en de zon die meestal achter de wolken blijft. Vanavond onder het journaal viel opeens alle beeld weg. De schotelkop hield het blijkbaar voor gezien.

Tamara

Weer heel wat omgeving ontdekt zo te lezen.
Waar gaat de reis nu naartoe?

hilde

Het bevalt goed zo te lezen.
Mooie reis.

Marlies

Mooie foto's iedere keer en erg leuk om jullie reiservaringen te lezen.

ed

er is een pakketje tevergeefs aangeboden,zitten weer nieuwe pootjes in voor de campert?